Αποστολέας Θέμα: Τσακιση στο καπακι-κατασκευαστικοι τροποι  (Αναγνώστηκε 29668 φορές)

Χρήστος Φυλλαρίδης

  • Sr. Member
  • ****
  • Μηνύματα: 380
Τσακιση στο καπακι-κατασκευαστικοι τροποι
« στις: Ιούλιος 14, 2011, 05:07:39 μμ »
Παράθεση
Αν θυμάμαι καλά ο φίλος ο ΚαΠα (που με έχει βοηθήσει σε πολλά θέματα κατασκευών) μου είχε πεί ότι το ξυλακι αυτό θα φτάνει λίγο πριν τη θέση του καβαλάρη. Μάλιστα σε αυτή την περίπτωση νομίζω ότι πρίν κολήσουμε τα δύο κομμάτια του καπακιού έχουμε κάνει με το ηλεκτρικό σίδερο μια ελαφρότατη τσάκιση ( 1,0 έως 1,5 χιλιοστ ) λίγο μετά τη προσημειωμένη θέση του καβαλάρη στο κάθε ένα μισό κομμάτι του καπακιού.
Ορμωμενος απο το θεμα αυτο ανοιγω ενα νεο για το πως  μπορει να πραγματοποιηθει η τσακιση στο καπακι,ειτε ειναι η εντονη που παρατηρουμε σε μπουζουκια παλια(Σταθοπουλος) ειτε η μεταγενεστερη ελαφρα τσακιση.Παρατηρωντας ενα καπακι με εντονη τσακιση που εχω απο μαντολινο Απαρτιαν βλεπω πως εκτος απο την τσακιση πισω απο τη θεση του καβαλαρη  ειναι και καμπυλωμενο ,αρκετα θα ελεγα καθ'οτι το ειδος του οργανου τετοιο.Σε ενα μπουζουκι προσπαθησα να κανω το ιδιο,ματαια ομως,μολις εγινε η τσακιση χαθηκε η καμπυλοτητα πισω απο το τελευταιο καμαρι και στη θεση του καβαλαρη δεν υπηρχε καθολου,ηταν flat.Η σκεψη μου ειναι πως επρεπε να κανω την τσακιση πριν κολλησω τα δυο μισα του καπακιου  και κολλωντας αυτα υπο καποια ελαφρα γωνια αφου πρωτα  πλανισουμε οπως τις ντουγιες,πραγμα το οποιο το διαβαζω εδω τωρα.Λιγο μπελαληδικο φανταζει αν το σκευτει καποιος ετσι ωστε να γινει τελεια κολληση χωρις κενα αλλα δεν μου ερχεται κατι αλλο στο μυαλο.Οσοι γνωριζουν περι του θεματος ας καταθεσουν  τις αποψεις τους.

Ιωσήφ Τορρένς

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 3.207
  • Αριθμός κατασκευών: Λίγα πράματα
  • Περιοχή: Αθήνα Κυψέλη
Απ: Τσακιση στο καπακι-κατασκευαστικοι τροποι
« Απάντηση #1 στις: Ιούλιος 14, 2011, 06:54:31 μμ »
Φίλε Χρήστο η σκέψη σου να τσακίσεις πριν την κόλληση τα δύο μισά κομμάτια νομίζω πως είναι πολύ σωστή.

 Σε μια συνάντηση ο φίλος ΚαΠα μου είχε προτείνει ακριβώς αυτό.

(Φοβήθηκα όμως να το εφαρμόσω από το πρώτο μου καπάκι ...)
Τίποτα δεν ισιώνει από μόνο του ... θέλει πολλή δουλειά ...
Να είστε όλοι καλά ! ... για να ισιώνετε τα "στραβά " ...

