Αποστολέας Θέμα: Μηκος χορδης τριχορδο  (Αναγνώστηκε 18075 φορές)

Ανδρέου Δημ.

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.380
    • Κατασκευες
Απ: Μηκος χορδης τριχορδο
« Απάντηση #15 στις: Αύγουστος 31, 2012, 12:32:43 πμ »
Καλησπερα σας
Καποιες αποριες εχω και καλο ειναι να τις αναλυσουμε!

Εχω δει στην πραξη οτι οσο μεγαλυτερη ειναι  η κλιμακα τοσο πιο σκληρο και με μεγαλυτερες τασεις ειναι το οργανο! Πως γινεται να μαλακωνει ενω το τεντωνεις κι αλλο;;
Δεν ξερω αν κανω λαθος αλλα πρακτικα ετσι το εχω δει!

Πως βρισκεις την αρμονικη στο σκαφος;; μηπως εννοεις στο καπακι;

Κωστα δεν καταλαβα τι εννοεις οταν λες ποση ταστιερα θελεις προς τα πισω;

Η θεση του καβαλαρη δεν μπορει να ειναι 16 cm απο την χορδιερα! θα ειναι 13 με 14 περιπου
Η ενωση πρεπει να ειναι στο 18ο ταστο και οχι στο 19ο ταστο!

Εγω αυτο που κανω ειναι να βρω πανω στο καπακι με το διαπασον που φωναζει
πιο πολυ και το βλεπω και απο τις δυο μεριες γιατι μπορει στην μια να φωναζει στους 12 ποντους και δεν με παιρνει για καβαλαρη και ετσι βρισκω απο την αλλη!

Κατοπιν σημειωνω στο καπακι τον καβαλαρη και προσθετω προς τα πισω 67cm

Aν θελει καποια διορθωση το μηκος του σκαφους για να μου βγει το 18 ταστο το ρυθμιζω!

Η ενωση με το σκαφος δεν μπορει να ειναι ΦΑ ή ΦΑ διεση γιατι δεν θα φτανεις να παιξεις πανω στο καπακι
Μιλαω για μπουζουκια! 

Το υλικο nomex χρειαζεται καμαρια! Τουλαχιστον ετσι το εκανε ο Κος Φρονιμοπουλος!


Χρήστος Φυλλαρίδης

  • Sr. Member
  • ****
  • Μηνύματα: 380
Απ: Μηκος χορδης τριχορδο
« Απάντηση #16 στις: Αύγουστος 31, 2012, 01:50:13 μμ »
Οσο μεγαλυτερη ειναι η κλιμακα για να βγαλουν οι χορδες το κουρδισμα ρε λα ρε (  για τριχορδο μιλαω τωρα) πρεπει να τεντωθουν περισσοτερο.Συνεπως ετσι ειναι Δημητρη οπως τα λες ,το οργανο γινεται πιο σκληρο.Σε ενα μπουζουκι που εκανα 68, με πολυ λεπτο μπρατσο παρατηρησα οτι στο οργανο ειχα την αισθηση ενος τζουρα  που ειναι 60 οι τζουραδες,παρα πολυ μαλακο για 68.Μου φανηκε πολυ παραξενο,το ειδα απο δω το ειδα απο κει και τελικα κατεληξα σε ενα συμπερασμα:το μπρατσο ηταν περισσοτερο ελαστικο απο οτι επρεπε  και το παρεσυραν οι χορδες κατα το παιξιμο,και ετσι και αυτες ειχαν πιο μαλακη αισθηση.Μου εκανε αισθηση οτι μπορουσα να σηκωσω χορδη σχεδον οπως μια ακουστικη κιθαρα,που οπως ξερουμε στο μπουζουκι δυσκολα γινεται αυτο.Η κατασκευη αυτη βεβαια ειναι κακη,το μπρατσο πρεπει να ειναι οσο το δυνατον ακαμπτο.Αρα εαν συμβαινει το γεγονος μεγαλη κλιμακα-μαλακη αισθηση στις χορδες κατι δεν παει καλα με το μπρατσο.Αποδειχτηκε αργοτερα οτι το μπρατσο  πραγματι ηταν πολυ ελαστικο αφου σε 5 μερες σκευρωσε.

