Αποστολέας Θέμα: Το Μπουζούκι του κιθαρίστα νούμερο 6  (Αναγνώστηκε 25480 φορές)

steliosguitar

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 7.148
  • Αριθμός κατασκευών: #78
  • Περιοχή: Ελληνικό
Απ: Το Μπουζούκι του κιθαρίστα νούμερο 6
« Απάντηση #150 στις: Ιανουάριος 28, 2020, 09:43:15 μμ »
κοιτα , αλλοι λενε ταξιδευει πιο αργα, (σοβαρα...μετρανε μονο κατα μηκος) αλλα εμεις οι φαν της πατουνας γκριζλι λεμε πιο γρηγορα!  (κατα πλατος) ;D
τιποτε καλυτερο απο μια κιθαρα.
εκτος ισως απο δυο...

Stergios_lutherie

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.172
  • Αγαπημένο ξύλο: Αυτο που εχω διαθεσιμο
  • Αριθμός κατασκευών: 14
Απ: Το Μπουζούκι του κιθαρίστα νούμερο 6
« Απάντηση #151 στις: Φεβρουάριος 01, 2020, 04:56:12 μμ »
αλλα εμεις οι φαν της πατουνας γκριζλι  ;D
Γκρίζλι φορ έβερ!
..........................

Για το καπάκι τώρα, να πω ότι σ’ αυτό το όργανο επιχειρώ να κατεβάσω το πάχος του σε σύγκριση με τα προηγούμενα όργανα. Πριν από την κόλλησή του στο σκάφος έχει διαμορφωθεί στα 2,5 χιλιοστά μετρημένα. Μετά την κόλλησή του, το τρίψιμο για τα φινιρίσματα θα το κατεβάσει στα 2,4 χιλιοστά όπως εκτιμώ, και το περιμετρικό τρίψιμο που θα γίνει με τη φάση της τοποθέτησης binding/purfling θα φέρει το πάχος της περιμέτρου του κάπου στα  2,3 ίσως και 2,2 χιλιοστά.
...........................................................................

Το καπάκι λοιπόν, μετά τη διαμόρφωση τρύπας/ροζέτας κόπηκε χοντρικά στο σχήμα του. Όπως θυμόμαστε, ο στόχος είναι ν’ αποκτήσει θολωτό σχήμα πριν την κόλλησή του στο σκάφος.

Ο Λάμπρος σωστά παρατήρησε ότι η διπλή καμπύλη σε μια επίπεδη επιφάνεια δεν είναι εύκολα επιτεύξιμη αλλά ο “υγρός πειθαναγκασμός” ετοιμάζεται να δείξει την ισχύ του!

Το καπάκι λοιπόν υγράνθηκε, όχι με νερό, αλλά με οινόπνευμα. Δηλαδή περάστηκε πλούσια με αραιό διάλυμα γομαλακας από την “καλή” μεριά του, πράγμα που θα προστατέψει το καπάκι όσο δουλεύεται αλλά θα λειτουργήσει και σαν πρώτο γέμισμα των πόρων.
 
Αυτή η ύγρανση με περίσσεια οινοπνεύματος δημιούργησε ήδη μια κύρτωση του καπακιού προς την επιθυμητή κατεύθυνση.
« Τελευταία τροποποίηση: Φεβρουάριος 01, 2020, 05:06:59 μμ από Stergios_craftopia »

Stergios_lutherie

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.172
  • Αγαπημένο ξύλο: Αυτο που εχω διαθεσιμο
  • Αριθμός κατασκευών: 14
Απ: Το Μπουζούκι του κιθαρίστα νούμερο 6
« Απάντηση #152 στις: Φεβρουάριος 01, 2020, 04:58:33 μμ »
Στη συνέχεια τοποθετήθηκε μεθυσμένο όπως ήτανε πάνω στο καλαπόδι δηλαδή στο radius dish αφού πρώτα μπήκε από κάτω ένα εύκαμπτο υπόστρωμα για προστασία απ΄το γυαλόχαρτο. Στη συνέχεια φορτώθηκε με βάρη (δυο κουρσούμια κι ένα μαντέμι) που αποτελούν τις δυνάμεις της τάξης και της εφαρμογής του νόμου. Δηλαδή εκφραστές της επιθυμίας της Εξουσίας που στην περίπτωσή μας είναι ο οργανοποιός! Κάθε κουρσούμι με τη βάση του ζυγίζει 3 κιλά και το πλακέ μαντέμι είναι στα 2 κιλά.