Χρήστος Φυλλαρίδης

  • Sr. Member
  • ****
  • Μηνύματα: 380
Απ: Τσακιση στο καπακι-κατασκευαστικοι τροποι
« Απάντηση #2 στις: Ιανουάριος 12, 2012, 12:06:20 μμ »
Ξεκινησα ενα νεο μπουζουκι με σκοπο  να μαθω πως γινεται ενα καπακι με κυρτωση  εγκαρσια (καμαρια) αλλα και επιμηκη ή τσακιση.Μικρη ιστορικη αναφορα.Τα καπακια αυτα προερχονται απο το ναπολιτανικο μαντολινο στο οποιο πηραν αυτη την μορφη ,με τσακιση εντονη πισω απο τον καβαλαρη , μετα την εξελιξη του απο λαουτοειδη μορφη  που ειχε .Οι λογοι που ισχυριζοταν οι  Ιταλοι κατασκευαστες του τοτε , ειναι η μεγαλητερη γωνια που σχηματιζαν οι χορδες πανω στον καβαλαρη αρα η μεγαλητερη πιεση αυτου επανω στο καπακι και δυνατοτερος ηχος.Ο δευτερος λογος  και αντιποδας ισως, ειναι οτι οι ατσαλινες πλεον χορδες  ασκουσαν μεγαλη πιεση πανω στο καπακι,συν την επιπροσθετη πιεση που δεχοταν αυτο απο την μεγαλη γωνια των χορδων ,δημιουργησε την ιδεα γι αυτην την τεχνικη , επιρρεασμενη απο την κατασκευη τρουλου και καμαρας, ενα ανθεκτικο συνολο που θα αντιροπουσε αυτην την μεγαλη φορτιση .Προφανως να ισχυουν και σημερα αυτα,θα μας τα πουν οι οργανοποιοι-μελετητες εγχορδων.Σημερα υπαρχει ταση  μειωσης αυτης της τσακισης στα  μαντολινα ,ενω καποιοι κατασκευαστες δεν την εφαρμοζουν καθολου.Για να μεταφερουμε τωρα την συζητηση στα μπουζουκια ,τετοια οργανα φτιαχνοταν προπολεμικα,σχεδον ολα ηταν με τετοια καπακια.Χαρακτηριστικος ηταν ο πριμος  και γλυκος ηχος τους.Τα μπουζουκια του Σταθοπουλου και Μουρτζινου εχουν  καθαρα μαντολινατο σταφος,γενικα ολη η αισθητικη τους ειναι  επιρρεασμενη απο το  μαντολινο.
        Ως λατρης αυτου του ηχου θα κανω μια προσπαθεια να τον προσεγγισω, η μαλλον αυτη ειναι μεγαλη κουβεντα,θα κανω μια προσπαθεια κατανοησης της τεχνικης αυτης των καπακιων,κατασκευαστικα,και θα ηθελα να μοιραστω τις εμπειριες αυτες με σας ετσι ωστε ο καθενας με τις γνωσεις του και τη συμμετοχη του να συμβαλει στο αποτελεσμα.

      Για να  κατασκευαστει ενα τετοιο καπακι υπαρχουν διαφορες τεχνικες,αναλογως ποση θα ειναι η εγκαρσια κυρτωση δηλαδη  τι  καμπυλοτητα (radius) εχουν τα καμαρια και ποση η επιμηκης(τσακιση).Οταν και τα δυο ειναι ελαχιστα η τεχνικη ειναι ιδια οπως το επιπεδο καπακι  δηλαδη κολλημα τα δυο μισα και τοποθετηση καμαριων με την διαφορα οτι πριν  βαλουμε τα καμαρια γινεται  λυγισμα  στο καπακι με θερμοτητα και υγρασια  για να επιτυχουμε την επιμηκη κυρτωση ή τσακιση.Ετσι εκανα στον τελευταιο μου μπαγλαμα .Θα χρησιμοποιω τον ορο τσακιση για να διαφοροποιειται απο την κυρτωση των καμαριων. Στις αλλες περιπτωσεις  δηλαδη οταν και τα δυο ειναι εντονα ή το ενα απο τα δυο ειναι εντονο τοτε θα πρεπει να εφαρμοστει αλλη τεχνικη.Λυγισμα των δυο μισων του καπακιου πριν κολληθουν,κολληση,τοποθετηση καμαριων.Η τεχνικη αυτη εχει αρκετες δυσκολιες που αποτρεπουν την ιδεα.Η επιμομη και η υπομονη ειναι ομως τα καλυτερα οπλα. Στο καπακι  πλατους 23 και μηκους 36,5 εκατοστων που θα κατασκευασω επελεξα radius στα καμαρια 38,5 ιντσες,για να αναφερομαστε  με το μετρικο συστημα ειναι 96,25 εκατοστα.Η καμπυλη ειναι μεγαλη και αρκετα εμφανης.Η τσακιση που επελεξα ειναι 8-9 μοιρες,μεσαια την χαρακτηριζω.Αυτα τα στοιχεια με καθοδηγουν στην δευτερη τεχνικη.Ετσι λοιπον ξεκιναμε με λυγισμα......