Blekos Kerkyra

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 979
  • Ουτε καν ερασιτεχνης...
    • Youtube
  • Αγαπημένο ξύλο: Τιμιο ξυλο
  • Αριθμός κατασκευών: Κατασκευές...επισκευές...!
  • Περιοχή: Κέρκυρα
Απ: Μηκος χορδης τριχορδο
« Απάντηση #17 στις: Αύγουστος 31, 2012, 03:28:23 μμ »
Καπακι δεν ξερω ουτε εγω να κουρδιζω....καλο ειναι να ανοιξει ενα τετοιο θεμα με σχεδια βιντεο...παραστατικο.

Ενας φιλος ισχυριζεται πως βρισκει με τον παρακατω τροπο την αρμονικη του σκαφους.
Κολλαει προχειρα το καπακι π.χ με ταινια και εχει διπλα ενα αλλο οργανο....παιζει ρε...αναπαραγει με το στομα το ρε στην τρυπα...και το κανει για ολες...οπου δει να συντονιζει το σκαφος,να τρεμει αυτη λεει οτι ειναι η αρμονικη.

Βεβαια εμενα ειναι αλλο το ερωτημα μου...πως καθοριζεται αυτη η αρμονικη;
Αιντε και το σκαφος του μπουζουκιου μου με την παραπανω μεθοδο δινει στο ντο#...τι μπορω να αλλαξω πλεον;

Βασικα ποιε ςειναι οι "σωστες" αρμονικες;
Ωσάν το έρημο δεντρί που'ναι στ'αόρι απάνω
Μ'αρέσει να'μαι αμοναχός με τσι πολλούς δεν κάνω...

https://www.youtube.com/c/blekoskerkyra

Κώστας Τρικάλης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 544
Απ: Μηκος χορδης τριχορδο
« Απάντηση #18 στις: Αύγουστος 31, 2012, 10:08:35 μμ »
Καλησπερα σας
Καποιες αποριες εχω και καλο ειναι να τις αναλυσουμε!

Εχω δει στην πραξη οτι οσο μεγαλυτερη ειναι  η κλιμακα τοσο πιο σκληρο και με μεγαλυτερες τασεις ειναι το οργανο! Πως γινεται να μαλακωνει ενω το τεντωνεις κι αλλο;;
Δεν ξερω αν κανω λαθος αλλα πρακτικα ετσι το εχω δει!
σωστά, όσο μεγαλώνει το μήκος χορδής μεγαλώνει και η τάση της χορδής
παρ' όλα αυτά, μπορείς να φτιάξεις μαλακότερο ένα όργανο πειράζοντας τη γωνία στο κεφαλάρι (πχ v-joint) , το ύψος του καβαλάρη, την κλίση του καπακιού (ελαττώνεις την καμπύλη)

Παράθεση
Πως βρισκεις την αρμονικη στο σκαφος;; μηπως εννοεις στο καπακι;
ναι αυτό εννοώ, παρ όλα αυτά κουρδίζω και το σκάφος ή καλύτερα,  ο συνδυασμός σκάφους καπακιού πρέπει να ταιριάζει

Παράθεση
Κωστα δεν καταλαβα τι εννοεις οταν λες ποση ταστιερα θελεις προς τα πισω;

Η θεση του καβαλαρη δεν μπορει να ειναι 16 cm απο την χορδιερα! θα ειναι 13 με 14 περιπου
Η ενωση πρεπει να ειναι στο 18ο ταστο και οχι στο 19ο ταστο!

ότι θέλεις κάνεις. Αυτά που λέγαν η παλιοί είναι σίγουρη πεπατημένη. Προσπαθώ να ξεφύγω από τα τετριμμένα

Παράθεση
Εγω αυτο που κανω ειναι να βρω πανω στο καπακι με το διαπασον που φωναζει
πιο πολυ και το βλεπω και απο τις δυο μεριες γιατι μπορει στην μια να φωναζει στους 12 ποντους και δεν με παιρνει για καβαλαρη και ετσι βρισκω απο την αλλη!

Κατοπιν σημειωνω στο καπακι τον καβαλαρη και προσθετω προς τα πισω 67cm

Aν θελει καποια διορθωση το μηκος του σκαφους για να μου βγει το 18 ταστο το ρυθμιζω!

