Δημήτρη,
κατ΄αρχάς να ξαναπώ ότι το συγκεκριμένο είναι ένα βοήθημα και ως τέτοιο ελπίζω ότι θα συμβάλει στην προσπάθειά μου να "οργανοποιήσω".
Τα καπάκια λοιπόν των λαουτοειδών (δεν ξέρω για τις ηλεκτρικές κιθάρες) συντονίζουν σε κάποιες συγκεκριμένες νότες, σε κάποιες συγκεκριμένες θέσεις. Θεώρησέ τα ότι είναι χορδές. Έτσι λοιπόν ένα "ακατέργαστο" καπάκι ξεκινάει με συντονισμό σε κάποια βασική νότα που βρίσκεται με χτύπημα στο μέσο του και κάποιες βασικές αρμονικές στο 1/3 και στο 1/4 (και όχι μόνο). Όταν το διαμορφώνουμε μέχρι την τελική του μορφή (τρύπα, διακόσμηση, καμάρια, κολλήσεις και πατήματα) όλα αυτά αλλάζουν σταδιακώς. Ο τελικός συνδυασμός όλων αυτών δίνει τον τελικό ήχο του καπακιού.
Από συζητήσεις που είχα με κάποιους ντόπιους οργανοποιούς κατέληξα στο συμπέρασμα ότι όταν υπάρχει η εμπειρία ενός επαγγελματία που βασίζεται σε έρευνα, δεκάδες (αν όχι εκατοντάδες) δοκιμές, μετρήσεις από εξελιγμένα όργανα κ.λπ. έχει καταλήξει σε ένα συγκεκριμένο καπάκι με συγκεκριμένες διαστάσεις, "στήσιμο", ιδιότητες, ηχόχρωμα κ.λπ.
Αυτό λοιπόν που θέλω να κάνω εγώ είναι για ότι φτιάχνω να κρατάω κάποια στατιστικά στοιχεία συντονισμού του καπακιού που σε συνδυασμό με όλα τα υπόλοιπα του οργάνου (τις τελικές διαστάσεις, συντονισμούς, ξύλα, βάρη και δεν ξέρω κι εγώ τι άλλο όλων των υπολοίπων τμημάτων-στοιχείων του οργάνου) θα μου επιτρέψει (ελπίζω) κάποια στιγμή να "προβλέπω" την τελική συμπεριφορά του οργάνου.
Ένα άλλο πλεονέκτημα που έχω είναι ότι μπορώ να συγκρίνω αρκετά όργανα με καλό ή κακό ήχο και να προσπαθώ να φτιάξω όργανα με στοιχεία που να είναι το δυνατόν όμοια με των καλών οργάνων.
Δεν λέω ότι κάποια στιγμή ότι φτιάχνω θα είναι καλό. Ξέρω ότι είναι εξαιρετικώς δύσκολο και δεν ξέρω πως ακούγεται αυτό από κάποιον που πριν ένα χρόνο δεν είχε ιδέα από μουσική (πιθανώς γραφικό), αλλά κατά την γνώμη μου δεν μπορεί μια κατασκευή που υπακούει σε νόμους φυσικής, να μην υπάρχει τρόπος να προβλεφθούν οι "αντιδράσεις" και η "συμπεριφορά" της.
Έχω ξεκινήσει και διαβάζω θεωρητικά βιβλία για τον ήχο και την ακουστική (περιμένω μέχρι και το "Περί της αίσθησης της χροιάς ως φυσιολογικής βάσης για τη θεωρία της μουσικής" του Helmholtz) για να καταλάβω όσο καλύτερα μπορώ το αντιχείο Helmholtz.
Παρ' όλ' αυτά στην πορεία είμαι προετοιμασμένος να αποδεχτώ και ότι ένα καλό όργανο μπορεί να οφείλεται και σε στοιχεία που είναι πέρα από αυτά που μπορώ να μελετήσω. Ή το ότι ο ήχος ενός οργάνου υπόκειται στο κριτήριο στην αίσθησης του καθενός. Ακόμα και τότε όμως θα το ψάχνω με όποιο μέσο και τρόπο μπορώ καθώς στην οργανοποιία πλέον βρήκα κάτι που με "γεμίζει" (όπως και τους περισσότερους εδώ μέσα).
Αυτά. Πλατίασα λιγάκι θέλοντας να απαντήσω και στους φίλους που κρίνουν ότι καθυστερώ στο να ξεκινήσω την οργανοκατασκευή.