το σκίτσο είναι πραγματικό αλλά θεωρητικό, επειδή υπάρχουν παραμορφώσεις.
Αν μετράς το 0,5 χιλιοστό από το κάτω μέρος της ρίγας μέχρι το καπάκι στη θέση του καβαλάρη θεωρητικά είναι σωστό. Με ακτίνα 9,14 μ. σε φάρδος 35 εκ. θα πρέπει όντως να μετράς ~ 1,6 - 1,8 χιλιοστά χαμηλότερα από τη ρίγα στα πλαϊνά (με νήμα).
Με ταστιέρα 6 χιλιοστά και τάστο 1 χιλ., η ρίγα στο σημείο του καβαλάρη όπως είσαι τώρα θα ανέβει στο 7,5 (6 ταστιέρα + 1 τάστο + 0,5 που μετράς = 7,5) που θα είναι το ύψος του καβαλάρη (μπορείς και λίγο ψηλότερο να τον κάνεις).
Επειδή η χορδή θα κάνει γωνία προς τα πάνω καθώς απομακρύνεται από το καπάκι όσο πλησιάζει στον καβαλάρη, θα σου δώσει άλλα δύο χιλιοστά + ότι action έχεις και έτσι θα σου αφήσει αρκετό ύψος στο κόκκαλο (που θα ξεπροβάλει από τον καβαλάρη).
Παίζει όμως ρόλο και ο τύπος του καβαλάρη:
Αν βάλεις καβαλάρη με pins για τις χορδές, τα 7,5 χιλιοστά είναι αρκετό ύψος (*) ή μάλλον ..."θα ήταν αρκετό" (εξηγώ παρακάτω). Οι έτοιμοι καβαλάρηδες τέτοιου τύπου έχουν ύψος 8-8,5 χιλιοστά, το πολύ πολύ να σου περισσεύει το κόκκαλο από το ξύλο του καβαλάρη 2-3 αντί για 3-4 χιλιοστά (**). Εναλλακτικά μπορείς απλώς να βάλεις ταστιέρα 7 χιλιοστά και αμέσως ανεβαίνεις στα 8,5.
Αν οι χορδές ξετρυπάνε το σώμα του καβαλάρη (τύπου κλασικής) θες πιο μεγάλο ύψος για να απέχει η χορδή από το καπάκι στο πίσω μέρος (εκεί που θα κοντράρουν τα κεφάλια (balls) των χορδών).
(*), (**) το θεωρητικό ύψος "θα ήταν αρκετό" αν δεν υπήρχαν και παραμορφώσεις στο καπάκι. Όπως γράφω και παραπάνω (#87), οι χορδές σε βάθος χρόνου 100% θα τραβήξουν το καπάκι ψηλά, το πόσο δεν μπορούμε να το πούμε αυτή τη στιγμή (δεν μπορώ εγώ), ούτε αν θα είναι αισθητό ή θα χρήζει επέμβασης. Αν είναι "καλό" το τράβηγμα για οποιονδήποτε λόγο (βαριές χορδές, οπλισμός, ενίσχυση καβαλάρη από κάτω), το καπάκι θα ανέβει πίσω από τον καβαλάρη και θα κατέβει μπροστά του προς την τρύπα όπως δείχνει το παρακάτω σχέδιο (το οποίο στην ουσία συγκρίνει "φαρδειά" vs "στενής" ενίσχυσης καβαλάρη, που κολλιέται κάτω από το καπάκι, έχε το κι αυτό στα υπόψη).
δες αν θες όλο το άρθρο εδώ
https://esomogyi.com/articles/principles-of-guitar-dynamics-and-design/οπότε, τα "θεωρητικά" πάνε λίγο περίπατο. Για να είσαι "από την πλευρά της ασφάλειας" καλό είναι να εξασφαλίσεις λίγο μεγαλύτερο ύψος καβαλάρη επειδή απλώς μπορεί να χρειαστεί στο μέλλον. Ακόμα κι αν δεν είναι πιθανό να "πάρει από τάκο", οι μόνιμες τάσεις ενδεχομένως παραμορφώσουν το καπάκι αργότερα. Σε τέτοια περίπτωση, αν "ανέβει" ο καβαλάρης θα πρέπει να "φας" λίγο από το ύψος του για να μπορέσεις να κατεβάσεις το κόκκαλο (και άρα το action) σε νορμάλ επίπεδα.
Αυτό με παιδεύει μόνιμα, η διαφορά μεταξύ θεωρίας και πράξης. Μπορείς εύκολα να υπολογίσεις τα μεγέθη, να σου βγουν όλα σωστά και μόλις βάλεις χορδές να δεις καλικάντζαρους. Για την τελευταία κιθάρα (12άρες σε 64 κλίμακα, περίπου 76 κιλά τάσεις) έδωσα 3 χιλ. διαφορά στο καπάκι από την ένωση μέχρι τον καβαλάρη (εκεί που τώρα εσύ μετράς 0,5 αν κατάλαβα καλά), και πάλι είμαι οριακά. Αν η δικιά σου έχει 10άρες σε 62 κλίμακα είναι περίπου 20 κιλά λιγότερα (55) - δεν είναι και μικρή διαφορά αλλά και πάλι εγώ θα κατέβαινα περισσότερο.