Η ενωση με το σκαφος δεν μπορει να ειναι ΦΑ ή ΦΑ διεση γιατι δεν θα φτανεις να παιξεις πανω στο καπακι
Μιλαω για μπουζουκια! 
μια χαρά φτάνει να παίξει ο παίχτης, αρκεί το όργανο να είναι ευκολόπαιχτο και όχι τόξο

Παράθεση
Το υλικο nomex χρειαζεται καμαρια! Τουλαχιστον ετσι το εκανε ο Κος Φρονιμοπουλος!

ναι, υπάρχουν διάφορες προσεγγίσεις. Fan bracing, kasha bracing κλπ. Είχα στο μυαλό μου ένα πολύ λιτό δικό μου σύστημα καμαριών. Εξ άλλου το νομεξ αυτό που κάνει είναι να μπορείς να έχεις λεπτότερο και ανθεκτικότερο καπάκι

Κώστας Τρικάλης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 544
Απ: Μηκος χορδης τριχορδο
« Απάντηση #19 στις: Αύγουστος 31, 2012, 10:11:22 μμ »


τί να το κάνεις το μήκος χορδής όταν έχεις τέτοιους παίχτες!  ;D

Ανδρέου Δημ.

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.380
    • Κατασκευες
Απ: Μηκος χορδης τριχορδο
« Απάντηση #20 στις: Αύγουστος 31, 2012, 10:23:43 μμ »
Κωστα πως κουρδιζεις το σκαφος και το συνδυαζεις με το καπακι;;
Ειναι πολυ ενδιαφερουσα μια τετοια αναλυση!!

Κώστας Τρικάλης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 544
Απ: Μηκος χορδης τριχορδο
« Απάντηση #21 στις: Σεπτέμβριος 01, 2012, 01:23:06 μμ »
Κωστα πως κουρδιζεις το σκαφος και το συνδυαζεις με το καπακι;;
Ειναι πολυ ενδιαφερουσα μια τετοια αναλυση!!

το έχω ξαναγράψει, δεν είναι σίγουρη προσέγγιση
βασίζεται στο σκεπτικό ότι όλο το σώμα του οργάνου πρέπει να ελέγχεται στα στάδια κατασκευής και ως προς το κούρδισμα

από τα 8 σκάφη που είχα και από τα 14 μπράτσα που ετοίμασα, έλεγξα αρχικά τα κουρδίσματά τους απλά χτυπώντας τα. Κατέγραψα την τονική που βρήκα και συνδύασα κατάλληλα ζευγάρια.

στη φωτογραφία φαίνεται το απέναντι σκάφος να είναι κουρδισμένο στο Μι. Αριστερά στη γωνία περιμένουν τα πρωτόλεια μανίκια. Η κάτω σκάφη είναι το δρύινο τρίχορδο που παρουσιάστηκε.



Το ίδιο έκανα και στα καπάκια.

Εδώ ξανά η απάντηση:
http://www.luthier.gr/index.php?topic=174.msg1698#msg1698
όσο προχωρούσα στην κατασκευή έλεγχα κάθε μέρος που συναρμολογείται περι της νέας τονικής. Η αλήθεια είναι ότι δε βρήκα κάτι συναρπαστικό ως ανακάλυψη, αλλά είχα τον έλεγχο της κατασκευής ως προς το κούρδισμα

Να καταλήξω αναφέροντας ότι τα καπάκια μου έχουν από κάτω κολλημένα κομμάτια ξύλου σε κατάλληλες θέσεις για να αλλάξω την τονική τους. Περί τονικής:

όταν βάζεις καμάρια ο τόνος ανεβαίνει. Γίνεται πιο άκαμπτο το καπάκι
τα προστατευτικά της τρύπας κατεβάζουν τον τόνο. Όσο προσθέτεις ξύλο γενικά κατεβαίνει
στα μανίκια όσο ελαττώνεις ξύλο κατεβαίνει

δες και ένα κατατοπιστικό βίντεο για τη μπουζουκομάνα:


μπουζουκομάνα καπάκι εσωτερικά


« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτέμβριος 01, 2012, 01:35:13 μμ από getit »

Ανδρέου Δημ.

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.380
    • Κατασκευες
Απ: Μηκος χορδης τριχορδο
« Απάντηση #22 στις: Σεπτέμβριος 02, 2012, 02:52:34 μμ »
Πιστευω αυτο το θεμα με τα κουρντισματα των ξυλων αφενος ειναι πολυ ενδιαφερον
και αφετερου πολυ δυσκολα να  κατανοησουμε τι ακριβως συμβαινει!
Ισως καποιος επαγγελματιας να μπορουσε να βοηθησει αλλα και εκει συνανταω πολλες διαφορετικες εκδοχες!

Εγω παντως  σε οσα σκαφη βρηκα τον τονο μεσα απο προγραμμα αναλυτη συχνοτητων
διαπιστωσα οτι ηταν ολα τονισμενα στην νοτα ΦΑ! Απο μονα τους χωρις να τα πειραξω εγω!
Αυτο σημαινει οτι το παχος 2,5 mm που λενε οι παλιοι για το παχος δουγας δεν ειναι τυχαιο και
δινει αυτο το αποτελεσμα! Το ιδιο και στο καπακι!

Κωστα αυτο που λες οτι ρυθμιζεις το μανικο να ειναι ΜΙ  επηρεαζει τον ηχο του οργανου;
Υπαρχει  διαφορα στον ηχο αν το μανικο το κανεις ΦΑ; Εχει διαπιστωθει;
Οταν διαμορφωσεις και στρογγυλεψεις το μανικο δεν θα αλλαξει η τονικοτητα;
Και πως μπορεις να μεταβαλεις την συχνοτητα σε ενα μανικο αφου οι διαστασεις
ειναι προκαθορισμενες; Αρα ψαχνουμε πλεον τα διαφορα ξυλα που μπορει να χρησιμοποιηθουν!

Αυτο που λες οτι προσθετεις τριγωνικα κομματια ξυλου για να βελτιωσεις τον ηχο
το κανεις για να ανεβασεις την συχνοτητα;;

Νομιζω οτι αυτο το κανουν καποιοι αν λεπτυνουν πολυ τα καμαρια ή το καπακι και πεσει χαμηλα
η συχνοτητα και με αυτον τον τροπο την ανεβαζουν!

Απο οτι γνωριζω ο μακαριτης ο Ζοζεφ αφαιρουσε ξυλο με ενα ξυραφι σε καποια σημεια και εφτιαχνε τον ηχο!   
Το ιδιο κανουμε με τα καμαρια! Αφαιρουμε ξυλο μεχρι να παλλεται το οργανο σωστα!


Πηρα προσφατα ενα κουρντιστηρι που πιανει στο καραολο και το εβαλα στην ηχητικη οπη να δω το αποτελεσμα!
Εδειξε τη νοτα ΦΑ οπως και ο αναλυτης συχνοτητων!!




« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτέμβριος 02, 2012, 03:02:38 μμ από Ανδρέου Δημ. »

Κώστας Τρικάλης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 544
Απ: Μηκος χορδης τριχορδο
« Απάντηση #23 στις: Σεπτέμβριος 02, 2012, 04:36:31 μμ »
Πιστευω αυτο το θεμα με τα κουρντισματα των ξυλων αφενος ειναι πολυ ενδιαφερον
και αφετερου πολυ δυσκολα να  κατανοησουμε τι ακριβως συμβαινει!
Ισως καποιος επαγγελματιας να μπορουσε να βοηθησει αλλα και εκει συνανταω πολλες διαφορετικες εκδοχες!
Εγω παντως  σε οσα σκαφη βρηκα τον τονο μεσα απο προγραμμα αναλυτη συχνοτητων
διαπιστωσα οτι ηταν ολα τονισμενα στην νοτα ΦΑ! Απο μονα τους χωρις να τα πειραξω εγω!
Αυτο σημαινει οτι το παχος 2,5 mm που λενε οι παλιοι για το παχος δουγας δεν ειναι τυχαιο και
δινει αυτο το αποτελεσμα! Το ιδιο και στο καπακι!


αποκλείεται να συμβαίνει κάτι τέτοιο αφού έχουμε πιθανότητα λάθους, διαφορετικά σκάφη και διαφορετικά ξύλα
Παράθεση
Κωστα αυτο που λες οτι ρυθμιζεις το μανικο να ειναι ΜΙ  επηρεαζει τον ηχο του οργανου;
Υπαρχει  διαφορα στον ηχο αν το μανικο το κανεις ΦΑ; Εχει διαπιστωθει;
Οταν διαμορφωσεις και στρογγυλεψεις το μανικο δεν θα αλλαξει η τονικοτητα;
Και πως μπορεις να μεταβαλεις την συχνοτητα σε ενα μανικο αφου οι διαστασεις
ειναι προκαθορισμενες; Αρα ψαχνουμε πλεον τα διαφορα ξυλα που μπορει να χρησιμοποιηθουν!