Οι πρώτες δοκιμές έδειξαν ότι η μέθοδος, παρ’ ότι προς τη σωστή κατεύθυνση, δεν μας έδινε πλήρη διαμόρφωση εξ αιτίας της ελαστικής υστέρησης του υλικού (spring-back). Έτσι λοιπόν τοποθετήθηκαν πρόσθετα τακάκια από λάστιχο περιμετρικά του καπακιού για περισσότερη κύρτωση. Αυτά τα τακάκια θα μπορούσανε να είναι και ξύλινα με επένδυση φελλού.

Το καπάκι υπέμεινε την αγωνία του όλη νύχτα. Αλλά το πρωί στεγνό πια και πειθαναγκασμένο, παρ’ όλες τις αντιρρήσεις της ελαστικής υστέρησης, βρέθηκε να έχει σχήμα πολύ κοντά στο επιθυμητό, έτοιμο πλέον για να υποδεχτεί χωρίς πολλές-πολλές διαπραγματεύσεις το καμάρωμα.

Stergios_lutherie

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.172
  • Αγαπημένο ξύλο: Αυτο που εχω διαθεσιμο
  • Αριθμός κατασκευών: 14
Απ: Το Μπουζούκι του κιθαρίστα νούμερο 6
« Απάντηση #153 στις: Φεβρουάριος 01, 2020, 05:00:17 μμ »
Το σκάφος τρίφτηκε στο radius dish (R=15ft) όπως προβλεπότανε.
Μπήκε προσωρινά το καπάκι για την επαλήθευση του ύψους του καβαλάρη. Η καμπύλωσή του ήρθε μια χαρά.

Συνεχίζεται...

Γιάννης Καραβασίλης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 999
  • Αγαπημένο ξύλο: Μουριά
  • Αριθμός κατασκευών: 6
Απ: Το Μπουζούκι του κιθαρίστα νούμερο 6
« Απάντηση #154 στις: Φεβρουάριος 01, 2020, 05:19:52 μμ »
Μ αρέσει ...!!! Μ αρέσει πολύ...!!!! Μια ερώτηση μόνο φίλε Στέργιο. Πόσο έχεις υπολογίσει να σου βγει ο καβαλάρης ;;;

Stergios_lutherie

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.172
  • Αγαπημένο ξύλο: Αυτο που εχω διαθεσιμο
  • Αριθμός κατασκευών: 14
Απ: Το Μπουζούκι του κιθαρίστα νούμερο 6
« Απάντηση #155 στις: Φεβρουάριος 01, 2020, 05:22:45 μμ »
Σ' ευχαριστώ φίλε Γιάννη!
Τον καβαλάρη τον έχω υπολογίσει στα 12,5 χιλιοστά, άντε με τη συμπίεση του καπακιού μπορεί να πάει και στα 12.

Γιάννης Καραβασίλης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 999
  • Αγαπημένο ξύλο: Μουριά
  • Αριθμός κατασκευών: 6
Απ: Το Μπουζούκι του κιθαρίστα νούμερο 6
« Απάντηση #156 στις: Φεβρουάριος 01, 2020, 05:32:29 μμ »
Έχει φοβηθεί το μάτι μου μ αυτούς τους υπολογισμούς ....γι αυτό σε ρώτησα. Επειδή ξέρω πόσο λεπτολόγος είσαι . Μου φάνηκε οτι θα σου βγει πάνω από 14 και ήθελα να σε ρωτήσω αν θα κατεβάσεις κι άλλο την ταστιέρα η αν δεν την έχεις κολλήσει ακόμη .

