Αποστολέας Θέμα: Ἕνα ἱστορικό ὄργανο - ὁ Ταμπουρᾶς τοῦ Μακρυγιάννη - κατασκευαστική προσέγγιση  (Αναγνώστηκε 8002 φορές)

Λάμπρος Σταυρίδης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.333
  • Αγαπημένο ξύλο: καρυδιά
  • Αριθμός κατασκευών: 8
Ἀγαπητοί φίλοι καλησπέρα σας ,
Μετά ἀπό ἀρκετό καιρό κατασκευαστικῆς ἀπουσίας , ἐπανέρχομαι γιά μιά προσπάθεια κατασκευῆς ἑνός ὀργάνου πού εἶχα ὑποσχεθεῖ ὅτι θ' ἀνεβάσω στήν ἰστοσελίδα καί θά παρουσιάσω στήν φετινή ἔκθεση .

Πρίν ἕνα χρόνο περίπου ἔπεσε στά χέρια μου τό βιβλίο τοῦ κ. Νίκου Φρονιμόπουλου , γνωστοῦ κατασκευαστοῦ στούς περισσοτέρους , μέ τίτλο " ὁ ταμπουρᾶς τοῦ Μακρυγιάννη καί ἡ ὀργανοποιϊα τοῦ Λεωνίδα Γάϊλα " . Σ' αὐτό ὁ συγγραφέας - κατασκευαστής περιγράφει τό πῶς συντήρησε , ἀπεκατέστησε καί κατέστησε ἱκανό νά παίξη ξανά ἕνα μισοκατεστραμένο ἱστορικό ὄργανο πού τοῦ ἐμπιστεὐθηκε ἡ Πολιτεία , φυλαγμένο γιά 160 (!!!) περίπου χρόνια σέ μουσιακές ἀποθῆκες , τόν ὀνομαστό καί πολυτραγουδισμένο Ταμπουρᾶ τοῦ Μακρυγιάννη!!!

 [ Invalid Attachment ]

Καί ἀφοῦ τόν ἀντέγραψε , ἐκπόνησε καί ἐξέδωσε γραπτές ὁδηγίες γιά ὅποιον θά ἤθελε νά προσπαθήση τήν κατασκευή του .

 [ Invalid Attachment ]

Σημειωτέον , γιά ὅσους δέν γνωρίζουν , ὁ ταμπουρᾶς εἶναι ἕνα ἔγχορδο ἀπιδοειδές ὄργανο προερχόμενο ἀπό τήν ἀρχαία ἑλληνική πανδουρίδα , καί εἶναι ὁ πρόδρομος τοῦ σημερινοῦ μπουζουκιοῦ . Στήν Ἀνατολή διατηρεῖται μέ τήν ὀνομασία "σἀζι ".

Ἡ κατασκευή τοῦ πρωτοτύπου σχεδόν ἀνυπογράφου ὀργάνου , τό ὁποῖο ὁ ἴδιος ὁ Στρατηγός Μακρυγιάννης ἀναφέρει στ' ἀπομνημονεύματά του , ἔγινε ἀπό κάποιον Λεωνίδα Γάϊλα , γύρω στά 200 πάνω κάτω χρόνια πρίν , ἐνῶ ἡ ταυτοποίηση ὀργάνου καί κατασκευαστοῦ συνέβη χάρη σέ μιά παράξενη συγκυρία , πολύ χρονοβόρα γιά νά τήν ἀναφέρω ἐδῶ , καί πού μπορεῖ κανείς νά διαβάση στίς σελίδες τοῦ βιβλίου .

