Αποστολέας Θέμα: Ενωση μανικιού με σκάφος σε κλασσική κιθάρα.  (Αναγνώστηκε 6120 φορές)

songless_bird

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 990
  • Αγαπημένο ξύλο: Ειναι τρέλα η Cedrela
  • Αριθμός κατασκευών: Μια καλή και μια κουτσή κιθάρα
Ενωση μανικιού με σκάφος σε κλασσική κιθάρα.
« στις: Νοέμβριος 05, 2014, 10:04:46 πμ »
Καλημερα. Διαβαζοντας τον τελευταιο καιρο για την κατασκευη κλασσικης κιθαρας εχω πετυχει διαφορους τροπους ενωσης, οπως το κλασσικο ισπανικο τακουνι, βιδωτο , χελινοδουρα κλπ. Αυτο που δεν εχω βρει ειναι οπως της δικης μου κιθαρας που εχει μεγαλη θετικη κλιση σε σχεση με το καπακι. Το παχος του σωματος της κιθαρας μου ξεκιναει απο 11cm πισω και φτανει μπροστα στους 9,5. Η κλιση του μπρατσου αντισταθμιζει αυτη την κλιση. Μεγαλη εντυπωση μου ειχε κανει πριν 15 χρονια περιπου που ειχα κανει μαθημα με εναν Ιταλο , τον Fabio Montomoli, που η κιθαρα του ειχε τετοιο σχεδιασμο σε υπερθετικο βαθμο. Οχι μονο δεν υστερουσε ηχητικα, αλλα ηταν και πιο ευκολη στο παιξιμο στις ψηλες νοτες.
Γνωριζει καποιος τον τροπο κατασκευης;

Η κιθαρα του Montomoli

Μάνος Τουρπάλης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 3.285
  • Αριθμός κατασκευών: -
Απ: Ενωση μανικιού με σκάφος σε κλασσική κιθάρα.
« Απάντηση #1 στις: Νοέμβριος 05, 2014, 11:23:53 πμ »
καλημέρα.
Δεν ανέφερες τον Stauffer και τον Smallman, δεν ξέρω αν έχεις ψάξει τις ενώσεις τους (neck joints).
Εμένα πάντως η κιθάρα της φωτογραφίας σου μου θυμίζει αυτό (τύπου Smallman)



όσο για την μείωση του ύψους των πλαϊνών του σκάφους, νομίζω ότι δεν έχει να κάνει με τον τρόπο ένωσης, είναι συνηθισμένο σε πολλούς (αν όχι όλους) τους τύπους κιθάρας (εγώ προσωπικά μόνο ένα κιθαρόνι του Τσιώλη έχω δει με σταθερό ύψος πλαϊνών - και μάλιστα μόλις 6 εκ.!!!).

Αλλά οι κιθαροκατασκευαστές μάλλον θα μας διαφωτίσουν περισσότερο για όλα τα παραπάνω.

songless_bird

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 990
  • Αγαπημένο ξύλο: Ειναι τρέλα η Cedrela
  • Αριθμός κατασκευών: Μια καλή και μια κουτσή κιθάρα
Απ: Ενωση μανικιού με σκάφος σε κλασσική κιθάρα.
« Απάντηση #2 στις: Νοέμβριος 05, 2014, 12:54:48 μμ »
Καλησπερα κυριε Μανο.
 Τον συγκεκριμενο σχεδιασμο οταν ρωτησα τον Παλαιοδημοπουλο μου ειπε οτι το εκανε ενας Ιταλος. Ονομα δεν θυμοταν. Το οτι και ο κιθαριστης που τον πρωτοειδα ειναι Ιταλος (Fabio Montomoli) με κανει να στραφω προς Ιταλους κατασκευαστες. Ο ιδιος ομως διαφημιζει τις connor κιθαρες στο site του.
Οσο για την μειωση του υψους στο σκαφος γινεται , τουλαχιστον στον ισπανικο τροπο, απο την κατω πλευρα και οχι σε ολο το μηκος του σκαφους. Εδω οπως φαινεται στην εικονα, τα νερα του ξυλου δειχνουν την μειωση απο πανω.

Μάνος Τουρπάλης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 3.285
  • Αριθμός κατασκευών: -
Απ: Ενωση μανικιού με σκάφος σε κλασσική κιθάρα.
« Απάντηση #3 στις: Νοέμβριος 05, 2014, 01:34:23 μμ »
έλα τώρα και συ... "κύριε Μάνο"....
τι να πω, δεν έχω και εμπειρία, όπως είπα παραπάνω ας περιμένουμε τους κιθαροκατασκευαστές. Απλώς επειδή παλιότερα είχα δει αυτές οι ενώσεις και μου άρεσαν, είπα να ενημερώσω - σε κάθε περίπτωση.
Προσέχοντας τα νερά, όντως φαίνεται να παίρνουν τα πλαϊνά την κλίση απότομα.

vasvasilis

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 152
Απ: Ενωση μανικιού με σκάφος σε κλασσική κιθάρα.
« Απάντηση #4 στις: Νοέμβριος 05, 2014, 11:47:49 μμ »
Η ιδέα αυτή ανήκει στον μακαρίτη Thomas Humphrey που την εφάρμοσε το 1985 στην Millennium κιθάρα του. Δίνεται η δυνατότητα στους κιθαριστές να φτάνουν πιο εύκολα στα χαμηλά τάστα. Τώρα την εφαρμόζουν πολλοί κατασκευαστές σε μεγάλο ή μικρό βαθμό.
http://themusicsover.com/2010/04/16/thomas-humphrey/ 
https://www.google.gr/search?q=thomas+humphrey+guitars&biw=1366&bih=600&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=iZNaVMOyD8zesATDwIDADw&ved=0CCgQsAQ#facrc=_&imgdii=_&imgrc=cXpgRwLyBfQXOM%253A%3BTpTcmY1vVU1LLM%3Bhttp%253A%252F%252Fthemusicsover.com%252Fwp-content%252Fuploads%252F2008%252F04%252Fhumphrey.jpg%253Fw%253D300%3Bhttp%253A%252F%252Fthemusicsover.com%252F2010%252F04%252F16%252Fthomas-humphrey%252F%3B400%3B385

songless_bird

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 990
  • Αγαπημένο ξύλο: Ειναι τρέλα η Cedrela
  • Αριθμός κατασκευών: Μια καλή και μια κουτσή κιθάρα
Απ: Ενωση μανικιού με σκάφος σε κλασσική κιθάρα.
« Απάντηση #5 στις: Νοέμβριος 06, 2014, 12:27:24 πμ »
Ευχαριστω πολυ! Απο κατασκευαστικη αποψη, πρωτα εφτιαχνε το σωμα και μετα κολλουσε το μπρατσο ή το βιδωνε κιολας; Σε καποιους κατασκευαστες εχω δει να βαζουν βιδα στο 17 ταστο. Δεν ειναι βεβαια κατι που επιθυμω. Το να μπει μετα το μπρατσο μου φαινεται πιο ευκολο απο το να χτιστει ολη η κιθαρα οπως τον ισπανικο τροπο με τη solera γυρω απο το τακουνι.
Ως κιθαριστης αυτη η λεπτομερεια που εχει και η κιθαρα μου (σε μικρο βαθμο) με βολεψε τοσο που αν αγοραζα κιθαρα τωρα δεν θα συμβιβαζομουν με τελειως επιπεδο σχεδιασμο.

steliosguitar

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 7.121
  • Αριθμός κατασκευών: #78
  • Περιοχή: Ελληνικό
Απ: Ενωση μανικιού με σκάφος σε κλασσική κιθάρα.
« Απάντηση #6 στις: Νοέμβριος 07, 2014, 07:02:20 πμ »
Η ιδέα αυτή ανήκει στον μακαρίτη Thomas Humphrey που την εφάρμοσε το 1985 στην Millennium κιθάρα του.

+ 1! (σε συνδυασμο με πλεγμα)
και ενα λυρικο ποιημα, ή εναν ζωγραφικο πινακα του μονε...
http://www.dreamguitars.com/detail/1315-humphrey_millennium_2004/
« Τελευταία τροποποίηση: Νοέμβριος 07, 2014, 07:27:53 πμ από steliosguitar »
τιποτε καλυτερο απο μια κιθαρα.
εκτος ισως απο δυο...

songless_bird

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 990
  • Αγαπημένο ξύλο: Ειναι τρέλα η Cedrela
  • Αριθμός κατασκευών: Μια καλή και μια κουτσή κιθάρα
Απ: Ενωση μανικιού με σκάφος σε κλασσική κιθάρα.
« Απάντηση #7 στις: Νοέμβριος 09, 2014, 06:43:50 μμ »
Τελικα βρηκα τον Ιταλο. Το ονομα του Renato Barone. Η προσέγγιση του ειναι πιο κοντα σε αυτη της κιθαρας μου παρα του Humphrey. Ετσι κι αλλιως η κληση που σκεφτομαι θα ειναι πιο κοντα σε κατι τετοιο.
 
Το μονο που μενει ειναι να βρω τον τροπο που θα ενωθει το μπρατσο με το σωμα. Απο οσο εχω δει δεν ειναι dovtail αλλα νομιζω λεγεται Mortise and Tenon

Μάνος Τουρπάλης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 3.285
  • Αριθμός κατασκευών: -
Απ: Ενωση μανικιού με σκάφος σε κλασσική κιθάρα.
« Απάντηση #8 στις: Νοέμβριος 11, 2014, 09:30:47 πμ »
καλημέρα! όλα mortise and tenon είναι, το dovetail είναι ένα σύστημα mortise ("θηλυκό") - tenon ("αρσενικό") σε σχήμα χελιδονοουράς.
Τα πιο εντυπωσιακά κατά τη γνώμη μου (γενικά μιλώντας, σε κάθε είδους κατασκευές) τα σχεδιάζουν και τα κατασκευάζουν οι λαοί της Άπω Ανατολής, παραδοσιακά.
Χωρίς να έχουν απαραίτητα σχέση με οργανοποιϊα, δες αυτά:
http://www.sawdustmaking.com/woodjoints/mortisetenon.htm
http://www.finewoodworking.com/item/34825/3-way-miter-joint-chinese-style

songless_bird

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 990
  • Αγαπημένο ξύλο: Ειναι τρέλα η Cedrela
  • Αριθμός κατασκευών: Μια καλή και μια κουτσή κιθάρα
Απ: Ενωση μανικιού με σκάφος σε κλασσική κιθάρα.
« Απάντηση #9 στις: Νοέμβριος 11, 2014, 09:49:05 πμ »
Ευχαριστω για τα σχεδια. Το προβλημα ειναι οτι οσες κατασκευες εχω δει με mortise & tenon σε κιθαρα , απαιτει βιδες. Το ιδιο μου ειπε και ενας κατασκευαστης που μιλησα προχτες, ο O'Brian, που εχει ενα σωρο Video στο Youtube. Γινεται και με κολλα ,αλλα το συστημα φτιαχτηκε, τουλαχιστον οι σχεδιασμοι που βλεπω, για χρηση με βιδες. Το κλασσικο dovetail αν ειναι σωστα φτιαγμενο μπορει να μην θελει και κολλα...
Μανο θα καταλαβεις οτι ειμαι πολυ "θεωρητικός"  ;D Η κιθαρα θα ειναι ηδη ετοιμη βημα βημα μεσα στο μυαλο μου πριν ξεκινησω να την φτιαχνω...

Μάνος Τουρπάλης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 3.285
  • Αριθμός κατασκευών: -
Απ: Ενωση μανικιού με σκάφος σε κλασσική κιθάρα.
« Απάντηση #10 στις: Νοέμβριος 11, 2014, 10:29:17 πμ »
αυτές τις μέρες αντιγράφω - τροποποιώ την κατασκευή (jig) του Ο' Brien για την κατασκευή του μόρσου (mortise-tenon Ελληνιστί). Δεν χρησιμοποιεί κόλλα (dovetail).
Αν και συμπαθώ περισσότερο άλλου είδους ενώσεις, για την πρώτη μου απόπειρα (μετασκευή υφιστάμενης κιθάρας από κλασσική σε ακουστική - μην ανατριχιάζεις - ήταν σπασμένη και όλη από κόντρα πλακέ) αποφάσισα να κάνω το dovetail, λόγω κάποιων δεσμεύσεων της κατασκευής.

(παρένθεση περί "βίδας"):Προσωπικά δεν έχω κανένα θέμα με χρήση βιδών σε οποιοδήποτε μέρος του οργάνου. Ειδικά για την ένωση, οι βίδες χρησιμοποιούνταν σίγουρα σε λαϊκά - παραδοσιακά όργανα (υπάρχουν φωτο στο forum) αλλά και σε νέες κατασκευές ακουστικών οργάνων (δες αν σε ενδιαφέρει αυτές του BOULIS 13) - για ηλεκτρικά δεν το συζητώ βέβαια. Αλλά - κατά τη γνώμη μου πάντα - πρέπει να είναι εξαρχής γνωστή η ύπαρξή τους - κι όχι "κρυφές" κάτω από την ταστιέρα κτλ. Αυτό μόνο προβλήματα δημιουργεί. Το θέμα είναι να εισάγεις ένα σχεδιασμό με προσπελάσιμες βίδες (για στήριξη αλλά και ρύθμιση γωνίας π.χ.) που να λειτουργεί, να είναι αισθητικά ενταγμένος και γενικά αποδεκτός απ' όλες τις απόψεις. (κλείνει η παρένθεση)


Κι εγώ (δυστυχώς ή ευτυχώς) διαβάζω και ψάχνω όσο περισσότερο μπορώ, και μετά σχεδιάζω - με αποτέλεσμα βέβαια να έχω καθυστερήσει τραγικά την κατασκευή κιθάρας (που αρχικά κιθάρα ήθελα να φτιάξω κι έχω τρελλαθεί στα αχλαδόσχημα).

Προσωπικά επίσης συμπαθώ ιδιαιτέρως τα συστήματα του Stauffer και του Smallman που ανέφερα και στο πρώτο μήνυμα, αλλά και τα δύο περιλαμβάνουν βίδες. Έχουν βέβαια άλλα πλεονεκτήματα (ρύθμιση action "ενώ παίζεις", αφαίρεση μάνικου ακριβώς ξεβιδώνοντας μία και μόνο βίδα) που για μένα είναι πολύ σημαντικά, δεδομένου ότι όπως είπα δεν με ενοχλεί καθόλου η ιδέα της βίδας (νομίζω ότι είναι υπερβολή η ιδέα "μόνο ξύλο", τουλάχιστον στα μη-κλασσικά όργανα).

Για να ξαναγυρίσουμε στην αρχική συζήτηση, αν δεν θέλεις βίδες τότε νομίζω ότι ο μόνος τρόπος να σταθεί ένα σύστημα mortise-tenon, όποιος κι αν είναι ο σχεδιασμός του, είναι να περιλαμβάνει κάποια διαμόρφωση "κόντρας" που αφενός θα σταθεροποιήσει τα μέρη της ένωσης κατά την διάρκεια της κόλλησης (αυτό είναι επίσης σημαντικό θέμα) και αφετέρου θα παρέχει μόνιμη στήριξη εσαεί. Αυτό ακριβώς κάνει η χελιδονοουρά με απλό τρόπο, για αυτό είναι τόσο δημοφιλής.
Θα έχει ενδιαφέρον το ψάξιμο, εγώ τουλάχιστον δεν έχω υπόψη κάτι άλλο χωρίς βίδες.
« Τελευταία τροποποίηση: Νοέμβριος 11, 2014, 10:40:09 πμ από Μάνος Τουρπάλης »

songless_bird

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 990
  • Αγαπημένο ξύλο: Ειναι τρέλα η Cedrela
  • Αριθμός κατασκευών: Μια καλή και μια κουτσή κιθάρα
Απ: Ενωση μανικιού με σκάφος σε κλασσική κιθάρα.
« Απάντηση #11 στις: Νοέμβριος 11, 2014, 11:04:18 πμ »
Εχω στο μυαλο μου και την χρηση βιδας , οχι κρυφη , αλλα σε πιο "συγχρονο " οργανο. Ηλεκτροκλασσικη. Ενας σχεσιασμος κιθαρας που μου αρεσε ειναι αυτος της εικονας. Και ανεβασμενη ταστιερα, και βιδα εξωτερικα για ευκολη προσβαση. Απλα εγω στο μυαλο μου ενα πιο οικειο σε αρχικη προσπαθεια οργανο. Αυτο που το ξερω ως κλασσικη κιθαρα. Χτες ειδα σε οργανο μαθητη μου να εχει εσωτερικα βεργα οπως τις ακουστικες. Πρωτη φορα το ειδα σε κλασσικη. Καλοδεχουμενο, απλα δεν ξερω αν το επιπλεον βαρος ειναι θετικο σε μια κλασσικη κιθαρα.
 Αυτο που πραγματικα μου αρεσει ειναι να κανω ενα σχεδιο kasha και να βαλω και την τρυπα αλλου, να κανω και κοψιμο για ευκολοτερη προσβαση και και και... Αλλα αυτα αργοτερα...

Μάνος Τουρπάλης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 3.285
  • Αριθμός κατασκευών: -
Απ: Ενωση μανικιού με σκάφος σε κλασσική κιθάρα.
« Απάντηση #12 στις: Νοέμβριος 11, 2014, 11:23:00 πμ »
αυτός είναι ο φίλος μου ο Stauffer - τουλάχιστον παρόμοιος σχεδιασμός. Σφίγγοντας την βίδα αλλάζει η γωνία και μεταβάλλεται το action. Λύνοντας την βίδα εντελώς βγάζεις το μανίκι.



 [ Invalid Attachment ]


πρέπει να σχεδιαστούν σωστά η "υπόβαση" της ταστιέρας και τα προφίλ αρσενικού / θηλυκού για να λειτουργήσει σωστά. Έχω μια ρώσικη κιθάρα με τέτοιο σύστημα που είναι για πέταμα, κυριολεκτικά, δεν δουλεύει τίποτα.

Tags: