Αποστολέας Θέμα: Σκάφος και καπάκι κούρδισμα πριν κολληθούνε μεταξύ τους  (Αναγνώστηκε 666 φορές)

Ioannis147

  • Newbie
  • *
  • Μηνύματα: 9
  • Αριθμός κατασκευών: 7
Καλησπέρα σε όλους.
Έχω κάποιες απορίες και θα ήθελα την γνώμη σας.

Θα ρωτήσω όσο ποιο απλά γίνεται.

Έχουμε κατασκευάσει ένα σκάφος το οποίο έχει δεχτεί μανίκι και καραολο.
Χτυπώντας στο σκαφος ακούμε η καταγράφουμε με το κουρδιστιρι μια νότα.
Παραδείγμα η νότα ΜΙ.

Έχουμε επιλέξει το καπάκι και έχουμε κολλήσει τα καμάρια και οτιδήποτε στηρίγματα θέλουμε.
Ξεκινάμε να φέρουμε μάζα από τα καμάρια μέχρι να φτάσουμε σε ένα επιθυμητό αποτέλεσμα. Παράλληλα χτυπάμε το καπάκι μας και ακούμε μία νότα.

Η ερώτηση μου είναι :

Πρέπει να φτάσουμε το καπάκι να χτυπάει και αυτό στην Νότα ΜΙ ?
Και αν γνωρίζει κάποιος να μου πει τι σημαίνει ότι το σκάφος πρέπει να κουρδίζεται μία Τέταρτη πιο χαμηλά από το καπάκι.
Μία τεταρτη τι;

Έχω την εντύπωση ότι η τελική νότα μου χτυπάει το καπάκι πριν κολληθεί στο σκάφος παράδειγμα ΦΑ ,
Μεταφέρεται μετά σε όλο το όργανο. Δηλαδή όλο το όργανο θα χτυπάει σε ΦΑ.

Ποια είναι η άποψή σας;
Ευχαριστώ



Γρηγόρης Μαυρακης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.360
  • Αγαπημένο ξύλο: Ινδικος παλισανδρος
  • Αριθμός κατασκευών: Καμμια
Απ: Σκάφος και καπάκι κούρδισμα πριν κολληθούνε μεταξύ τους
« Απάντηση #1 στις: Σεπτέμβριος 12, 2021, 07:10:49 μμ »
Όλα είναι σχετικά.. στο έχουν πει πολλοί αυτό αλλά είναι αλήθεια.. Δεν υπάρχει κάτι de facto..Αν υπήρχε όλοι θα το ξέραμε και θα καναμε όλοι το ίδιο.. Δεν ξέρω για ποιο όργανο μιλάς αλλά για την κλασική κιθάρα όταν συντονίζουμε καπάκι και πλάτη το μόνο που ισχύει και δεν θέλουμε είναι να συντονίζονται στην ίδια νότα καπάκι και πλάτη.. θέλουμε τουλάχιστον ένα ημιτονιο διαφορά.. άλλοι ένα τόνο άλλοι 2 τόνους.. Από δω και πέρα αρχίζει η σχετικότητα και τι αποτέλεσμα θέλει ο καθένας..

Ioannis147

  • Newbie
  • *
  • Μηνύματα: 9
  • Αριθμός κατασκευών: 7
Απ: Σκάφος και καπάκι κούρδισμα πριν κολληθούνε μεταξύ τους
« Απάντηση #2 στις: Σεπτέμβριος 12, 2021, 07:48:33 μμ »
Ευχαριστώ για την απάντηση σου.
Μιλάω για το μπουζούκι.
Διάβασα κάπου ότι πρέπει σκάφος και καπάκι να είναι στην ίδια συχνότητα. Τώρα αν εννοεί συχνότητα τον τόνο δεν γνωρίζω.

Όμως ένα περίπου στάνταρ πρέπει να υπάρχει. Δεν μπορεί απλά να φτιάχνεις το ένα και το άλλο στην τύχη και να τα ενώσεις ?

Σίγουρα το σκάφος πρέπει να είναι ποιο χαμηλά από το καπάκι.
Έχω παρατηρήσει πως ο τόνος που βγαίνει σε ένα σκάφος δημιουργείτε από το καλούπι δηλαδή την φόρμα του. Αυτός ο τόνος δεν αλλάζει πιστεύω εύκολα. Τουλάχιστον με την ίδια ξυλεία.

Και εδώ είναι το ερώτημα μου.
Έχοντας ένα τόνο τον οποίο ακούμε σε ένα έτοιμο σκάφος με κολλημένο μανίκι κλπ. Παραδειγμα ΝΤΟ , που πρέπει να πάμε το καπάκι μας? Σίγουρα ένα ημητονιο ποιο ψιλά . Αλλά να το πάμε και αυτό σε ντο ?
Ποιες είναι οι εμπειρίες σας ? 

