Παιδες,καλησπερα,σκεφτομαι να κανω ενα μπασο ακουστικο.
Δεν εχω φτιαξει ποτε ακουστικο οργανο και δεν ξερω την τυφλα μου.
Οποτε εχω καποιες ερωτησεις
Αμα καταλαβα καλα,θελουμε οσο πιο λεπτο καπακι γινετε στο σωμα,ο καβαλαρης οσο πιο στο κεντρο γινετε στο σωμα,και αφου ειναι μπασο,θελουμε μικρη τρυπα.
Σωστα?
για όλα αυτά, αν δεν έχεις φτιάξει ποτέ ακουστικό όργανο καλύτερα αρχικά να ακολουθήσεις ή έστω να τροποποιήσεις κάποιο υφιστάμενο σχέδιο. Είναι μάλλον δύσκολο να φτιάξεις 100% νέο όργανο από το μηδέν.
Το πάχος του καπακιού π.χ. εξαρτάται καταρχάς από τον στόχο και αμέσως μετά από τις τάσεις/ δυνάμεις κτλ. στις οποίες θα πρέπει να ανταποκριθεί. Π.χ. από πλευράς ήχου σε ακουστική και κλασική κιθάρα το λεπτό καπάκι είναι επιθυμητό, αλλά στη λαϊκή όχι απαραίτητα. Από πλευράς τάσεων, οι μεταλλικές χορδές της ακουστικής δεν έχουν σχέση με τις νάιλον της κλασικής αλλά το καπάκι το θέλουμε λεπτό και στις δύο. Το πρόβλημα είναι πιο σύνθετο δηλαδή από μια απλή παράθεση χαρακτηριστικών για να βγάλεις συμπέρασμα.
Όταν εγώ ξεκινάω να φτιάξω όργανο που δεν έχω ξαναφτιάξει (κι αυτό το έχω κάνει πολλές φορές και θα το κάνω και στο μέλλον) ξεκινάω πάντα από τις χορδές (κλίμακα, τάσεις, διαθεσιμότητα στην αγορά). Είναι κατά τη γνώμη μου ο πιο βασικός περιορισμός, καταρχάς να βρεις τις χορδές που θέλεις ή έστω υποψιάζεσαι ότι χρειάζεσαι (π.χ. για ενδιάμεσες κλίμακες για μπουζουκοειδή, απλά ΔΕΝ υπάρχουν κατάλληλης διατομής χορδές στην αγορά). Γνωρίζοντας τις χορδές, γνωρίζεις τις τάσεις τους και έχεις και μια ιδέα για τις αντοχές της κατασκευής. Οι τάσεις της κλασικής ας πούμε είναι ~ 40-42 kg ενώ μιας resonator με 16άρες περίπου 90kg. Έ, μια διαφορά την έχουν. Φαντάζομαι του μπάσου θα είναι ακόμα μεγαλύτερες (όταν έψαχνα πάντως τα παραπάνω σχέδια είχα βρει και χαμηλής τάσεις, κάτι χρωματιστές νάιλον αλλά τώρα δεν τα βρήκα αυτά).
Μετά από αυτό, ένα σχέδιο τομής δείχνει τα πάντα: πάχη καπακιού, μπράτσου, καμάρια, action, γωνίες (break angle, γωνία ένωσης) κτλ.
Είναι το πιο βασικό σχέδιο κατά τη γνώμη μου, λύνει πολλές απορίες και δίνει κατευθύνσεις από νωρίς.
Τα άλλα θα έρθουν σιγά σιγά, η θέση του καβαλάρη ας πούμε εξαρτάται και από το τάστο που θα επιλέξεις για την ένωση. Στις ακουστικές κιθάρες με ένωση στο 14ο τάστο ο καβαλάρης μπαίνει πιο "μπροστά" (προς την ένωση) απ ό,τι στις κλασικές και λαϊκές κιθάρες με ένωση στο 12 τάστο. Αυτό στην ίδια περίμετρο καπακιού αφήνει μεγαλύτερη "ενεργή επιφάνεια" στην κάτω καμπάνα της ακουστικής και καταρχάς φαίνεται σαν πλεονέκτημα για την παραγωγή του ήχου - αλλά ταυτόχρονα δημιουργεί στατικό θέμα (ισχυρότερα καμάρια για τις μεγαλύτερες αποστάσεις) που πρέπει να σκεφτείς.
Γι αυτό λέω, κάνε τις βασικές επιλογές στο σχέδιο, βρες τις χορδές και μετά ξεκίνα.