Φίλε Γιωρίκα ( μέ ἑλληνικούς χαρακτῆρες , Ἕλληνες εἴμαστε μωρέ !!!!! ) , καλημέρα ,
Εἶναι θαυμάσια ἡ ἰδιοκατασκευή σου καί τελικά διαπιστώνω ὅτι ὑπάρχουν πολύ δυνατά μυαλά ἐδῶ μέσα , καί στό τέλος θά τα φτιάχνουμε ὅλα μόνοι μας , ἐργαλεῖα , μηχανήματα καί ἐφόδια!!!!! Ἐ , ἀφοῦ τό εἴπαμε , ὁ Ἕλληνας ὅλα τά καλά ἔχει ἐπάνω του , τήν διχόνοια νά μήν εἴχαμε καί θά βλέπαμε ποῦ θά εἴμασταν τώρα !!!!
Ἐπίτρεψέ μου νά κάνω μιά φιλική παρατήρηση γιά βελτίωση τῆς ἰδιοκατασκευῆς σου : Παρετήρησα στό βίντεο ὅτι κάποια στιγμή κόπηκε τό χάλκινο σύρμα τῆς περιελίξεως . Τό ἔδειξα σέ ἕνα συνάδελφο πού εἶναι μηχανοτεχνίτης καί τοῦ κόβει πολύ σ' αὐτά ( σημειωτέον ὅτι εἶναι πολύ πρόθυμος νά βοηθήση μέ τίς γνώσεις του ὁποιονδήποτε ἀπό τήν ἰστοσελίδα χρειάζεται κάτι τεχνικό ) , καί μοῦ εἶπε ὅτι μᾶλλον φταίει τό ὅτι οἱ τροχαλίες εἶναι ξύλινες καί ὄχι γρανάζια ( ἔστω ποδηλάτου ) καί ὁ ἰμάντας πού τίς συνδέει δέν μαγκώνει σ' αὐτές ( τίς ξύλινες ) ἐπειδή ἡ ἐπιφάνεια καί τῶν δύο εἶναι λεία , καί πιθανόν νά σπινιάρισαν κάποια στιγμή , δηλαδή κάποια ἀπό τίς δύο ἐπάνω νά γύρισε ἀργότερα ἀπό την ἄλλη , νά ἔχασαν δηλαδή τό " βῆμα " τους , πού πρέπει νά εἶναι σταθερό . Γι' αὐτό , τό σωστό εἶναι οἱ τροχαλίες νά εἶναι γρανάζια ποδηλάτου πού ἡ κίνηση ἀπό τή μιά στήν ἄλλη νά μεταδίδεται μέ καδένα ( ποδηλάτου ) . Τἀ ἀπέναντι μεταξύ τους γρανάζια ( τά ἐπάνω ἤ τά κάτω ) πρέπει νά ἔχουν τόν ἴδιο ἀριθμό δοντιῶν γιά διατηρεῖται τό " βῆμα ". Ἐπίσης παρετήρησα ὅτι ἡ χορδή γυρίζει πολύ γρήγορα καί πιθανόν νά ὑπερθερμάνθηκε τό χάλκινο σύρμα τῆς περιελίξεως καί νά ἔσπασε . Ἡ πολύ μεγάλη ταχύτητα μπορεῖ νά ἔχη καί ἄλλα προβλήματα , ὅπως τό νά μήν προλάβης νά διορθώσης π.χ. ἕνα τσαλάκωμα τῆς περιελίξως . Ἄν θέλεις νά μειώσης τίς στροφές , πρέπει νά βάλης μικρότερα γρανάζια στό κάτω ζεῦγος ( αὐτό πού περιστέφει τήν ντίζα ) καί μεγαλύτερα στό ἐπάνω . Ἐπίσης καλύτερα εἶναι νά δίνης τήν κίνηση μέ ἕνα μοτέρ ( 1 ἵππου εἶναι ἀρκετό ) , γιατί τό δράπανο πολύ καταπονεῖται .
Ἑπειδή σκέφτομαι νά φτιάξω ἕνα ὄργανο πού χρειάζεται μεγάλες μπάσσες χορδές , πρίν ἀπό μερικές μέρες σκεφτόμουν τό ἴδιο πράγμα μέ σένα . Τό εἶπα σ' αὐτόν τόν συνάδελφο πού προανέφερα , ὁ ὁποῖος , ἐπειδή κάνει καί τοξοβολία , μοῦ εἶπε καί βρῆκα στό διαδύκτυο μιά ἰδιοκατασκευή πού πωλεῖται εὐρέως στά καταστήματα εἰδῶν κυνηγίου , μέ τήν ὁποία περιτυλίγουν ( κάποια τμήματα ) τῆς χορδῆς τοῦ τόξου . Εἶχα σκοπό ἀργότερα νά δοκιμάσω νά κατασκευάσω μιά ἴδια ἤ νά τήν ἀγοράσω ( 68 ευρώ ) καί νά πειραματιστῶ νά κατασκευάσω τέτοιες χορδές , ἀλλά μέ πρόλαβες . Μ' αὐτόν τόν τρόπο γίνονται χορδές ὅσο μεγάλες θέλεις , δέν ὑπάρχει περιορισμός . Στή μηχανή ἀναζήτησης στό διαδύκτυο , τό ἀναζητᾶς μέ τίτλο " ἐργαλεῖα γιά κατασκευή χορδῆς τόξου " . Ἔτσι , ὅποιος ἄλλος ἐνδιαφέρεται μπορεῖ νά τήν δῆ . Γίνεται ἀργότερα ἡ δουλειά γιατί εἶναι χειροκίνητο , ἀλλά δέν σέ κυνηγάει ἡ ταχύτητα τοῦ μοτέρ .
Ἐπειδή στό παρελθόν ἀσχολήθηκα μέ τό θέμα , ἀλλά ἀναθέτοντας σέ κατάστημα πού κατασκευάζει τυλιχτές χορδές ( Στεφανίδης Δημήτρης , Ζωοδόχου Πηγῆς 25 , Ἀθήνα , 210 3819573 ) , ἔχω νά πῶ τά ἑξῆς καί σάν ἀπαντήσεις στίς ἐρωτήσεις τοῦ Στέλιου :
Ἡ κυρἰως , ἡ μέσα χορδή μπορεῖ νά εἶναι εἴτε ἀτσαλένιο σύρμα μεγάλης σκληρότητος πού ἄν τό διπλώσης καί τό πατήσης στήν τσάκιση μέ πένσα , δέν ἐπανέρχεται , ἀλλά ἐκεῖ σπάζει , εἴτε ( νομίζω ) μετάξι , καί ἡ περιέλιξη εἶναι ἕνα κρᾶμα χαλκοῦ πολύ μαλακό καί εὐλύγιστο . Ὁ λόγος γιά τόν ὁποῖο τυλίγουμε τίς χορδές εἶναι γιά νά ἀποκτήσουν μεγαλύτερο βάρος σέ γραμμάρια ἀπό τίς γυμνές , καί ὅσο βαρύτερες , τόσο πιό μπάσσες . Αὐτό θά ἐπετυγχάνετο μέ χοντρύτερη γυμνή χορδή , ἡ ὁποία ὅμως θά τρβοῦσε μέ περισσότερα κιλά καί θά σκέβρωνε τό μανίκι τοῦ ὀργάνου . Ὅσο πιό μπάσσα χορδή θέλουμε , τόσο αὐξάνουμε σέ πάχος καί τό ατσάλινο σύρμα καί τήν χάλκινη περιέλιξη , ἀλλά πολύ σημαντικό εἶναι νά πετύχουμε τέτοιο συνδυασμό , πού νά ἔχουμε τό καλύτερο ἀποτέλεσμα σέ ἦχο . Μπορεῖ δηλαδή μέ δύο συνδυασμούς σύρματος καί χαλκοῦ , π.χ. σύρμα 0,26 χαλκός 0,14 ἤ σύρμα 0,32 χαλκός 0,12 νά ἔχουμε τό ἴδιο βάρος χορδῆς , ἀλλά ὁ ἦχος τῆς μιᾶς νά εἶναι πλαδαρός καί τῆς ἄλλης πιό δυνατός καί νά μᾶς ἱκανοποιεῖ . Χρειάζονται δηλαδή δοκιμές , κυρίως σέ νέα ὄργανα , πού δέν ὑπάρχουν καί τά φτιάχνουμε γιά πρώτη φορά ἐμεῖς . Εἰδ' ἄλλως , ἄν θέλει νά κατασκευάση μόνος του κανείς τυλιχτές χορδές γιά μπουζούκι ἄς ποῦμε , ρωτάει τόν Στεφανίδη τί πάχη χορδῶν καί χαλκῶν θά χρησιμοποιήση , ἀγοράζει τά σύρματα ἀπ' αὐτόν πού τά στέλνει μέ ἀντικαταβολή σ' ὅλη την Ἑλλάδα καί τελείωσε . Οἱ τυλιχτές χορδές τῶν συνηθισμένων ὀργάνων ἔχουν γνωστά πάχη τῶν συρμάτων καί δέν χρειάζεται πειραματισμός . Γιά τίς χορδές τοῦ σαντουριοῦ δέν γνωρίζω , ἀλλά μπορεῖ νά ἔχη ὁ Στεφανίδης τά ὑλικά τους .
Γιά τίς πλστικές μπάσσες χορδές τῆς κλασσικῆς κιθάρας δέν γνωρίζω πολλά πράγματα ἀλλά φαντάζομαι ὅτι γίνονται μέ τόν ἴδιο τρόπο . Εἶπα παραπάνω ὅτι τό μέσα τους εἶναι ἀπό μετάξι , ἴσως καί συνθετικό , γιατί , ἅμα χαλάση ἤ σπάση μιά τέτοια χορδή , δέν ἀποκαλύπτονται μέσα ἀπό τήν περιέλιξη κάτι σάν τρίχες ; Ἄν ὅμως τυλίγουν γυμνή πλαστική χορδή , αὐτή σίγουρα δέν εἶναι πετονιά ἀλλά χορδή κανονική .
Ἀγαπητέ Ἰωάννη Γ. , ὁ Ἕλληνας ὄχι μόνο νά ξεφύγει μπορεῖ , ἀλλά , ἅμα θελήση ,νά γυρίση τόν κόσμο τό πάνω κάτω!!!!!!!!!!!!!!!!