Ξεκινησα ενα νεο μπουζουκι με σκοπο να μαθω πως γινεται ενα καπακι με κυρτωση εγκαρσια (καμαρια) αλλα και επιμηκη ή τσακιση.Μικρη ιστορικη αναφορα.Τα καπακια αυτα προερχονται απο το ναπολιτανικο μαντολινο στο οποιο πηραν αυτη την μορφη ,με τσακιση εντονη πισω απο τον καβαλαρη , μετα την εξελιξη του απο λαουτοειδη μορφη που ειχε .Οι λογοι που ισχυριζοταν οι Ιταλοι κατασκευαστες του τοτε , ειναι η μεγαλητερη γωνια που σχηματιζαν οι χορδες πανω στον καβαλαρη αρα η μεγαλητερη πιεση αυτου επανω στο καπακι και δυνατοτερος ηχος.Ο δευτερος λογος και αντιποδας ισως, ειναι οτι οι ατσαλινες πλεον χορδες ασκουσαν μεγαλη πιεση πανω στο καπακι,συν την επιπροσθετη πιεση που δεχοταν αυτο απο την μεγαλη γωνια των χορδων ,δημιουργησε την ιδεα γι αυτην την τεχνικη , επιρρεασμενη απο την κατασκευη τρουλου και καμαρας, ενα ανθεκτικο συνολο που θα αντιροπουσε αυτην την μεγαλη φορτιση .Προφανως να ισχυουν και σημερα αυτα,θα μας τα πουν οι οργανοποιοι-μελετητες εγχορδων.Σημερα υπαρχει ταση μειωσης αυτης της τσακισης στα μαντολινα ,ενω καποιοι κατασκευαστες δεν την εφαρμοζουν καθολου.Για να μεταφερουμε τωρα την συζητηση στα μπουζουκια ,τετοια οργανα φτιαχνοταν προπολεμικα,σχεδον ολα ηταν με τετοια καπακια.Χαρακτηριστικος ηταν ο πριμος και γλυκος ηχος τους.Τα μπουζουκια του Σταθοπουλου και Μουρτζινου εχουν καθαρα μαντολινατο σταφος,γενικα ολη η αισθητικη τους ειναι επιρρεασμενη απο το μαντολινο.
Ως λατρης αυτου του ηχου θα κανω μια προσπαθεια να τον προσεγγισω, η μαλλον αυτη ειναι μεγαλη κουβεντα,θα κανω μια προσπαθεια κατανοησης της τεχνικης αυτης των καπακιων,κατασκευαστικα,και θα ηθελα να μοιραστω τις εμπειριες αυτες με σας ετσι ωστε ο καθενας με τις γνωσεις του και τη συμμετοχη του να συμβαλει στο αποτελεσμα.
Για να κατασκευαστει ενα τετοιο καπακι υπαρχουν διαφορες τεχνικες,αναλογως ποση θα ειναι η εγκαρσια κυρτωση δηλαδη τι καμπυλοτητα (radius) εχουν τα καμαρια και ποση η επιμηκης(τσακιση).Οταν και τα δυο ειναι ελαχιστα η τεχνικη ειναι ιδια οπως το επιπεδο καπακι δηλαδη κολλημα τα δυο μισα και τοποθετηση καμαριων με την διαφορα οτι πριν βαλουμε τα καμαρια γινεται λυγισμα στο καπακι με θερμοτητα και υγρασια για να επιτυχουμε την επιμηκη κυρτωση ή τσακιση.Ετσι εκανα στον τελευταιο μου μπαγλαμα .Θα χρησιμοποιω τον ορο τσακιση για να διαφοροποιειται απο την κυρτωση των καμαριων. Στις αλλες περιπτωσεις δηλαδη οταν και τα δυο ειναι εντονα ή το ενα απο τα δυο ειναι εντονο τοτε θα πρεπει να εφαρμοστει αλλη τεχνικη.Λυγισμα των δυο μισων του καπακιου πριν κολληθουν,κολληση,τοποθετηση καμαριων.Η τεχνικη αυτη εχει αρκετες δυσκολιες που αποτρεπουν την ιδεα.Η επιμομη και η υπομονη ειναι ομως τα καλυτερα οπλα. Στο καπακι πλατους 23 και μηκους 36,5 εκατοστων που θα κατασκευασω επελεξα radius στα καμαρια 38,5 ιντσες,για να αναφερομαστε με το μετρικο συστημα ειναι 96,25 εκατοστα.Η καμπυλη ειναι μεγαλη και αρκετα εμφανης.Η τσακιση που επελεξα ειναι 8-9 μοιρες,μεσαια την χαρακτηριζω.Αυτα τα στοιχεια με καθοδηγουν στην δευτερη τεχνικη.Ετσι λοιπον ξεκιναμε με λυγισμα......