καλημέρα και καλώς όρισες!
... ήθελα να ρωτήσω αν υπάρχει κάποιος κλάδος σήμερα (στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό) που να συνδυάζει τη χρήση προγραμμάτων μοντελοποίησης μουσικών οργάνων στον υπολογιστή με το σχεδιασμό και την κατασκευή τους. Υπάρχουν κατασκευαστές που συμβουλεύονται τέτοια προγράμματα προσομοίωσης του ήχου των οργάνων στον υπολογιστή για την κατασκευή τους? Για παράδειγμα, κάποιο εργαστήριο που πειραματίζεται με νέα όργανα ή νέα σχέδια και υλικά...
Για "κλάδο" δεν γνωρίζω. Απ 'όσο ξέρω, από τους μεμονωμένους γνωστούς οργανοποιούς (λαϊκών οργάνων), ο Σπουρδαλάκης και ο Φρονιμόπουλος έχουν μια πιο "επιστημονική" προσέγγιση (CAD, διαγράμματα Chlandi, πειραματισμοί σε υλικά (nomex και ανθρακονήματα κτλ.)
δες και εδώ
http://www.klika.gr/cms/index.php/peri-mousikis/organopoiia/179-tropoi-donisis-diagrammata-chladni.htmlΑν όχι, θα μπορούσε να φανεί χρήσιμο για έναν οργανοποιό η χρήση τέτοιων προγραμμάτων για την προσομοίωση του ήχου των οργάνων (εγχόρδων, κρουστών,πνευστών ή ό,τι άλλο) ώστε παίζοντας με παραμέτρους όπως το σχήμα, τα υλικά, τις συνδέσεις ή οτιδήποτε άλλο να προσεγγίζεις τον ήχο του οργάνου χωρίς να χρειαστεί να το κατασκευάσεις πρώτα..?
καταρχάς μιλάς για "παραδοσιακά" ξύλινα όργανα ή ανθρακονήματα κτλ. ? και για "μεμονωμένο" κατασκευαστή ή για εργοστάσιο ?
για "παραδοσιακή" προσέγγιση με μεμονωμένο κατασκευαστή και ξύλινο όργανο, ακούγεται πολύ δελεαστικό, αλλά έχω την αίσθηση - χωρίς να ξέρω ακριβώς για τι πράγμα μιλάς και πόση "ευαισθησία" έχει στην απόδοση του ήχου η προσομοίωση - πρώτον ότι είναι πολύ δύσκολο να εφαρμοστεί σε "παραδοσιακό" ξύλινο όργανο - και δεύτερον ότι θα ήταν χρήσιμο περισσότερο σε περίπτωση κατασκευής εντελώς νέου οργάνου: εννοώ project που δεν υπάρχει μέχρι σήμερα ή που θα έχει τόσο μεγάλες διαφορές από την βάση ώστε να μην υπάρχει ανάλογη "ακουστική" εμπειρία.
Το λέω αυτό πρώτα με βάση την δική μου εμπειρία - σε άλλο πεδίο βέβαια (προσομοιώσεις συνθηκών θερμικής και οπτικής άνεσης σε κτίρια και περιβάλλοντες χώρους, καμμία σχέση), όπου τα αποτελέσματα των προσομοιώσεων - ανάλογα και με την εφαρμογή - έχουν ενδεχομένως ένα εύρος που είναι αποδεκτό όταν κατασκευάζεις κτίρια (π.χ. για τον στόχο της "θερμικής άνεσης", ο ορισμός έχει εκ των προτέρων εύρος 4-5 °C) αλλά όχι όταν κατασκευάζεις όργανα.
Επίσης (πάντα από την δική μου εμπειρία) όταν δίνεις π.χ. χαρακτηριστικά υλικών στην προσομοίωση βασίζεσαι σε μια "ιδεατή" απόδοση (π.χ. την θερμοχωρητικότητα την παίρνεις από πίνακες υλικών και όχι από το συγκεκριμένο τούβλο που θα χρησιμοποιήσεις στην κατασκευή). Δεδομένης της διαφορετικότητας και των χαρακτηριστικών του ξύλου σαν φυσικό υλικό (εκτός αν δεν μιλάμε για ξύλα αλλά π.χ. για ανθρακονήματα) δεν μπορείς να βασιστείς σε γενικές πληροφορίες από "εργαστηριακή" πηγή.
Στην κατασκευή των (ξύλινων) οργάνων όμως δεν ισχύει ούτε κατά διάνοια αυτό: από το ίδιο κομμάτι ξύλου μπορεί να βγάλεις πολύ (πολύ όμως) διαφορετικά αποτελέσματα - κι έπειτα οι παράγοντες είναι τόσο πολλοί και αλληλεπιδρώντες (π.χ. καμάρια) που καθιστούν απαραίτητη μια διαδικασία "μικροεπεξεργασίας" που ακολουθεί την "κυρίως κατασκευή" και "φέρνει" τον ήχο περίπου (ή ακριβώς, στους καλούς οργανποιούς) εκεί που θες.
Όλα αυτά για ξύλινα όργανα, είπα να στα γράψω γιατί η ερώτηση μου φάνηκε γενική. Για ανθρακονήματα κτλ., δεν έχω άποψη αλλά φαντάζομαι ότι θα είναι πιο εύκολη μια πιο "τυποποιημένη" προσέγγιση.