Από την πρώτη στιγμή που άρχισα να ασχολούμαι με την οργανοποία το 2006 είχα στο μυαλό μου να φτιάξω ένα μπουζούκι προπολεμικής σχεδίασης με τσάκιση στο καπάκι. Το όλο εγχείρημα μου φαινόταν δύσκολο και για αυτό το απέφευγα. Πιστέυω πως τώρα ήρθε το πλήρωμα του χρόνου να κάνω και ένα τέτοιο μπουζούκι. Το πρώτο καλούπι που έφτιαξα έβγαλε όμορφα όργανα που και από εμφάνιση αλλά και ήχο με ίκανοοίησαν σχεδιαστικά. Όμως μιλάμε για ένα καλούπι με μεγάλες και απότομες κλίσεις, δύσκολο στην κατασκευή που με παίδευε. Έτσι προτίμησα να φτιάξω εξ αρχής ένα καλούπι το οποίο σχεδιαστικό είναι πιο κοντά στο μαντολίνο και κατασκευαστικά θα είναι πιο έυκολο παρά να τροποποιήσω το πρώτο μου καλούπι. Θέλησα να κάνω ένα πιο στενό όργανο. Η διαφοροποίηση από το αρχικό είναι επίσης στα πλαϊνά που αυτήν την φορά είναι πιο κάθετα σε σχέση με πριν. Μια διαφοροποίση ακόμα είναι ότι παρόλο που ο όγκος διατηρείται εκτιμώ στα ίδια επίπεδα μεγάλωσα και την ηχητική οπή.
Ενδεικτικά οι βασικές διαστάσεις του καλουπιού σε σχέση με το πρώτο καλούπι (στην παρένθεση) είναι:
μήκος - 39 εκ. (από 40.5 εκ.)
μέγιστο πλάτος - 25,5εκ. (από 28 εκ.)
βάθος - 17 εκ. (ίδιο με το πρώτο)
Η κλίμακα του θα είναι επίσης 68 εκ. όπως όλα τα άλλα μπουζούκια.
Το καλούπι φτιάχτηκε με κόντρα πλακέ θαλάσσης για την βάση και το χτίσιμο των νομέων με πεύκο από παλιά κουφώματα (εξ ου και το λευκό χρώμα που φαίνεται στην μία πλευρά. Τα καλούπια τα κάνω μασίφ. Πιστεύω πως παρά το βάρος έχει κάποια πλεονεκτήματα σε σχέση με τα καλούπια που έχουν κενά. Μέχρι τώρα όλα τα καλούπια μου ήταν πάνω σε κόντρα πλακέ θαλάσσης το οποίο ήταν ουσιαστικά η βάση και οι ντούγιες χτιζόντουσαν πάνω από το επίπεδο του κόντα πλακέ. Με το τρόπο αυτό μπορύσα να βαθαίνω κατ'ε πιλογήν το σκάφος χρησιμοποιώντας και βάθος που δίνει το επίπεδο του κόντρα πλακέ. Αυτήν την φορά όμως το καλούπι σχεδιάστηκε με την λογική ότι και το επίπεδο του κόντρα πλακέ χτίζεται με ντούγιες.
Στην βάση από την κάτω μεριά έβαζα ένα ξύλο για να σφίγγει πάνω σε μέγγενη. Αυτήν την φορά δημιούργησα ένα κενό στο κόντρα πλακέ για να πιάνει στην μέγκενη.
Με τον τρόπο αυτό αφαιρέθηκε και ξύλο και ελάφρυνε το καλούπι λίγο παραπάνω.
Ένας από τους ενδοιασμούς μου για την τσάκιση ήταν πως να κοπεί το σκάφος σωστά και συμμετρικά και στην ίδια γωνία με το καπάκι. Για να λύσω αυτό πρόβλημα έδωσα από πριν την κλίση στο καλούπι για την τσάκιση ώστε εύκολα να δωθεί το σχήμα που πρέπει.
Επηρεασμένος από ένα βίντεο του Σπουρδαλάκη για την κατασκευή σκάφους αντίγραφου του Μούρτζινου (βλέπε σχετικό λινκ μετά το 08:15),
https://www.youtube.com/watch?v=y14o_HtBzNIέφτιαξα και εγώ ένα αντίστοιχο οδηγό για να λυγίσω το καπάκι, μόνο που δεν έφτιαξα τις θέσεις για τα καμάρια. Ηιδέα για τα καμάρια είναι πολύ ωραία αλλά μπορεί να προχωρήσω σε αυτήν αφού στανταρω τις θέσεις των καμαριών. Επίσης μου άρεσε η ιδέα το καλούπι να έχει υποδοχή και για τον μικρό τάκο όποτε το έκανα και αυτό.
Η αρχική ιδέα για το σκάφος ήταν να χρησιμοποιήσω ένα ωραίο κελεμεπάκι από το 2006 που είχα που όμως τελικά ήταν οριακό οπότε είπα να το κάνω το σκάφος δίχρωμο με κελεμπέκι και μια ελληνική καρυδιά από το 2007. Γύρισα λοιπόν τις ντούγιες και χτες πέρασα την ντουγομάνα.
Στηνπ΄ρωτη φωτογραφία φαίνεται ο πλισμός και οι διαστασεις. Η κόκκινη γραμμή είναι οι διαστάσεις του καλουπιού.