Ευχαριστώ


Γρηγόρης Μαυρακης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.360
  • Αγαπημένο ξύλο: Ινδικος παλισανδρος
  • Αριθμός κατασκευών: Καμμια
Απ: Σκάφος και καπάκι κούρδισμα πριν κολληθούνε μεταξύ τους
« Απάντηση #3 στις: Σεπτέμβριος 12, 2021, 08:14:15 μμ »
Να τα βάλουμε σε μια σειρά.. νότα είναι το ντο που αναφερεις.. ο τονος ειναι η μεταβολή στην επόμενη νότα δλδ στην Ρε.. Όταν θες να ανέβεις ένα ημιτονιο από την ντο τότε πάμε στην ντο δίεση.. γνωρίζεις από άλλους που έχουν φτιάξει μπουζουκια σε ποια νότα συντονίζουν το σώμα?

Γρηγόρης Μαυρακης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.360
  • Αγαπημένο ξύλο: Ινδικος παλισανδρος
  • Αριθμός κατασκευών: Καμμια
Απ: Σκάφος και καπάκι κούρδισμα πριν κολληθούνε μεταξύ τους
« Απάντηση #4 στις: Σεπτέμβριος 12, 2021, 08:17:46 μμ »
http://www.luthier.gr/index.php?topic=1819.0

Δεν ξέρω αν σε βοηθούν αυτά που θα δεις εδώ..

Ioannis147

  • Newbie
  • *
  • Μηνύματα: 9
  • Αριθμός κατασκευών: 7
Απ: Σκάφος και καπάκι κούρδισμα πριν κολληθούνε μεταξύ τους
« Απάντηση #5 στις: Σεπτέμβριος 12, 2021, 09:09:19 μμ »
Λέγοντας τόνο, εννοώ την Νότα.
Γράφοντας ,,,ποιο χαμηλά…εννοώ μια οκτάβα, η τέλος πάντων αυτό που λέγεται μια Τετάρτη (που δεν καταλαβαίνω τι σημαίνει)

Δυστυχώς δεν γνωρίζω από κανέναν..κάτι.
Όλοι μιλούν για συχνότητες και προγράμματα.
Σίγουρα αυτά είναι ένας καλός δρόμος αλλά εγώ προτιμάω να δουλεύω με το αυτί.

Δηλαδή… φτιάχνοντας ένα σώμα , σκάφος και αφού μπει το μανίκι και όλο το ημιτελές μπουζούκι χτυπάει , κουδουνίζει σε μια νότα.
Αυτόν τον ήχο τον ακούω.
Το ερώτημα ήταν τι θα έπρεπε να ακούω στο καπάκι αφού δεχθεί τα καμάρια και μετά ?

Παράδειγμα όλο το ημιτελές μπουζούκι χτυπάει σε ΝΤΟ  3 , ας πούμε με το κουρδιστηρι… το καπάκι μας αφού αρχίζουμε να τρώμε τα καμάρια και να αφαιρούμε μάζα πρέπει να χτυπάει και αυτό σε  ΝΤΟ  αλλά μια οκτάβα ποιο ψηλά ? Δηλαδή ΝΤΟ 2 ? Η ΝΤΟ 1 ?
Η θα επέτρεπε να το φέρουμε και αυτό στην ίδια συχνότητα με το σκάφος ? Παράδειγμα ΝΤΟ 3 ?

Εδώ βέβαια συνυπολογίζουμε και τη στατικότητα και την δόνηση για να έχει και ένταση το όργανο.

Εύχομαι να με καταλαβαίνεις. 😂



Γιωργος π

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 746
  • Αγαπημένο ξύλο: Όλα αρκεί να παράγουν ήχο κ ομορφιά......
  • Αριθμός κατασκευών: 5
Απ: Σκάφος και καπάκι κούρδισμα πριν κολληθούνε μεταξύ τους
« Απάντηση #6 στις: Σεπτέμβριος 13, 2021, 05:31:23 μμ »
Όταν λες ότι το ημιτελές όργανο βγάζει νότα ντο.

Ερώτηση. 1
Από που το πιάνεις το όργανο και το χτυπας;;;;

(Αν το πιάνεις από την μια άκρη και χτυπας την άλλη άκρη θα βγάλει μια συχνότητα μια νότα δηλαδή...

Εάν το πιάσεις από την μέση και χτυπήσεις την ίδια άκρη θα βγάλει άλλη συχνοτητα. )

Εάν χτυπήσεις την μέση θα βγάλει άλλη νοτα. )


Ερώτηση 2.
Που το χτυπας και βγάζεις συχνότητα. ;;;
Στο μανίκι;;  στο καραολο;; στο σκαφος;;;

Ioannis147

  • Newbie
  • *
  • Μηνύματα: 9
  • Αριθμός κατασκευών: 7
Απ: Σκάφος και καπάκι κούρδισμα πριν κολληθούνε μεταξύ τους
« Απάντηση #7 στις: Σεπτέμβριος 13, 2021, 06:20:43 μμ »
Ευχαριστώ για την βοήθεια.
Το πιάνω στη μέγκενη στη μέση του μανικου.
Χτυπάω στα παραπέτα η πλαϊνά στην περιοχή του καβαλάρη.

Η αλλιώς όταν το κρατάω στο χέρι μου το πιάνω περίπου  στην ένωση  καραολο με μανίκι  τρίτο ταστο.

