προφανως και εχει σημασια ο ογκος ενος οργανου, και ειναι ο πρωτογενης παραγοντας για επιτευξη ουσιαστικων χαρακτηριστικων του ηχου.
(για την κιθαρα): μετρησεις εχουν δειξει οτι υπαρχει μια "χρυση" αναλογια ογκου σε λιτρα = επιτευξη ολων των συχνοτητων σε αποδεκτη ακουστοτητα χωρις ακραιες βυθισεις λιγο πανω και λιγο κατω της ιδιοσυχνοτητας αυτου.
π.χ. κιθαρες παλαιας εποχης με επιφανεια καπακιου στα 940-985 τ.ε. (και αναλογου ογκου) στα σπεκτρογραφηματα (μερημενες συχνοτητα-συχνοτητα) εμφανιζουν οχι αποδεκτες ακουστοτητες (φον) στη περιοχη των 82-116 χερτζ (περιπου)
με ελαφρα τονωση στη μεσαια περιοχη (120-520) και κατακρυμνηση εως το τελος της συχνοτικης αποκρισης του οργανου (990), πραγμα καταστροφικο για πρεσιζιον μιουζικ (για ρεμπετικα συγχορδιες κλπ δεν ξερω, μπορει να ειναι καλο, η ακομη κ επιδιοκωμενο).
η κατασταση σωζεται στην υποκειμενικη (σον) αλλα παρ ολα αυτα εχει μειωση κατα 6-7 db στα συγκεκριμενα ευρη, κανοντας το φυσικα αντιληπτο σαν διπλασια περιπου μειωση..
η δε αμεση αποκριση ειναι για γελια μιας και εχει μεγαλη αποκλιση με ενα "κανονικου" μεγεθους οργανο.
η μεγαλη τονωση 2ης κατα βαση αρμονικης και ακολουθως 3ης, κανουν το χαρακτηριστικο ηχοχρωμα μιας ρομαντικης κιθαρας (η ενος λαμπατου ενισχυτη), κατι που φυσικα δεν υφισταται μια μεγαλυτερης.
στις δε μετρησεις διαδιδομενου ηχου, εχει μεγαλο συντελεστη ανακλωμενων ηχων σε συγκεκριμενες (λιγες) συχνοτητες και αρκετες απορροφουμενες.
οπως καταλαβαινει κανεις ειναι ενα μη ισσοροπημενο οργανο, μικρης ωφελιμης εκτασης (και ας εχει τρισημιση οκταβες).
αναλυση για μεγαλυτερου οργανου (βαρυτονου) vs κανονικου , αν ενδιαφερει κανεναν, σε αλλο ποστ
αντε και ενα βιντεακι με βαρυτονη, μανο ορμα!
https://www.youtube.com/watch?v=Ay8E1IjvzrI