σωστά μόνο στο ότι παρακολουθείς το όργανο, ναι άρα και στα ξύλα!!!
δε ρυθμίζω το μάνικο, αλλά το καπάκι... και αυτό το προβλέπω πριν το χαμηλώσω κι άλλο, μέχρι το τελικό πάχος
Παράθεση
Αυτο που λες οτι προσθετεις τριγωνικα κομματια ξυλου για να βελτιωσεις τον ηχο
το κανεις για να ανεβασεις την συχνοτητα;;
Νομιζω οτι αυτο το κανουν καποιοι αν λεπτυνουν πολυ τα καμαρια ή το καπακι και πεσει χαμηλα
η συχνοτητα και με αυτον τον τροπο την ανεβαζουν!
Απο οτι γνωριζω ο μακαριτης ο Ζοζεφ αφαιρουσε ξυλο με ενα ξυραφι σε καποια σημεια και εφτιαχνε τον ηχο!   
Το ιδιο κανουμε με τα καμαρια! Αφαιρουμε ξυλο μεχρι να παλλεται το οργανο σωστα!

αστέρι!!! *** δεν ήξερα ότι το έκαναν κι άλλοι, εξαρτάται που προσθέτεις ξύλο, στα μπάσσα ή στα πρίμα, πως τοποθετείς το καμάρι, πόσο τρως το καμάρι... πολλές παράμετροι, σα να προσπαθείς να παίξεις σωστά ένα κομμάτι του Χιώτη!
Παράθεση
Πηρα προσφατα ενα κουρντιστηρι που πιανει στο καραολο και το εβαλα στην ηχητικη οπη να δω το αποτελεσμα!
Εδειξε τη νοτα ΦΑ οπως και ο αναλυτης συχνοτητων!!
http://s85.photobucket.com/albums/k44/MPARTSA/?action=view&current=f24ea186.mp4
[/left]

Μάλλον ήταν τυχαίο... αν ήταν σε μπαγλαμά τι θα έβγαζε? Ξέρουμε? Μπορούμε να υπολογίσουμε?
Απο ότι μελετησα ο δικός μας Δημήτρης προσπάθησε να βρει μια τέτοια προσέγγιση για τις κιθάρες..δεν ξέρω αν αποκόμισε κάτι εν κατακλείδι

Ανδρέου Δημ.

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.380
    • Κατασκευες
Απ: Μηκος χορδης τριχορδο
« Απάντηση #24 στις: Σεπτέμβριος 02, 2012, 06:03:41 μμ »
Κωστα βλεπω αποκλειεις πραγματα τα οποια στα δειχνω με ντοκουμεντα!
Το ζητουμενο σε ενα καπακι μπουζουκιου ειναι να βγαλει την νοτα ΦΑ
Μακαρι να εβγαζε την ΡΕ αλλα δεν γινεται!


Οπως βλεπεις ο αναλυτης συχνοτητων δειχνει 350 που ειναι ΦΑ(349)
Το ιδιο και το κουρντιστηρι! Και μου λες μαλλον ειναι τυχαιο;; :(

Επισης σου λεω μετρησα παλι με μετρητη συχνοτητων τα σκαφη καρυδιας που ειχα
και ηταν ΦΑ  και μου λες αποκλειεται να συμβαινει κατι τετοιο! Πως αποκλειεται δηλαδη;
Ψεμματα λεω; Δεν ειχα τονισει βεβαια οτι ειναι ιδιο ξυλο!

Το θεμα φιλε ειναι να κατανοησουμε τι ακριβως συμβαινει!
Οταν λες βαζω μανικι που ειναι ΦΑ με σκαφος που ειναι ΦΑ τι αποτελεσμα εχεις αποκομισει
σε σχεση με μανικι και σκαφος που ειναι ΜΙ; Υπαρχει διαφορα στον ηχο;

Προσωπικα κατα την ταπεινη μου γνωμη μηδαμινη αξια στον ηχο εχει αν το μανικο
ειναι ΜΙ ή ΦΑ ή ΣΟΛ

Τα παντα ειναι στην διαμορφωση του  ηχειου και την καλη κατασκευη του αντηχειου!!!

Μακαρι να κανω λαθος και να βγει κατι καλο απο τη συζητηση που θα μας κανει να βελτιωσουμε τον ηχο!!