Χρήστος Φυλλαρίδης

  • Sr. Member
  • ****
  • Μηνύματα: 380
Απ: Τσακιση στο καπακι-κατασκευαστικοι τροποι
« Απάντηση #3 στις: Ιανουάριος 12, 2012, 12:17:37 μμ »
.....και εχουμε αυτο το αποτελεσμα...

Χρήστος Φυλλαρίδης

  • Sr. Member
  • ****
  • Μηνύματα: 380
Απ: Τσακιση στο καπακι-κατασκευαστικοι τροποι
« Απάντηση #4 στις: Ιανουάριος 12, 2012, 12:21:46 μμ »
Να αναφερω οτι πριν το λυγισμα κανουμε το περιγραμμα του σκαφους  και σημειωνουμε που θα μπει ο καβαλαρης.0,5 εκατοστα πιο πισω τραβαμε μια γραμμη εγκαρσια που ειναι η γραμμη τσακισης ,εκει θα πρεπει να λυγισουμε.

Vagges2010

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.320
Απ: Τσακιση στο καπακι-κατασκευαστικοι τροποι
« Απάντηση #5 στις: Ιανουάριος 12, 2012, 12:24:04 μμ »
Φίλε Χρήστο θαυμάζω το κουράγιο σου. Να εκφράσω για ακόμη μια φορά τον θαυμασμό μου για το πανέμορφο σκάφος που βλέπω στο βάθος και να σου ευχηθώ καλή επιτυχία στην δύσκολη κατασκευή και καλά αποτελέσματα στις αναζητήσεις σου.
If one can do it, I can do it. If no one can do it, I must do it.

http://vagges2010.blogspot.com/

Χρήστος Φυλλαρίδης

  • Sr. Member
  • ****
  • Μηνύματα: 380
Απ: Τσακιση στο καπακι-κατασκευαστικοι τροποι
« Απάντηση #6 στις: Ιανουάριος 12, 2012, 12:30:04 μμ »
Ευχαριστω Βαγγελη.Μια εναλλακτικη ,οταν θελουμε  η τσακιση να ειναι γραμμοειδης και να εχει εντονη ακμη αλλα και να γινει και πιο ευκολα ,μετα τη μολυβια χαρασουμε με το πριονι ταστων   σε βαθος λιγο λιγοτερο απο το1/3 του παχους του καπακιου.

kedros27(Χρήστος.Μ)

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.501
  • Αγαπημένο ξύλο: κέδρος
  • Αριθμός κατασκευών: 14
Απ: Τσακιση στο καπακι-κατασκευαστικοι τροποι
« Απάντηση #7 στις: Ιανουάριος 12, 2012, 12:49:12 μμ »
Αυτή την γωνία που κάνει το καπάκι πρέπει να τη ακολουθεί και το σκάφος για να έχουμε εφαρμογή έτσι δεν είναι;

Κοῦρος

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 2.035
  • Αγαπημένο ξύλο: Οξυά
  • Αριθμός κατασκευών: Καμιά 50ριά επισκευές για την ώρα
Απ: Τσακιση στο καπακι-κατασκευαστικοι τροποι
« Απάντηση #8 στις: Ιανουάριος 12, 2012, 12:57:14 μμ »
Έτσι είναι Χρήστο (kedros27).

Κοῦρος

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 2.035
  • Αγαπημένο ξύλο: Οξυά
  • Αριθμός κατασκευών: Καμιά 50ριά επισκευές για την ώρα
Απ: Τσακιση στο καπακι-κατασκευαστικοι τροποι
« Απάντηση #9 στις: Ιανουάριος 12, 2012, 01:33:43 μμ »
Αυτή την περίοδο στο μαγαζί υπάρχει για επισκευή ένα παλιό τρίχορδο με σπαστό καπάκι.
Αυτό.
 [ Invalid Attachment ]

Μπορώ να παρέξω κάποιες πληροφορίες που αφορούν μετρήσεις, διαστάσεις κλπ.


αποστολης τ

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 501
Απ: Τσακιση στο καπακι-κατασκευαστικοι τροποι
« Απάντηση #10 στις: Ιανουάριος 12, 2012, 01:34:02 μμ »
χρηστο για να αποφυγεις τα καψιματα στο καπακι πανω στη σωληνα θα βαζεις ενα βρεγμενο πανι και καθε λιγο θα το ξαναμουσκευης με ενα πινελο για να μην καει.

Χρήστος Φυλλαρίδης

  • Sr. Member
  • ****
  • Μηνύματα: 380
Απ: Τσακιση στο καπακι-κατασκευαστικοι τροποι
« Απάντηση #11 στις: Ιανουάριος 12, 2012, 02:00:55 μμ »
Φιλε Κουρος εννοειται,αλλοστε εξ'αρχης τονισα ο,τι γνωριζει ο καθενας ας το αναφερει ,ο καθενας ας βαλει το λιθαρακι του ωστε να αναπτυχθει  το θεμα και να υπαρχει και το "σπαστο καπακι "σ'αυτο το φορουμ.Εγω απλα το ξεκινησα,ολοι μαζι θα το "χτισουμε".

Χρήστος Φυλλαρίδης

  • Sr. Member
  • ****
  • Μηνύματα: 380
Απ: Τσακιση στο καπακι-κατασκευαστικοι τροποι
« Απάντηση #12 στις: Ιανουάριος 12, 2012, 02:09:18 μμ »
Αποστολη ευχαριστω για τη συμβουλη,ειχα ρυθμισει την θερμοκρασια της σωληνας  στους 140 βαθμους και λυγισε δυσκολα το πρωτο,στο δευτερο ανεβασα την θερμοκρασια  για να λυγισει πιο ευκολα και να το αποτελεσμα,τελικα δεν πρεπει να βιαζεσαι.Ευχαριστω και παλι!!

spirosgiapros

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 143
  • Αριθμός κατασκευών: 2
Απ: Τσακιση στο καπακι-κατασκευαστικοι τροποι
« Απάντηση #13 στις: Ιανουάριος 12, 2012, 04:08:43 μμ »
Αυτή την περίοδο στο μαγαζί υπάρχει για επισκευή ένα παλιό τρίχορδο με σπαστό καπάκι.
Αυτό.


Μπορώ να παρέξω κάποιες πληροφορίες που αφορούν μετρήσεις, διαστάσεις κλπ.


πανέμορφο ... τι προβλημα έχει ? μην το πειραζετε αυτο το μπουμπούκι ... ενα καθαρισμα- γυαλισμα, χαλαρο αρμάτωμα και στη βιτρίνα

εννοείτε πως πρεπει να καταγραφει στο διαστασιολόγιο

αν εχεις δυνατοτητα στειλε μου φωτο απο ολες τις πλευρες, και μια κοντινη της φιγουρας στο spirosgiapros στο gmail τελεια com

john 2004

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.748
Απ: Τσακιση στο καπακι-κατασκευαστικοι τροποι
« Απάντηση #14 στις: Ιανουάριος 12, 2012, 04:24:07 μμ »
καλησπερα παιδια. αν θελουμε πολυ εντονη την γωνια και οχι καμπυλη, θα βοηθουσε να ασκησουμε πιεση στο ξυλο πανω στην ακρη της τοστιερας στους 140-150c. (δεν εχω σωληνα οποτε κατι αλλο θα πρεπει να χρησιμοποιησω) ερωτηση< θα πρεπει να ειναι καλα βρεγμενο το ξυλο> ευχαριστω.