Τα σκάφη όταν τα ακούω μόνα τους βάζω τον αντίχειρα στον τακο και το κρεμάω από εκεί. Ύστερα χτυπάω στην περιοχή στα παραπέτα, περίπου εκεί που είναι ο καβαλάρης.

Δηλαδή ένα μπουζούκι, αν το χτυπήσεις στο σκάφος η στο μανίκι η στο καραολο χτυπάει σε διαφορετικές νότες ? Το ημιτελές ? Η το τελειωμένο ?

Συχνότητα = νότα ?





Γιωργος π

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 746
  • Αγαπημένο ξύλο: Όλα αρκεί να παράγουν ήχο κ ομορφιά......
  • Αριθμός κατασκευών: 5
Απ: Σκάφος και καπάκι κούρδισμα πριν κολληθούνε μεταξύ τους
« Απάντηση #8 στις: Σεπτέμβριος 13, 2021, 08:00:44 μμ »
Συχνότητα = νότα.  Ναι νότα είναι η κάθε συχνότητα.

Από μερικές δοκιμές που έχω κάνει έχω καταλήξει ότι όσο πιο κοντά πιάσεις το όργανο στο σημείο που θα χτυπήσεις τόσο αλλάζει και η συχνότητα.

Πχ σαν να πατάς μια ελεύθερη χορδή σε διαφορετικό μερος.
Όπως τα άτακτα όργανα να φανταστείς.

Γιωργος π

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 746
  • Αγαπημένο ξύλο: Όλα αρκεί να παράγουν ήχο κ ομορφιά......
  • Αριθμός κατασκευών: 5
Απ: Σκάφος και καπάκι κούρδισμα πριν κολληθούνε μεταξύ τους
« Απάντηση #9 στις: Σεπτέμβριος 13, 2021, 08:02:34 μμ »
Έχεις πιάσει τεράστιο θέμα που δεν ξέρω εάν εχει κατασταλάξει κάποιος σε κάποια στάνταρ.... (στα μπουζούκια τουλάχιστον.)


Ioannis147

  • Newbie
  • *
  • Μηνύματα: 9
  • Αριθμός κατασκευών: 7
Απ: Σκάφος και καπάκι κούρδισμα πριν κολληθούνε μεταξύ τους
« Απάντηση #10 στις: Σεπτέμβριος 13, 2021, 08:34:06 μμ »
Γνωρίζω ότι έχω πιάσει τεράστιο θέμα και ίσως είμαι και κουραστικός.
😂

Για αυτό έγραψα στην αρχή ότι θέλω να ρωτήσω όσο ποιο απλά γίνεται.
Ξέρω επειδή διαβάζω αρκετά από εδώ αλλά και γενικά στο διαδύκτιο ότι αυτό το θέμα είναι πολύ μεγάλο.
Μιλούν για συχνότητες για χέρτζ και οτιδήποτε άλλο.

 Όμως ένας νέος κατασκευαστής που ξεκινάει τώρα να φτιάξει ένα μπουζούκι και φτάσει στο σημείο που είπα πιο πάνω δηλαδή έφτιαξε ένα ημιτελές μπουζούκι και ήθη ώρα να φτιάξει το καπάκι του.Τι θα του πούμε τώρα ότι πρέπει να κάνει;

Ας ρωτήσω αλλιώς ….γιατί δεν θέλω να πιστεύω πως δεν Υπάρχουν κάποιοι βασικοί κανόνες για την κατασκευή ενός μπουζουκιού.
Δεν μπορεί να φτιάχνεις ένα σκάφος και να παίρνεις ένα καπάκι να το κολλάς τρία καμάρια και να τα ενώνεις μεταξύ τους.

Δηλαδή ένας οργανοποιός ερασιτέχνης που δεν έχει πολλή εμπειρία, θα έπρεπε να δίνει βάση που;
Στην γεωμετρία της κατασκευής;
Οι Επαγγελματικές οργανοποιοί φτιάχνουν διάφορα όργανα. Από πολύ ακριβά μέχρι πάρα πολύ φθηνά η μαθητικά.

Όμως όλα τα όργανα παίζουν. Δεν θέλω να πιστέψω πως ένας όποιος κατασκευάζει ένα μαθητικό η πολύ φθηνό όργανο θα κάθεται με τις ώρες η μερες να ψάχνει να βρει το κατάλληλο καπάκι..Και να το πάει σε εκείνη την συχνότητα κλπ…

Κάποιο στάνταρ θα ακολουθεί.
Αυτό το στάνταρ ψάχνω να μάθω.
Παράδειγμα

Ένα σκάφος λόγω της ξυλείας του η της ποιότητας η του πάχους κλπ….  Χτυπάει σε μια νότα . Παράδειγμα ΡΕ
Το καπάκι που περίπου πρέπει να χτυπάει ? Ας πούμε σε ΛΑ ? Που είναι περιέχεται στην ανάληση της ΡΕ ?

Εκτός και αν δεν είναι οι συχνότητες Που καθορίζουν τον ήχο ενός οργάνου σαν βασικό στοιχείο.



« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτέμβριος 13, 2021, 09:06:16 μμ από Ioannis147 »

Tags: