Νομίζω ὅτι , ἡ αὔξηση τῆς ταχύτητας τοῦ κυλινδρικοῦ τυμπάνου , πού θά ντυθῆ μέ σμυριδόπανο , μεταβάλεται ἀντιστρόφως ἀνάλογα ὅταν μεγαλώνει ἡ ἀκτίνα ( ἄρα καί ἡ περίμετρος ) τῆς ( κυκλικῆς ) τροχαλίας - ρόδας του , ἐνῶ ἡ τροχαλία τοῦ μοτέρ παραμένει σταθερή .
Ἄν καί οἱ δύο τροχαλίες ἔχουν τήν ἴδια ἀκτίνα , τότε ἡ ταχύτητα τοῦ τυμπάνου ( σέ στροφές ) , εἶναι αὐτή πού ἀναγράφει τό μοτέρ ( π.χ. 1400 / λεπτό ) .
Ἄν ἡ διάμετρος τῆς τροχάλίας τοῦ τυμπάνου διπλασιαστῆ σέ σχέση μέ τήν διάμετρο τῆς τροχαλίας τοῦ μοτέρ , τότε ἡ ταχύτητα μειώνεται στό μισό ( 700 στροφές / λεπτό ) , ἀλλά αὐξάνει ἡ δύναμη τοῦ τυμπάνου στό διπλάσιο , πού σημαίνει ὅτι στήν δεύτερη περίπτωση χρειάζεται διπλῆ δύναμη - ζόρι γιά νά " κολλώση " , ἀπ' ὅτι θά χρειαζόταν στήν πρώτη .
( Κανονικά πρέπει νά μιλᾶμε γιά περίμετρο τῶν τροχαλιῶν , ἀλλά ὅταν διπλασιάζεται ἡ ἀκτίνα ἑνός κύκλου , ἄρα καί ἡ διάμετρος , διπλασιάζεται καί ἡ περίμετρος : 1. ἀκτίνα κύκλου 5 ἑκ. - περίμετρος 2πR = 2*3,14*0,05 μ. = 0,32 μ. 2. ἀκτίνα κύκλου 10 ἑκ. - περίμετρος 2πR = 2*3,14*0,10 μ. = 0,63 μ. )
Μιά δυνατότητα γιά νά διατηρήσουμε καί μεγάλη ταχύτητα καί μεγάλη δύναμη μέ ἰδίας περιμέτρου τροχαλίες , εἶναι ἡ τοποθέτηση βολάν στήν ἄλλη ἄκρη τοῦ ἄξονα . Τό βολάν εἶναι ἕνα πολύ βαρύ σίδερο σέ σχῆμα τροχαλίας πού κάνει τό μοτέρ μας ν' ἀγκομαχάει κατά τήν ἐκκίνηση , παίρνει σιγά σιγά τίς στροφές , ἀλλ΄ὅταν τό τύμπανο πάρει τίς πολλές στροφές πού θά τοῦ δώσει τό μοτέρ μας , τότε ἡ φόρα του δέν σταματάει μέ τίποτε - μεγάλη ταχύτητα - πολλή δύναμη .
Πάντως , ἀπ' ὅτι βλέπω στήν φωτογραφία σου Νικηφόρε , ἡ τροχαλία τοῦ τυμπάνου εἶναι πολύ μεγάλη σέ σχέση μ' αὐτήν τοῦ μοτέρ , καί φοβᾶμαι πώς δέν θἀ ἔχη ἱκανοποιητική ταχύτητα τό τύμπανο , ἐνῶ θά ἔχη πολύ μεγάλη δύναμη . Ἡ ἐπεξεργασία τοῦ ξύλου ὅμως , γενικά , χρειάζεται μεγάλες ταχύτητες .