Πρόκειται γιά μιά κατασκευή πού βασίζεται σ' ἕνα τρόπο , πολύ διαφορετικό ἀπ' αὐτόν πού γνωρίζουμε ἐμεῖς σήμερα στά ὄργανα τῆς ἰδίας οἰκογενείας ( μπουζούκι , τζουρᾶ κ.λ.π. ) , καί πού μᾶς φανερώνει τόν τρόπο κατασκευῆς ἀπό τούς κατασκευαστές , τοὐλάχιστον αὐτοῦ τοῦ ὀργάνου , μέ τά ἐλάχιστα , σχεδόν πρωτόγονα ἐργαλεῖα καί ὑλικά ,  ἐκείνη τήν μακρυνή ἐποχή στόν Ἑλλαδικό χῶρο , λίγο μετά τήν ἀπελευθέρωση ἀπό τόν τουρκικό ζυγό . 
Μ' αὐτό τό βιβλίο , πού κυριλεκτικά ξεκοκκάλισα , σάν ὁδηγό , ἐπιχειρῶ μέ δειλά βήματα καί πολύ δέος τήν κατασκευή αὐτοῦ τοῦ ἱστορικοῦ ὀργάνου . Ἑνός ὀργάνου , πού λές τὄσκασε αὐθάδικα ἀπό ἕνα παλιό παραμύθι , ἔρχεται νά μᾶς θυμίση μιάν ἄλλη , ξεχασμένη ἐποχή , τόσο διαφορετική ἀπ' τή δική μας.....

Ἀρχή λοιπόν τοῦ παραμυθιοῦ , καλησπέρα σας.....
...

Τό πρωτότυπο ὄργανο , δέν κατασκευάστηκε μέ τήν βοήθεια καλουπιοῦ , ὅπως σήμερα , ὄχι ! Κατασκευάστηκε " στόν ἀέρα " !!! Γι' αὐτό παρουσιάζει ἀσσυμετρίες , τίς ὁποῖες ὁ ἐπισκευαστής του " συμμάζεψε " , καί μᾶς ἔδωσε , μαζί μέ τίς ὁδηγίες , καί ἕνα ὑποτυπῶδες , πολύ χρήσιμο ὅμως καλούπι , πού δέν εἶναι ἄλλο παρά τό σχῆμα τοῦ καπακιοῦ του .

 [ Invalid Attachment ]

Ἐπίσης τό χαρακτηριστικό αὐτοῦ τοῦ ὀργάνου εἶναι ὅτι τό δουγωτό σκάφος "χτίζεται " ἐπάνω στόν τάκο πού εἶναι ἐμφανής στό τελειωμένο ὄργανο , καί στόν ὁποῖο προσαρμόζονται οἱ δοῦγες καί τό μάνικο .
Νά μερικές φωτογραφίες ἀπό τόν σχεδιασμό τοῦ καλουπιοῦ :

 [ Invalid Attachment ]

 [ Invalid Attachment ]

Ὁ τάκος , ὁ ὁποῖος στό βιβλίο εἶναι σχεδιασμένος σέ φυσικό μέγεθος , εἰκονίζεται παρακάτω :

 [ Invalid Attachment ]
 
Αὐτά γι' ἀπόψε . Ἐπειδή δέν εἶμαι καί πολύ νυχτοπούλι , θά τά ποῦμε πάλι προσεχῶς , ἴσως αὔριο . Καληνύχτα σας!!!


 

Λάμπρος Σταυρίδης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.333
  • Αγαπημένο ξύλο: καρυδιά
  • Αριθμός κατασκευών: 8
Δυστυχῶς δέν ἀνέβηκαν οἱ φωτογραφίες .Τίς ἀνεβάζω πάλι μέ τήν ἴδια σειρά :

[attach=1

][/attach]






 [ Invalid Attachment ]

steliosguitar

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 6.313
  • Αριθμός κατασκευών: #72
  • Περιοχή: Ελληνικό
καλη αρχη λαμπρουκο!  {celebrate009}
τιποτε καλυτερο απο μια κιθαρα.
εκτος ισως απο δυο...

Stergios_lutherie

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 997
  • Αγαπημένο ξύλο: Αυτο που εχω διαθεσιμο
  • Αριθμός κατασκευών: 12
Κάθισα αναπαυτικά κι έβαλα το μπρίκι στη φωτιά...

ΖΑΡΚΑΔΑΣ ΚΩΣΤΑΣ

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 6.079
μιας και διαβασα το βιβλιο ( και το αγορασα ) το 2009 , και μιας κι εφτιαξα εναν και μοναδικο  ταμπουρα σαν του στρατηγου ηθελα να πω το εξης.Στην δικη μου εκδοση το μηκος χορδης ( που δεν θυμαμαι) δεν συμπιπτει με το φυσικο σε μεγεθος σχεδιο που εχει μεσα.Μιλαμε για διαφορες στην κλιμακα εως 3 ποντους.Ειχα στειλει τοτε mail  του Κυριου Νικου και το ειχα επισυμανει.Ουτε ο ιδιος δεν το ειχε παρει χαμπαρι ο ανθρωπος, και μου ειπε να μην ακολουθησω το σχεδιο αλλα την κλιμακα που προτεινει το βιβλιο.Ο δαιμονας του τυπογραφειου ειχε ξαναχτυπησει.Εσυ απλα τσεκαρε το, αλλα μπορει να εχεις καινουρια εκδοση και να το εχουν διορθωσει.Καλη επυτυχια στο καινουριο σου πονημα
Αφου μπορει αυτος, μπορω κι εγω...........................

Λάμπρος Σταυρίδης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.333
  • Αγαπημένο ξύλο: καρυδιά
  • Αριθμός κατασκευών: 8
Φίλε Στέλιο εὐχαριστῶ πολύ!!!

Γεια σου Στέργιε μερακλῆ!!!

Φίλε Κώστα , θά τό κοιτάξω αὐτό τό θέμα μέ τήν κλίμακα . Εὐχαριστῶ γιά τήν ἐπισήμανση καί γιά τήν εὐχή .


Συνεχίζοντας , θά ἤθελα πρῶτα νά τονίσω , ὅτι δέν πρόκειται γιά καμμιά σπουδαία , ἀπό ἀπόψεως δυσκολίας καί διακοσμήσεως, κατασκευή , ἴσα ἴσα εἶναι ἁπλούστατη . Ὅλοι σας κατασκευάζετε πολύ ἀνώτερα ὄργανα  . Οἱ λόγοι πού μέ ὤθησαν σ' αὐτήν εἶναι ἡ ἱστορικότητα τοῦ ὀργάνου , τό διαφορετικό τῆς δομῆς του , ἀλλά καί ἡ προσωπική μου κατεύθυνση .
.................

Ἀφοῦ ἀποτύπωσα τό σχέδιο - καπάκι σέ μιά ἐπιφάνεια συνολικοῦ πάχους 30 χιλ. ( MDF 20 χιλ. καί κόντρα πλακέ 10 χιλ. ) , τό ξεγύρισα στήν κορδέλλα καί ἀπό ἐδῶ καί πέρα θά τό ὀνομάζω "καλούπι " :



...ἀλλά σ' ὁλόκληρο τό τμῆμα τοῦ καλουπιοῦ πού θά φιλοξενήση ἀργότερα , ὅταν ὁλοκληρωθῆ , τόν χορδοκράτη , ἔδωσα , κατά τίς ὁδηγίες , μιά κλίση 5 μοιρῶν :





Κατασκευάστηκαν ἐπίσης κατά τίς ὁδηγίες 3 βοηθητικοί μακρόστενοι τάκοι , πού ξάχασα νά φωτογραφίσω , καί τῶν ὁποίων ἡ μιά πλευρά , ἀκολουθεῖ ἀντοιστοίχως τήν κάθε μία πλευρά τοῦ καλουπιοῦ . Δεῖτε τους στό σχέδιο τοῦ βιβλίου . Χρησιμεύουν γιά τήν προσαρμογή τῆς πρώτης μονοκόμματης δούγας στό καλούπι , προκειμένου νά πάρη αυτή τήν μορφή πού χρειάζεται . Ἐκεῖ φαίνεται ἐπισης καί ἡ κλίση τῶν 5 μοιρῶν πού λέγαμε προηγουμένως :



Σειρά ἔχει τώρα ἡ κατασκευή τοῦ τάκου .
Ὅπως εἶπα καί στόν πρόλογο , ὁ ἐμφανής τάκος εἶναι ἡ " σπονδυλική στήλη " τοῦ ὀργάνου , μιά καί πάνω σ' αὐτόν θά " χτιστῆ " ὅλόκληρο . Τό σχέδιο , σέ φυσικό μέγεθος , παρατίθεται στό βιβλίο καί φαίνεται στήν τελευταία φωτογραφία τῆς προηγουμένης παραγράφου .

Γιά ξύλο κατασκευῆς τοῦ τάκου , ἐνῶ καί στό πρωτότυπο ὄργανο ἀλλά καί ἡ πρόταση τοῦ ἐπισκευαστοῦ του εἶναι τό φλαμούρι λόγω μικροῦ βάρους , ἐγώ διάλεξα σφενδάμι μουαρέ , λόγω τοῦ ὅτι καί τίς δοῦγες καί τό μάνικο ἀπό τό ἴδιο ξύλο θά τά κατασκευάσω . Καί ὡς λάτρης τῆς ὁμοιομορφίας , διάλεξα ἴδιο ξύλο καί γιά τόν τάκο , πού ὅπως εἴπαμε θά εἶναι ἐμφανής .
Ἀφοῦ φωτοτύπισα τήν σελίδα τοῦ βιβλίου πού δείχνει τόν τάκο , ξεπατίκωσα τό σχῆμα του καί ἀπ' τίς δύο ὄψεις...



...καί ξεγύρισα στήν κορδέλλα

 [ Invalid Attachment ]

Συνεχίζεται........
 




Λάμπρος Σταυρίδης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.333
  • Αγαπημένο ξύλο: καρυδιά
  • Αριθμός κατασκευών: 8
Οἱ διαστάσεις τοῦ ξύλου τοῦ τάκου , σχήματος ὀρθογωνίου παραλληλεπιπέδου προτοῦ ξεγυριστῆ , ἦταν : μῆκος 14 ἑκ. , φάρδος 8,5 ἑκ. καί βάθος 8 ἑκ. Ἐπίσης εἶναι ἀκτινικά κομμένο ( ὅπως τά καπάκια τῶν ὀργάνων ) .

Μετά , ἔδωσα στόν τάκο τό σχῆμα πού φαίνεται παρακάτω , χοδρικά στήν κοργέλλα καί ὕστερα στό τριβεῖο τάνκς ( δεξί μου χέρι ) :



Παρέλειψα μόνο νά στρογγυλέψω τήν ἄκρη του πρός τήν μεριά τοῦ μάνικου σέ μῆκος 3 - 4  ἑκ. γιά νά τόν πιάνω στή μέγγενη , ἄν χρειαστῆ .

Ἐπίσης δημιούργησα στό φαρδύ τμῆμα του γύρω γύρω καί σέ μῆκος 3+ ἑκ. μιά " πατούρα " βάθους 2,5 - 3 χιλ. , ὅπου σ' αὐτήν θά κολληθοῦν ἀργότερα οἱ δοῦγες ἀπό τήν μιά τους ἄκρη :





 [ Invalid Attachment ]

Τώρα πλέον εἶμαι ἕτοιμος νά ἑνώσω τό καλούπι μέ τόν τάκο καί ν' ἀρχίσω τήν κατασκευή τοῦ σκάφους .

Συνεχίζεται...........
 

ΖΑΡΚΑΔΑΣ ΚΩΣΤΑΣ

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 6.079
Το πας πολυ καλα.Λιγο προσοχη στις δουγιες οι οποιες ειναι λιγες και δεν σε παιρνει για διορθωση.Νομιζω αν θυμαμαι καλα οτι η δουγαμανα ( κεντρικη) μπαινει τελευταια
Αφου μπορει αυτος, μπορω κι εγω...........................

Ιωσήφ Τορρένς

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 3.103
  • Αριθμός κατασκευών: Λίγα πράματα
  • Περιοχή: Αθήνα Κυψέλη
Μπράβο Λάμπρο !

Για τη γενικότερη οργανο-ποιητική σου κατεύθυνση

Για την επιλογή την κατασκευαστικής προσέγγισης αυτού του ιστορικού ταμπουρά

Για το ήθος , την αγάπη που είναι διακρίνονται στην περιγραφή και την πορεία της εργασίας
Τίποτα δεν ισιώνει από μόνο του ... θέλει πολλή δουλειά ...
Να είστε όλοι καλά ! ... για να ισιώνετε τα "στραβά " ...

Γιώργος Γεωργίου

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 134
  • Αγαπημένο ξύλο: Καρυδιά
  • Αριθμός κατασκευών: 2
Οπως  παντα αψογος Λαμπρο και σε κατασκευες και σε παρουσιαση. Καλη επυτιχια

Γιάννης Καραβασίλης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 958
  • Αγαπημένο ξύλο: Μουριά
  • Αριθμός κατασκευών: 6
Λάμπρο συγχαρητήρια για την προσπάθεια. Θα παρακολουθώ μέχρι το τέλος .θέλω να το ακούσω πολύ το όργανο αυτό. Καλή συνέχεια σου εύχομαι.

Απόστολος Κ.

  • Jr. Member
  • **
  • Μηνύματα: 36
Νομιζω αν θυμαμαι καλα οτι η δουγαμανα ( κεντρικη) μπαινει τελευταια
Καλά θυμάσαι ότι μπαίνει στο τέλος, δεν είναι όμως δουγομάνα, είναι δύο, παίρνει ζυγό αριθμό δούγες η συγκεκριμένη κατασκευή, μετά τη μεγάλη περιμετρική βέβαια (δεν το έχω κάνει αλλά διάβασα το βιβλίο πρόσϕατα). Δουγομάνα θεωρείται δύσκολο να γίνει με αυτόν τον τρόπο χτισίματος, ϕαντάζομαι ότι η δυσκολία έγκειται στο να προσαρμοστεί η δουγομάνα σε δύο δούγες από τα πλάγια και μάλιστα στον αέρα. Πάντως το πιο ενδιαϕέρον στοιχείο της συγκεκριμένης κατασκευής είναι νομίζω το άνοιγμα προς τα έξω των πλαϊνών πλευρών της μεγάλης περιμετρικήςδούγας (που επιτυγχάνεται με σϕήνες στα πλαϊνά πλευρά του καλουπιού), έτσι που το μέγιστο πλάτος της σκάϕης δεν είναι στο ύψος του καπακιού. Αυτό το άνοιγμα είναι και ο λόγος που δεν χρησιμοποιείται κανονικό καλούπι, συμπαγές ή με νομείς: δεν θα χωρούσε να βγει.


Λάμπρος Σταυρίδης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.333
  • Αγαπημένο ξύλο: καρυδιά
  • Αριθμός κατασκευών: 8
Φίλοι καλημέρα σας ,
Κώστα , Ἰωσήφ , Γιῶργο , Γιάννη , Ἀπόστολε Κ. , σᾶς εὐχαριστῶ γιά τά καλά σας λόγια !!!
Φίλε Ἀπόστολε , πράγματι δέν ὑπάρχει δουγομάνα - ζυγός ἀριθμός δουγῶν , ἀλλά θά μποροῦσε καί νά ὑπάρξη ἄν τίς 6 τελευταῖες τίς κάναμε λίγο στενώτερες καί νά γίνουν 7 , ἀφοῦ τό φάρδος τῶν δουγῶν δέν εἶναι ὁμοιόμορφο σ' ὅλο τό σκάφος ἐκτός τῶν 6 τελευταίων . Ἀλλά κι αὐτές θά μποροῦσαν νά ἔχουν διαφορετικά φάρδη ἀνά 2 .
Ἀλλά καί τό " πιό ἐνδιαφέρον στοιχεῖο τῆς κατασκευῆς " θά τό δοῦμε πιό κάτω.
........................
Στήν συνέχεια θά συνδέσουμε τό καλούπι μέ τόν τάκο , καί θ' ἀρχίσουμε τό χτίσιμο τοῦ σκάφους . Ἐδῶ νά πῶ ὅτι τό καλούπι ἔχει μῆκος 20,2 ἑκ. καί μέγιστο φάρδος 14,5 ἑκ.
Ἡ σύνδεση εἶναι ἁπλούστατη : ἕνα κομμάτι κόντρα πλακέ θαλάσσης πάχους 10 χιλ. - 10Χ3 ἑκ. βιδώνεται μέ 2+2 βίδες , μισό ( 5 ἑκ. ) στό πίσω μέρος τοῦ τάκου καί μισό ( 5 ἑκ. ) στό πίσω μέρος τοῦ καλουπιοῦ :



 [ Invalid Attachment ]

Συνεχίζεται..........

Λάμπρος Σταυρίδης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.333
  • Αγαπημένο ξύλο: καρυδιά
  • Αριθμός κατασκευών: 8
Ἐπίσης νά πῶ ὅτι , στό καλούπι τρυποῦμε 5 μεγάλες τρῦπες μέ τρυπάνι forstner ( αὐτό πού τρυποῦμε γιά μεντεσέδες ντουλαπιῶν ) , ὥστε ὅταν θά χρειαστῆ νά σφίξουμε κάτι , νά μπαίνη τό ἐπάνω σίδερο τοῦ σφικτῆρα ( δέν ξέρω πῶς λέγεται ) .
Ἐπίσης γιά νά μήν " τραμπαλίζεται " τό καλούπι , κόλλησα μικρά τακάκια πάχους ἐπίσης 10 χιλ. στό κάτω μέρους τοῦ καλουπιοῦ , ὥστε νά εἶναι σταθερό ( δέν ἔχω μόρσα περιστρεφόμενη ἀλλά......) .

Καί τώρα οἱ δοῦγες . Θά τίς κόψω ἀπό φύλλο σφενδαμιοῦ μουαρέ διαστάσεων : μήκους 2,5 μ + , πλάτους 18 - 20 ἑκ. , πάχους 3 χιλ. , σάν χοντρός καπλαμᾶς ἕνα πρᾶμα ( Παντελάκος ) . Δηλαδή τό πάχος εἶναι ἕτοιμο !!! Οὔτε σχίσιμο στήν κορδέλα ἤ στό δισκοπρίονο μέ φύρα , τίποτα !!! Τέτοιο ξύλο χρησιμοποίησε καί ὁ κ. Φρονιμόπουλος στήν άνακατασκευή του γιά τό σκάφος .

Στήν κατασκευή αὐτή δέν ἀρχίζουμε τό κόλλημα τῶν δουγῶν ἀπ' τή δουγομάνα ( πού δέν ὑπάρχει γιατί ἔχουμε ζυγό ἀριθμό δουγῶν ) , ἀλλ' ἀπ' τίς δοῦγες πού θά ἐφάπτονται στό καπάκι , δηλαδή ἀνάποδα ἀπ' αὐτό πού ξέρουμε , καί μάλιστα οἱ 2 αὐτές δοῦγες εἶναι μία μονοκόμματη , καί ἀρχίζει ἡ μιά της ἄκρη ἀπό τόν τάκο , περιτριγυρίζει ὅλο τό καλούπι καί καταλήγει στήν ἄλλη πλευρά τοῦ τάκου .
Γι' αὐτήν ἔκοψα μιά λωρίδα μήκους 58 ἑκ. καί φάρδους 5 ἑκ. Ἀφοῦ τήν καμπύλωσα ( ὄχι χωρίς πρόβλημα πού θά ἐκθέσω παρακάτω ) τό φαρδύτερο σημεῖο της στήν περιοχή τοῦ χορδοκράτη ἔγινε 4,5 ἑκ. ἐνώ οἱ ἀπολήξεις της πού θά κολληθοῦν στόν τάκο , ἀπέναντι μεταξύ τους , ἔχουν φάρδος 3 ἑκ. Ἐννοεῖται ὅτι ἡ μείωση τοῦ φάρδους ἔγινε ὁμαλά .

Στήν συνέχεια προσάρμοσα τήν δούγα στό καλούπι καί τήν ἔσφιξα μέ σφικτῆρες γύρω γύρω , χρησιμοποιῶντας τούς 3 ξύλινους τάκους πού ἀνέφερα σέ προηγούμενη παράγραφο , ὅπως εἰκονίζεται παρακάτω , ἀλλά , στήν περιοχή τῶν 2 μεγἀλων ( πού εἶναι ἀπέναντι ἀπό τίς πλευρές τοῦ καλουπιοῦ πού μοιάζουν μέ σκέλη ἰσοσκελοῦς τριγώνου ) , μεταξύ δούγας καί καλουπιοῦ ἔμπηξα λεπτές σφῆνες , 3 σέ κάθε πλευρά , ὥστε ἡ δούγα ν' ἀνοίξη πρός τά ἔξω 3 μοῖρες . Ἐνῶ στόν ἄλλο ξύλινο τάκο πού σφίγγει τήν δούγα στήν περιοχή τοῦ χορδοκράτη , ἔμπηξα 2 σφῆνες ἀπ' τήν ἔξω πλευρά τῆς δούγας , μεταξύ δούγας καί τάκου , ὥστε αὐτή νά ἐφάπτεται μέ τό καλούπι , πού σ' ἐκεῖνο τό σημεῖο ἐλλάτωσα τήν καθετότητά του 5 μοῖρες : 









Αὐτή ἡ δούγα φυσικά δέν κολλήθηκε σ' αὐτή τή φάση . Παρέμεινε σφιγμένη γιά νά πάρη μόνο μορφή . Τήν ἄλλη μέρα , στεγνή πιά , βγῆκε ἀπ' τό καλούπι γιά ἐπεξεργασία .

Καί μιά φωτογραφία μέ ἀνάποδο τό καλούπι :

 [ Invalid Attachment ]

Συνεχίζεται.......

 

Λάμπρος Σταυρίδης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.333
  • Αγαπημένο ξύλο: καρυδιά
  • Αριθμός κατασκευών: 8
Τό πρόβλημα πού ἀντιμετώπισα καί ἀντιμετωπίζω μέ τό λύγισμα τῆς δούγας , παρ' ὅλα ὅσα σκέφθηκα καί ἐφάρμοσα , εἶναι ὅτι , ἐπειδή ἡ δούγα στό σημεῖο τῆς κούρμπας λυγίζει πάνω ἀπό 90 μοῖρες , σχεδόν πάντα οἱ βέννες τοῦ ξύλου ἀπ' τήν ἔξω του πλευρά , πού ἔχουν διακοπεῖ λόγω τῆς κατά μῆκος τομῆς του ( ὅλες οἱ βέννες τοῦ ξύλου δέν εἶναι καί ἀπόλυτα εὐθεῖες ) , αὐτές ἀποκολλῶνται ἀπό τήν κυρίως μᾶζα καί τό ξύλο " ἀνοίγει " , ἀπό λίγο , πού εἶναι ἐπισκευάσιμο μέ κόλλα ἀλλά φαίνεται τό " τραῦμα " , ἔως πολύ , πού το ξύλο σπάζει . Αὐτό στά συνηθισμένα σκάφη δέν συμβαίνει , γιατί δέν ἔχουμε τόσο ἀπότομε κοῦρμπες .

Προσπάθησα νά λυγίσω στήν κουκουνάρα μέ τήν βοήθεια μιᾶς λαμαρίνας :





Συμβαίνει τό ἴδιο .

Προσπάθησα νά τίς σταθεροποιήσω λυγισμένες ὅλες μαζί :

 [ Invalid Attachment ]

Τίποτα.....πάλι ἀνοίγουν.....

Τελικά τοποθετῶ τίς καλύτερες καί τίς " ἐπισκευάζω " μετά , ἀφοῦ κολλήσουν .
Ἀντιμετώπισα καί πρόβλημα στό κόλλημα τῶν δουγῶν , ἀλλ' αὐτό αὔριο.....

Συνεχίζεται........