Τάσος Θεοδωράκης

  • Jr. Member
  • **
  • Μηνύματα: 78
Απ: Μηκος χορδης τριχορδο
« Απάντηση #25 στις: Σεπτέμβριος 02, 2012, 08:08:08 μμ »
Το ζητουμενο σε ενα καπακι μπουζουκιου ειναι να βγαλει την νοτα ΦΑ
Μακαρι να εβγαζε την ΡΕ αλλα δεν γινεται!

Αυτό δεν είναι κανόνας, καλύτερα να μην είμαστε απόλυτοι γιατί υπάρχουν μπουζούκια με διαφορετικές τονικότητες που παίζον πολύ καλά.

Επίσης, οι μετρήσεις που έκανες με το κουρδιστήρι και το πι σι δεν είναι σωστές για το ζητούμενο σου, γιατί ο τόνος του καπακιού μπερδεύεται με τον τόνο του αέρα, και ακούγεται πιο πολύ ο όγκος του αέρα.... Όσο μικραίνεις την ηχότρυπα του καπακιού πέφτει ο τόνος, και όσο την μεγαλώσεις ανέβει, το γνωρίζεις φαντάζομαι…
Ο τόνος του καπακιού, που δεν είναι μονό ένας αλλά τέλος πάντων ο πρώτος τρόπος δόνησης, φαίνεται μόνο όταν είναι αποκολλημένο το καπάκι από το όργανο, αλλιώς με περασμένο καπάκι, φαίνεται ο πρώτος τρόπος δόνησης του αέρα.

Από εκεί και πέρα τι πρέπει να κάνει ο καθένας για να μαγειρέψει όλα τα μέρη του οργάνου σε μια καλή ισορροπία, αυτό είναι μια μεγάαλη ιστορία... Όλοι αυτό ψάχνουμε... Πιστεύω είναι και το ποιο προχωρημένο στάδιο στην οργανοποιία.

Ανδρέου Δημ.

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.380
    • Κατασκευες
Απ: Μηκος χορδης τριχορδο
« Απάντηση #26 στις: Σεπτέμβριος 02, 2012, 08:50:41 μμ »
Τασο εγω δεν ειμαι απολυτος και δεχομαι αυτο που λες!
Αυτα μου εχουν πει οι περισσοτεροι παλιοι οργανοποιοι  και αυτα γραφω!
Τα μπουζουκια μου τα παλια που ειναι αγορασμενα ειναι και τα δυο ΦΑ

Πες μας λοιπον αν εχεις την καλοσυνη ποιες ειναι οι αλλες τονικοτητες που εχουν καλο αποτελεσμα
και πως τις επιτυγχανουμε; Με λεπτυνση ολου του καπακιου ή σε διαφορα σημεια;


Στο βιντεακι φαινεται καθαρα το 170 που ειναι η FA3
και ειναι του αερα και το 350 που ειναι η FA4 που ειναι του καπακιου!
Για το κουρντιστηρι εχεις δικιο οτι μπορει να υπερισχυει ο τονος του αερα του σκαφους!

Αυτο μου συνεβαινε και στον αναλυτη συχνοτητων αλλα με τις καταλληλες αλλαγες στις ρυθμισεις
και με δοκιμες σε διαφορα μικροφωνα καταφερνα να μου δειχνει τη συχνοτητα του  καπακιου!
Αρα φαινεται και σε κολημενο καπακι! Εξ αλλου καποιοι προσομοιωνουν το καπακι
σαν να ειναι κολημενο στο σκαφος για να ελεγξουν την τονικοτητα!
http://luthiertube.com/video/U2X6WUO12S4M/Chapter-18-Shaving-the-braces-JTF


Οπως ειπες το θεμα αυτο ειναι πολυ λεπτο! Αλλος οργανοποιος κανει το καπακι 3mm παχος
και εχει καλο αποτελεσμα και αλλος το κανει 2,5mm και εχει παλι αποτελεσμα!

« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτέμβριος 02, 2012, 09:00:44 μμ από Ανδρέου Δημ. »

Vagges2010

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.320
Απ: Μηκος χορδης τριχορδο
« Απάντηση #27 στις: Σεπτέμβριος 02, 2012, 11:27:57 μμ »
Πολύ ωραίο το θέμα, αλλά από αυτά που διάβασα μου δημιουργήθηκαν κάμποσα ερωτήματα. Θα μείνω περισσότερο στο κούρδισμα του καπακιου (tap tuning).  Ας δεχθούμε ότι η σωστή τονικότητα του καπακιού είναι ΦΑ.
1. Την τονικότητα αυτή πρέπει να την έχουμε όταν το καπάκι είναι ελεύθερο, δηλαδή δεν έχει ακόμη κολληθεί στο σκάφος ή όταν είναι κολλημένο στο σκάφος?
2. Αν το σωστό είναι πριν κολληθεί στο σκάφος ο τρόπος ελέγχου είναι να το βαστάμε με το αριστεό χέρι κρεμασμένο και με το δεξί το χτυπάμε κλπ. ?
3. Αν το σωστό είναι την τονικότητα να την καθορίζουμε-επεξεργαζόμαστε πριν το καπάκι κολληθεί στο σκάφος, όταν κολλήσουμε το καπάκι αυτή η τονικότητα παραμένη η ίδια ή αλλάζει και πως και πόσο. Και αν αλλάζει τι νόημα έχει το κούρδισμα να αφορά διαδικασία μη κολλημένου καπακιού?
4. Αν το σωστό είναι το κούρδισμα να γίνεται με τελείως ελεύθερο καπάκι, τότε γιατί στο βίντεο που ανέβασε ο Δημήτρης ο αμερικάνος κουρδίζει έχοντας το καπάκι  "ασφαλισμένο" στην κατασκευή που υποθέτω ότι αποτελεί προσομοίωση κολλημένου καπακιού. Κάτι αντίστοιχο έχει κατασκευάσει και ό Δημήτρης Θεοδωρόπουλος για τα καπάκια ουτιού, τα οποία είναι επίσης επίπεδα όπως και της κιθάρας στο βίντεο"
5. Αν το σωστό είναι το κούρδισμα να γίνεται, με προσομοίωση κολλημένου καπακιού, στα μπουζούκια που τα καπάκια έχουν κλίση (κούρβα) πως μπορεί να φτιαχθεί μια τέτοια κατασκευή?
Ουφ, εχω κι άλλα αλλά ας μείνουμε προς το παρόν σε αυτά.
Πάντως αυτό που με προβλημάτισε περισσότερο είναι αυτό που λέει στο βίντεο ο αμερικάνος ότι το tap tuning είναι απλώς ένα στοιχείο και τίποτα παραπάνω και από ότι κατάλαβα ( δεν ξέρω αν κάνω λάθος ) είναι ότι περισσότερο με την βελτίωση του sustain ασχολήθηκε παρά με τροποποίηση της τονικότητας.
If one can do it, I can do it. If no one can do it, I must do it.

http://vagges2010.blogspot.com/

moytro

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 193
  • Αγαπημένο ξύλο: rosewood
  • Αριθμός κατασκευών: 7
Απ: Μηκος χορδης τριχορδο
« Απάντηση #28 στις: Σεπτέμβριος 03, 2012, 04:00:49 μμ »
ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ!
 ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΣΑΣ ΠΩ ΟΤΙ ΠΡΟΧΘΕΣ ΚΟΛΛΗΣΑ ΤΟ ΚΑΠΑΚΙ ΣΤΟ ΜΠΟΥΖΟΥΚΑΚΙ ΠΟΥ ΚΑΝΩ,
ΚΑΙ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΑ ΟΤΙ Η ΑΠΟΚΡΙΣΗ ΣΤΙς ΣΥΧΝΟΤΗΤΕΣ ΕΙΝΑΙ Η ΙΔΙΑ. ΕΙΤΕ ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΕΙΤΕ ΚΟΛΛΗΜΕΝΟ ΣΤΟ ΣΚΑΦΟΣ. ΑΠΛΑ ΟΤΑΝ ΚΟΛΛΗΘΕΙ ΕΜΦΑΝΙΖΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΣΥΧΝΟΤΗΤΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΑ 2Khz ΟΙ ΟΠΟΙΕΣ ΔΕΝ ΜΑΣ ΑΠΑΣΧΟΛΟΥΝ,ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΣΕ ΠΡΩΤΗ ΦΑΣΗ.
 ΕΠΕΙΔΗ ΕΚΑΝΑ ΕΚΤΕΤΑΜΕΝΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ,ΤΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΔΕΙΧΝΟΥΝ ΟΤΙ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΣΑ ΣΤΟΧΟ ΜΙΑ ΜΟΝΟ ΣΥΧΝΟΤΗΤΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΚΑΠΑΚΙ,ΑΛΛΑ ΕΝΑ ΦΑΣΜΑ ΑΠΟ 200HZ ΕΩΣ 1200HZ ΠOY EINAI ΤΟ ΕΥΡΟΣ ΠΟΥ ΠΑΙΖΕΙ ΤΟ ΜΠΟΥΖΟΥΚΙ.
ΠΑΡΑΚΙΝΟΥΜΕΝΟΣ ΑΠΟ ΕΝΑ ΘΕΜΑ ΠΟΥ ΕΛΕΓΕ ΚΑΠΟΙΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΝΤΑΛΑΚΙΑ ΣΤΑ ΚΑΜΑΡΙΑ, ΔΟΚΙΜΑΣΑ ΜΕ ΤΡΙΑ ΜΑΝΤΑΛΑΚΙΑ ΤΩΝ 2gr ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΘΕΣΕΙΣ,ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΖΥΓΙΣΕΙΣ ΤΟ ΚΑΠΑΚΙ ΚΑΙ ΝΑ ΑΛΛΑΞΕΙΣ ΤΗΝ ΑΠΟΚΡΙΣΗ ΣΥΧΝΟΤΗΤΩΝ.