George45

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 806
  • Αγαπημένο ξύλο: ολα!!
  • Αριθμός κατασκευών: MIA
Απ: Το Μπουζούκι του κιθαρίστα νούμερο 6
« Απάντηση #157 στις: Φεβρουάριος 01, 2020, 09:28:47 μμ »
Καλησπερα κυριε στεργιο και καλο μηνα.παρακολουθω με αγωνια το νημα σας και αναμενω την συνεχεια.θα ηθελα αν σας ειναι ευκολο να  μου εξηγησεται πως υπολογιζεται οτι ο καβαλαρης θα βγει 12-12.5..εχω την εντυπωση οτι οσο ειναι το υψος στο12ταστο στο καβαλαρη  διπλασιαζεται.ευχαριστω περιμενω με αγωνια την αποψη σας.!!!!

Stergios_lutherie

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.172
  • Αγαπημένο ξύλο: Αυτο που εχω διαθεσιμο
  • Αριθμός κατασκευών: 14
Απ: Το Μπουζούκι του κιθαρίστα νούμερο 6
« Απάντηση #158 στις: Φεβρουάριος 02, 2020, 01:23:04 πμ »
...ήθελα να σε ρωτήσω αν θα κατεβάσεις κι άλλο την ταστιέρα η αν δεν την έχεις κολλήσει ακόμη .
Γιάννη, την ταστιέρα δεν την έχω κολλήσει ακόμα. Θα την κολλήσω αργότερα χωρίς να μεταβάλλω άλλο τις διαστάσεις της.

...πως υπολογιζεται οτι ο καβαλαρης θα βγει 12-12.5..

Γιώργο, αυτό που μπορώ να πω είναι το πώς υπολογίζω εγώ τον καβαλάρη αλλά αυτό δε σημαίνει ότι δεν υπάρχουν κι άλλοι τρόποι για να γίνει η δουλειά.

Ξεκινάω λοιπόν αφού κολληθεί το μάνικο στο σκάφος -που εγώ το κολλάω ευθεία, δηλαδή χωρίς γωνία.
Βάζω μια ρίγα πάνω στο μάνικο -χωρίς την ταστιέρα- και μετράω με τη βοήθεια ενός νήματος τι απόσταση έχει από το γυμνό σκάφος στην περιοχή του καβαλάρη. Στη φωτογραφία που ακολουθεί, η απόσταση αυτή είναι 8 χιλιοστά και είναι πιά η επιθυμητή.
Από την ευθεία του γυμνού μάνικου όπως είναι τώρα, για να φτάσουμε στην τελική απόσταση των χορδών από τα χείλη του γυμνού σκάφους, υπολογίζουμε αθροίζοντας ως εξής:

8 χιλιοστά η υπάρχουσα απόσταση
+7 χιλιοστά η ταστιέρα
+1 χιλιοστό τα τάστα
+2 χιλιοστά το ύψος των χορδών
Σύνολο (8+7+1+2=) 18 χιλιοστά.

Αλλά το γυμνό σκάφος επίσης θ’ ανεβεί: Όσο το πάχος του καπακιού (δηλαδή 2,5 χιλιοστά) συν το ύψος που θα «κερδίσει» το καπάκι λόγω της καμπύλωσής του (στο συγκεκριμένο όργανο 3 χιλιοστά). 
Σύνολο (2,5+3=) 5,5 χιλιοστά.

Η διαφορά των δύο μας δίνει το προβλεπόμενο ύψος του καβαλάρη: 18-5,5=12,5 χιλιοστά.

Τα ίδια μεγέθη εμπλέκονται και στην προηγούμενη φωτογραφία. Αυτή τη φορά όμως είναι τοποθετημένα (όχι κολλημένα) το καπάκι και η ταστιέρα. Η απόσταση των 9,5 χιλιοστών που δείχνει ο χάρακας εκεί, θα αυξηθεί κατα 1 χιλιοστό με τα τάστα + 2 χιλιοστα για το ύψος των χορδών. Δηλαδή και πάλι σύνολο (9,5+1+2=) 12,5 χιλιοστά.

Αυτό το ύψος των 12,5 χιλιοστών θεωρείται ένα καλό επιθυμητό μέσο ύψος για καβαλάρη μπουζουκιού χωρίς όμως να αποκλείονται (μιλάω εκ πείρας) και μικρές παρεκκλίσεις προς τα πάνω ή προς τα κάτω κατά περίπτωση.

Στο συγκεκριμένο όργανο  χρειάστηκε να κατεβάσω τα χείλη του σκάφους κατά 3 χιλιοστά στην περιοχή του καβαλάρη (και ακόμη περισσότερο προς τον τάκο ώστε να ικανοποιήσω την έμπνευση από το Ναπολιτάνικο μαντολίνο για εντονότερη πτώση του καπακιού) τρίβοντας στο radius dish.

Ελπίζω να είναι κατανοητό. Αν όχι, εδώ είμαστε για διευκρινίσεις.

Και δεν πρέπει να ξεχάσω ν’ αναφέρω ότι σημαντικό ρόλο για να κατανοήσω τα παραπάνω έχει παίξει ο Μάνος (αλλά και άλλοι) με όσα έχουν γράψει σ’ αυτό το φόρουμ, όπως επίσης και οι πολυπληθέστατοι δάσκαλοί μου του διαδικτύου που γενναιόδωρα διαδίδουν όσα ξέρουν και στους οποίους χρωστάω ένα μεγάλο ευχαριστώ.
Αισθάνομαι λοπόν και γω την ηθική υποχρέωση να ανταποδώσω όσα (θέλω να πιστεύω ότι) έχω καταλάβει, γι αυτό και σας ζαλίζω με απεραντολογίες.  :D
« Τελευταία τροποποίηση: Φεβρουάριος 02, 2020, 07:35:58 πμ από steliosguitar »

konsaw

  • Sr. Member
  • ****
  • Μηνύματα: 320
  • Αριθμός κατασκευών: 3
  • Περιοχή: Bietigheim-Bissingen / Stuttgart / Germany
Απ: Το Μπουζούκι του κιθαρίστα νούμερο 6
« Απάντηση #159 στις: Φεβρουάριος 02, 2020, 12:59:26 μμ »
Στεργιε, έχω μια απορία...

Γιατί αν κολλάς το μανίκι χορις γωνία στο σκάφος έχεις 8 χιλ. ύψος στην θέση του καβαλάρη;;;
Εγώ θα περίμενα περίπου το πάχος του καπικιού.
χαιρετίσματα

Σάββας

Stergios_lutherie

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.172
  • Αγαπημένο ξύλο: Αυτο που εχω διαθεσιμο
  • Αριθμός κατασκευών: 14
Απ: Το Μπουζούκι του κιθαρίστα νούμερο 6
« Απάντηση #160 στις: Φεβρουάριος 02, 2020, 02:19:59 μμ »
Σάββα, το κλειδί της απάντησης στην ερώτησή σου είναι ότι ξεκινάνε τα μετρήματα και οι υπολογισμοί αφού κολληθεί το μάνικο στο σκάφος όπως είπαμε παραπάνω. Δηλαδή ξεκινάνε από κάτι δεδομένο και όχι από κάτι θεωρητικό.

Παρ’ όλο που ο τρόπος δουλειάς θα έπρεπε να δώσει μια κόλληση ευθεία με χαρακτηριστικά όπως τα λες, η πράξη αποδεικνύει ότι αυτή η «ευθεία» κόλληση συνήθως αστοχεί λίγο και παίρνει την ανηφόρα. Δηλαδή η ευθεία του μάνικου (τουλάχιστον στις δικές μου κατασκευές) καταλήγει να είναι λίγο ψηλότερα απ’ όσο προβλεπότανε. Κι αυτό έχω αντιληφθεί ότι οφείλεται στη διαμόρφωση του αρσενικού μόρσου, που όσο κι αν έχω προσπαθήσει μέχρι τώρα να το δουλέψω με ακρίβεια, το αποτέλεσμα είναι να επιμένει η κόλληση να έχει τη δική της άποψη περί ευθείας αντίθετα με τις δικές μου προσπάθειες. Μέχρι να βελτιώσω τις μεθόδους μου όμως για την ιδανική κόλληση η ζωή δε σταματάει. Αποδέχομαι την αστοχία, τη μετράω και εν τέλει την ενσωματώνω στους υπολογισμούς.

Στη δεδομένη φάση, χρειάστηκε να κατεβάσω τα χείλη του σκάφους κατά 3 (και κάτι) χιλιοστά στην περιοχή του καβαλάρη όπως αναφέρθηκε προηγουμένως.
Εν τέλει, τα 8 χιλιοστά ύψος που φαίνονται στη τελευταία φωτο (και που αποτελούν την επιθυμητή τιμή ώστε να έχουμε τελικά έναν καβαλάρη 12,5 χιλιοστά) ερμηνεύονται ως εξής: 2,5 χιλιοστά το καπάκι, 2 και κάτι χιλιοστά η αστοχία, και 3 και κάτι χιλιοστά που υπολογίστηκε ότι έπρεπε να φαγωθούν -και φαγώθηκαν- για να φτάσουμε στα 8 που ήταν και ο στόχος μας.

Γιάννης Καραβασίλης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 999
  • Αγαπημένο ξύλο: Μουριά
  • Αριθμός κατασκευών: 6
Απ: Το Μπουζούκι του κιθαρίστα νούμερο 6
« Απάντηση #161 στις: Φεβρουάριος 02, 2020, 04:17:10 μμ »
Στέργιο ειλικρινά δεν ξέρω αν έχω καταλάβει σωστά αλλά παρεμβαίνω και πάλι με ειλικρινή διάθεση να προλάβεις μήπως έχει γίνει κάποιο λάθος στους υπολογισμούς σου. Το καπάκι παρ όλη την καμπυλότητα που έχεις δώσει σίγουρα θα κάτσει προς τα κάτω, κι ανάλογα με την σκληρότητα που έχει το καπάκι σου και τα καμάρια που έχεις βάλει και το πως τα έχεις βάλει, θα κάτσει λίγο ή περισσότερο. Επίσης η απόσταση χορδής από τα τάστα που αναφέρεις 2 χιλιοστά , αν αναφέρεσαι γι αυτή την απόσταση στο 12ο τάστο τότε στον καβαλάρη θα είναι μεγαλύτερη από 2 χιλιοστά. Σε κάθε περίπτωση σου εύχομαι καλή συνέχεια φίλε Στέργιο και με το καλό να το καμαρώσουμε κι αυτό το όργανο.

Stergios_lutherie

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.172
  • Αγαπημένο ξύλο: Αυτο που εχω διαθεσιμο
  • Αριθμός κατασκευών: 14
Απ: Το Μπουζούκι του κιθαρίστα νούμερο 6
« Απάντηση #162 στις: Φεβρουάριος 02, 2020, 05:29:02 μμ »
Γιάννη μου οι μέχρι τώρα παρατηρήσεις σου έχουν αποδειχθεί συχνά πολύ εύστοχες και με τον καιρό έχουν αποκτήσει ιδιαίτερη βαρύτητα για μένα.

Σήμερα Κυριακή η μέρα είναι αφιερωμένη στο καμάρωμα κι έτσι ο τραχανάς είναι απλωμένος και ο χρόνος άπλετος. Μέτρησα λοιπόν και ξαναμέτρησα, βαρέθηκα να επαληθεύω.

Εξ άλλου, από τότε που υιοθέτησα την κλειστή καμπύλη (R=15ft) τα καπάκια μένουν ακλόνητα βρέξει-χιονίσει σαν το βράχο του Γιβραλτάρ! Και με την πρόσθετη (να την πούμε Ναπολιτάνικη) καμπύλη ακόμα καλύτερα. Πιστεύω και ελπίζω λοιπόν ότι αν υποχωρήσει το καπάκι με την πίεση του καβαλάρη θα είναι από πολύ λίγο, έως μη αντιληπτό.

Και για να προχωρήσω τις σκέψεις μου λίγο περισσότερο, έχω βασιστεί σ’ αυτές τις καμπυλώσεις για ν’ αρχίσω να κατεβάζω το πάχος του καπακιού. Σ’ αυτό το όργανο γίνεται το πρώτο αρκετά δειλό βήμα: Ένα δέκατο λιγότερο. Και αν όλα πάνε καλά να λεπτύνει κι άλλο στις μελλοντικές κατασκευές. Κοντολογίς, θέλω να πιστεύω ότι είναι μάλλον νωρίς για ν’ ανησυχούμε…

Η απόσταση των 2 χιλιοστών που υπολογίζω για τις χορδές είναι στον καβαλάρη και είναι ενδεικτική, για χρήση στους υπολογισμούς (στην πραγματικότητα θα είναι περισσότερη). Στο δωδέκατο τάστο θα είναι η μισή απ’ αυτή (με δεκτά όλα τα ψιλά γράμματα για το σεταπ και για το πώς θα συμπεριφερθεί το μάνικο όταν μπούνε οι χορδές.

Σ’ ευχαριστώ για την έγνοια σου.
Εσύ πάλι κράτα τα δάχτυλά σου σταυρωμένα καλού-κακού…

steliosguitar

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 7.148
  • Αριθμός κατασκευών: #78
  • Περιοχή: Ελληνικό
Απ: Το Μπουζούκι του κιθαρίστα νούμερο 6
« Απάντηση #163 στις: Φεβρουάριος 02, 2020, 07:45:04 μμ »
στεργιο, κατσε χαλαρωσε λιγο με τον μοτσαρτ, και ασε τα παχυμετρα λιγο στην ακρη...
https://www.youtube.com/watch?v=hqS66sXf1Bo&feature=youtu.be

επ ευκαιρια , να θαυμασουμε και λιγο πατουνα απο το σκαρπελο του ντεϊβιτ ρουμπιο, αξεπεραστου κατασκευαστη, στη κιθαρα του γκαλμπρεϊθ....
τιποτε καλυτερο απο μια κιθαρα.
εκτος ισως απο δυο...

songless_bird

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 997
  • Αγαπημένο ξύλο: Ειναι τρέλα η Cedrela
  • Αριθμός κατασκευών: Μια καλή και μια κουτσή κιθάρα
Απ: Το Μπουζούκι του κιθαρίστα νούμερο 6
« Απάντηση #164 στις: Φεβρουάριος 02, 2020, 10:07:52 μμ »
στεργιο, κατσε χαλαρωσε λιγο με τον μοτσαρτ, και ασε τα παχυμετρα λιγο στην ακρη...
https://www.youtube.com/watch?v=hqS66sXf1Bo&feature=youtu.be

επ ευκαιρια , να θαυμασουμε και λιγο πατουνα απο το σκαρπελο του ντεϊβιτ ρουμπιο, αξεπεραστου κατασκευαστη, στη κιθαρα του γκαλμπρεϊθ....
Καλά αυτή η κιθάρα είναι τίγκα στην καινοτομία . Fanfrets, zerofrets, "στραβό" καραολο, και χορδοστατη σε συνδιασμό με την κλασική γέφυρα . Και πάει πακέτο με το κουτί στο πάτωμα ...