ΕΠΙΣΗΣ ΤΟ SUSTAIN EINAI ENA ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΡΑΣΤΙΟ (ΓΙΑ ΤΙΣ ΚΙΘΑΡΕΣ ΣΙΓΟΥΡΑ) ΠΟΥ ΚΑΘΟΡΙΖΕΙ/ΤΑΙ ΚΑΙ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΠΑΙΞΙΜΑΤΟΣ. Π.Χ. ΟΙ ΚΛΑΣΙΚΕΣ ΜΕ ΤΙΣ FLAMENCO ΚΙΘΑΡΕΣ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΑΚΡΩΣ ΑΝΤΙΘΕΤΑ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΠΑΡΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΟΛΟΙΔΙΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΑ.
   

Τάσος Θεοδωράκης

  • Jr. Member
  • **
  • Μηνύματα: 78
Απ: Μηκος χορδης τριχορδο
« Απάντηση #29 στις: Σεπτέμβριος 04, 2012, 12:22:47 πμ »
και με δοκιμες σε διαφορα μικροφωνα καταφερνα να μου δειχνει τη συχνοτητα του  καπακιου!
Αρα φαινεται και σε κολημενο καπακι! Εξ αλλου καποιοι προσομοιωνουν το καπακι
σαν να ειναι κολημενο στο σκαφος για να ελεγξουν την τονικοτητα!
http://luthiertube.com/video/U2X6WUO12S4M/Chapter-18-Shaving-the-braces-JTF


Δημήτρη και Βαγγέλη, στην ίδια απορία σας ήθελα να πω τα εξής: Στο τελειωμένο όργανο φαίνεται λίγο ο τόνος του καπακιού. Έχοντας ένα απέραστο καπάκι  "ασφαλισμένο" σε ένα στεφάνι για οποιαδήποτε μελέτη ή ρύθμιση, το καπάκι συμπεριφέρεται διαφορετικά γιατί πολύ απλά δεν έχει αντηχείο, (κάποιο κλειστό σκάφος ή κουτί) με αποτέλεσμα να μην συντονίζεται καμία συχνότητα του αέρα, παρα μόνο αυτή του δωματίου... Δεν είναι το ίδιο με ένα καπάκι που είναι "ασφαλισμένο" στο σκάφος…
Το αντηχείο εκτός από το να ενισχύει τον ήχο, σε κάποιες νότες μπερδεύει το τελικό ηχητικό αποτέλεσμα. Γιατί με την βασική συχνότητα που συντονίζεται φέρνει και κάτι σαν ανισορροπία στις υπόλοιπες νότες, βγάζει ‘λύκους’.
Είναι πολύ καλύτερα να έχουμε ένα όργανο χαμηλόφωνο με ισορροπία σε όλες του τις νότες παρά ένα όργανο που να μουγγρίζει π.χ. η ΦΑ και οι άλλες νότες να είναι μυτερές.

Με όλο τον σεβασμό.

Tags: