Αποστολέας Θέμα: ποσο βασικο ειναι το σεταρισμα  (Αναγνώστηκε 7091 φορές)

dimitris_7

  • Sr. Member
  • ****
  • Μηνύματα: 250
ποσο βασικο ειναι το σεταρισμα
« στις: Ιανουάριος 24, 2012, 01:45:13 πμ »
καλησπερα παιδια..με το καινουργιο αυτο θεμα πιστευω οτι θα γραφτουν πολλες γνωμες,σχετικα με το σεταρισμα και το κουρδισμα ενος οργανου...για μενα το σωστο σεταρισμα ,ειναι πιο βασικο,και πιο σημαντικο ακομη και απο τα ξυλα που φτιαχνεται ενα οργανο...πολλα κορυφαια οργανα ειναι σκληρα και δυσκολοπαιχτα,,και πολλα υποδιεστερα με σωστο σεταρισμα "γαζωνουν"....αυτο γινεται διοτι ο καθε οργανοπαιχτης εχει την τεχνικη του.αυτος ειναι και ο λογος που οι επαγγελματιες εχουν δικο τους σεταρισμα,,καθως και οτι καποιοι κατασκευαστες φημιζονται, πρωτα για το ποσο ευκολοπαιχτο και σωστα σεταρισμενο ειναι ενα οργανο,και μετα για τον ηχο που προσφερουν....εξαλου ο αγοραστης κρινει...
ελπιζω να ακουστουν πολλες γνωμες και εμπειριες που αφορουν το σεταρισμα..
για μενα σωστο σεταρισμα ειναι να αποδιδει ενα οργανο τα μεγιστα,και να ειναι ευκολοπαιχτο...
σε αυτο παιζει ρολο,το υψος του πανω καβαλαρη,το υψος του κατω καβαλαρη,η αποσταση των χορδων απο το πανω μερος του ταστου(σε ολοκληρη την ταστιερα),η αποσταση της χορδης απο το επομενο ταστο οταν παταμε μια νοτα,το relief του μπρατσου  (ποση αποσταση υπαρχει απο το πανω μερος του ταστου,μεχρι την χορδη..οταν εχουμε πατημετα ταυτοχρονα το 1ο  και το τελευταιο ταστο),, ο τροπος που μπαινουν οι χορδες στα αυλακια των καβαλαρηδων,ο τροπος που γινεται το λιμαρισμα των ταστων( το λεγομενο crowning) για να μην ειναι εντελως επιπεδα στο σημειο επαφης με τη χορδη,και το intonation....ποσο καλα ειναι κουρδισμενο το οργανο και στις 2 οκταβες,παιζοντας δηλαδη μεχρι το 12ο ταστο,να υπαρχει η ιδια ποιοτητα ηχου απο το 12ο και κατω( αυτο θελει μεγαλη συζητηση διοτι μονο ο κατω καβαλαρης ρυθμιζεται για να επιτευχτει αυτο...και το καθε λουκι ξεχωριστα.....οπως στις ηλεκτρικες που εχουν ξεχωριστο βαγονακι για καθε χορδη.....

dimitris_7

  • Sr. Member
  • ****
  • Μηνύματα: 250
Απ: ποσο βασικο ειναι το σεταρισμα
« Απάντηση #1 στις: Ιανουάριος 24, 2012, 01:47:15 πμ »
πιστευω οτι ολα αυτα θα μας απασχολησουν ξεχωριστα,και θα ακουστουν πολλες αποψεις..

immortalx

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.449
    • Facebook profile
  • Αγαπημένο ξύλο: οτιδηποτε εκτος απο αυτο που βγηκε απ'τον παραδεισο XD
  • Αριθμός κατασκευών: 6
Απ: ποσο βασικο ειναι το σεταρισμα
« Απάντηση #2 στις: Ιανουάριος 24, 2012, 06:57:09 πμ »
+1000

Δημητρη συμφωνω 100%. Μια κιθαρα των 200-300€ με καλο σεταρισμα μπορει να παιξει πολυ καλυτερα απο μια των 1500€ με κακο σεταρισμα.
Να συμπληρωσω μερικες ακομη επεμβασεις που αφορουν τις ηλεκτρικες:

1. Χαλαρο input jack. Οσοι πηγαινουν τακτικα σε live, ολο και θα εχουν δει καποιον κιθαριστα να κανει φακιρικα με το καλωδιο γιατι δεν του κανει επαφη! Συνηθως οφειλεται στο οτι το μακρυ μεταλλικο ελασμα του jack ειναι "ανοιχτο". Με ενα ελαφρυ λυγισμα του, πετυχαινουμε καλυτερη επαφη στη μυτη (tip) του καρφιου. Αλλος λογος μπορει να ειναι στιγμιαιο βραχυκυκλωμα του καρφιου με αλλο καλωδιο. Ενα καλο συμαζεμα των καλωδιων με δεστρες επιβαλεται. Επισης απαραιτητο ειναι ενα σφιγχτο βιδωμα του παξιμαδιου του jack αφου τελειωσουμε.

2. Χαλαρες ή κακης ποιοτητας κολλησεις. Συνηθως φαινονται με το ματι αλλα ακομη και οταν δεν ειναι εμφανεις, κατα το μεγαλυτερο ποσοστο θα ειναι στο πισω μερος ενος ποτενσιομετρου. Μπορουμε να ξεκολλησουμε την παλια κολληση και με ψιλο γυαλοχαρτο να καθαρισουμε το κελυφος του ποτενσιομετρου για να φυγουν τυχον καταλοιπα. Θελει προσοχη στο κολλημα να μην το ζεστανουμε υπερβολικα και το καταστρεψουμε!

3. Κακη λειτουργια ποτενσιομετρων. Τα ποτενσιομετρα στις ηλεκτρικες ειναι συνηθως ανοιχτου τυπου (unsealed). Με τον καιρο εμφανιζουν προβληματα οξειδωσης και συσωρευσης σκονης που παραγουν το γνωστο "χρατς-χρατς" (δεν θα μπορουσα να το πω καλυτερα  ;D). Ενα καλο καθαρισμα με σπρευ αερα συνηθως λυνει το προβλημα. Υπαρχουν και ειδικα προιοντα για τον καθαρισμο τους αλλα δεν τα εχω δοκιμασει, ουτε και εχω περισσοτερη εμπειρια.

4. Αποσταση μαγνητων απο τις χορδες. Αυτη η επεμβαση απο μονη της μπορει να κανει μεγαλη διαφορα στον ηχο. Οταν προκειται για τους κλασικους παθητικους (passive) μαγνητες, υπαρχει μια χρυση τομη: Μικρη αποσταση = μεγαλυτερη ενταση (output) αλλα λιγοτερο sustain. Μεγαλη αποσταση = μικροτερη ενταση αλλα μεγαλυτερο sustain. Αν οι μαγνητες bridge και neck εχουν το ιδιο output rating, ο neck μαγνητης πρεπει να εχει μεγαλυτερη αποσταση απο τις χορδες για να δωσει ομοια ενταση με τον bridge μαγνητη. Ετσι, οταν κανουμε επιλογη μαγνητη με τον διακοπτη θα εχουν παρομοια ενταση. Τελος, η αποσταση των μαγνητων απο τον αξονα μπασων-πριμων χορδων πρεπει να ειναι τετοια ωστε στις μπασες χορδες να ειναι ελαφρως μεγαλυτερη. Αυτο γινεται γιατι οι μπασες χορδες λογω διατομης επηρεαζονται περισσοτερο απο το μαγνητικο πεδιο και δινουν περισσοτερο output. Στους ενεργους (active) μαγνητες το μαγνητικο πεδιο ειναι μικρης ισχυος και ειναι προτιμοτερο να ειναι αρκετα κοντα στις χορδες.

Ανδρέου Δημ.

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.381
    • Κατασκευες
Απ: ποσο βασικο ειναι το σεταρισμα
« Απάντηση #3 στις: Ιανουάριος 24, 2012, 07:37:52 πμ »
Επισης πολυ σημαντικος παραγοντας ειναι το υψος των ταστων!!

dimitris_7

  • Sr. Member
  • ****
  • Μηνύματα: 250
Απ: ποσο βασικο ειναι το σεταρισμα
« Απάντηση #4 στις: Ιανουάριος 24, 2012, 12:36:47 μμ »
σε αυτα που λες φιλε γιαννη συμφωνω απολυτα...ειδικα για τα ποτενσιομετρα υπαρχει καθαριστικο επαφων.ειναι ειδικο σπρευ με μακρυ σωληνακι το οποιο εχει ενα υγρο που στεγνωνει αμεσως..χωνεις το σωληνακι στο κενο που εχει το ποτενσιομετρο και ψεκαζεις .η διαφορα ειναι απιστευτη.κανει και για τα ποτενσιομετρα της κιθαρας και του ενισχυτη που λογω κινησης του ηχειου μαζευουν πολυ σκονη...το πουλανε σε μαγαζια με ηλεκτρονικα ειδη...θελει προσοχη οταν ψεκαζεις μονο μην εχεις τα ματια κοντα..για να βλεπεις το κενο που θα βαλεις το σωληνακι...
επισης σε εκτακτη αναγκη οταν το ποτενσιομετρο δεν καθαριζει η δεν μπορεις να το αλλαξεις λογω μεγεθους αναγκαστικα το ανοιγεις...το εκανα αναγκαστικα σε μια παλια κιθαρα που το cavity ηταν στενο και τα ποτενσιομετρα μικρα..οσα εβρισκα ηταν μεγαλα σε φαρδος και δεν χωραγαν..εαν ανοιξεις τα 4 αυτακια του ποτενσιομετρου προσεκτικα με μυτοτσιμπιδο,αυτο ανοιγει στη μεση....βγαζεις το ροοστατη και την πλακετα με την κυκλικη επαφη,πανω στην οποια εφαπτεται και γυριζει ο ροοστατης....εαν την περασεις με μολυβι(γραφητη)γινεται καινουργια.εαν εχει κοπει σε καποιο σημειο θελει περασμα με το κολλητηρι,αλλα αυτο συμβαινει σπανια..συνηθως αποδυναμωνεται απο τα συνεχη και μακροχρονια γυρισματα οποτε με το μολυβι γινεται καινουργια και ο ροοστατης ρολαρει πανω της αψογα

immortalx

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.449
    • Facebook profile
  • Αγαπημένο ξύλο: οτιδηποτε εκτος απο αυτο που βγηκε απ'τον παραδεισο XD
  • Αριθμός κατασκευών: 6
Απ: ποσο βασικο ειναι το σεταρισμα
« Απάντηση #5 στις: Ιανουάριος 24, 2012, 01:27:24 μμ »
Σωτος ο Δημητρης (Ανδρεου). Προσωπικα παντως προτιμω τα ψηλα ταστα και απαλο πατημα στις χορδες. Αλλοι βολευονται με μικρα ταστα και εντονο πατημα. Ειναι και θεμα συνηθειας πιστευω.

Να σαι καλα ρε Δημητρη (dimitris_7), αυτο με το ανοιγμα το εχω ακουσει αλλα δεν το εχω δοκιμασει ποτε!! Τωρα που μου ειπες τον τροπο, θα το επιχειρησω αν χρειαστει. (Οτι ανοιγει με τρωει η περιεργια να το σκαλισω  ;D)

dimitris_7

  • Sr. Member
  • ****
  • Μηνύματα: 250
Απ: ποσο βασικο ειναι το σεταρισμα
« Απάντηση #6 στις: Ιανουάριος 24, 2012, 01:42:52 μμ »
συμφωνω με αυτο που λες γιαννη για τα ταστα,αλλα εδω ισχυει και κατι αλλο...μαλακο πατημα μπορεις να εχεις και με ψηλα και με χαμηλα ταστα...το μυστικο για απαλο πατημα και αποδοση της νοτας δεν ειναι το υψος του ταστου..ειναι η αποσταση χορδης και ΠΑΝΩ μερους του ταστου.οσο πιο μικρη ειναι αυτη η αποσταση τοσο πιο ευκολα και αερατα βγαινει η νοτα...το υψος του ταστου παιζει ρολο περισσοτερο στις ηλεκτρικες...οσο μεγαλυτερο το ταστο τοσο μεγαλυτερη η γωνια που κανει η χορδη οταν την πατας.οταν λεω γωνια εννοω της χορδης πατημενης με το ταστο..αυτο αποδιδει μεγαλυτερο sustain..επισης τα μεγαλα ταστα βοηθανε στα bendings..τελος το υψος του ταστου παιζει ρολο κατα ποσο θελει καποιος οταν παταει η χορδη να ακουμπαει ξυλο το δαχτυλο...γιαυτο πολλοι μεγαλοι κιθαριστες δεν θελουν καμια επαφη με το ξυλο.παιζουν απαλα και αερατα γιαυτο και χρησιμοποιουν scalloped ταστιερες....
εμενα στο μπουζουκι μου αρεσουν τα μικρα ταστα,εξαλου ειναι σολιστικο οργανο ,σε βοηθαει να παιξεις γρυγορα,,αρκει τα ταστα να μην ειναι λιμαρισμενα επιπεδα...ετσι δημιουργουνται γωνιες δεξια και αριστερα του ταστου,και ειναι αισθητες οταν σερνεις τα δαχτυλα...ουτε η χορδη βγαζει σωστο ηχο πατωντας σε επιπεδο ταστο...το ιδανικο ειναι μια κυκλικη ..οσο το δυνατο...επεξεργασια του ταστου   .το λεγομενo crowning

ΖΑΡΚΑΔΑΣ ΚΩΣΤΑΣ

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 5.531
Απ: ποσο βασικο ειναι το σεταρισμα
« Απάντηση #7 στις: Μάρτιος 26, 2012, 09:13:15 πμ »
ΘΑ ΗΘΕΛΑ .....ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΕΔΩ ΝΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΣΩ ΤΟΝ ΦΙΛΟ ΚΑΙ ΣΥΝ-ΧΟΜΠΥΣΤΑ ΑΝΔΡΕΟΥ ΔΗΜ. ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΟΛΥΤΙΜΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΤΟΥ ΣΤΟ ΣΕΤΑΡΙΣΜΑ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΟΥ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΤΟ ΠΡΩΙ.  ΠΑΝΤΑ ΠΡΟΘΥΜΟΣ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΙ.ΔΗΜΗΤΡΗ ΝΑΣΕ ΚΑΛΑ
Αφου μπορει αυτος, μπορω κι εγω...........................

ουσακ

  • Jr. Member
  • **
  • Μηνύματα: 76
Απ: ποσο βασικο ειναι το σεταρισμα
« Απάντηση #8 στις: Απρίλιος 08, 2012, 04:52:57 μμ »
στην κιθάρα το σετάρισμα είναι τελειως διαφορετικο πράγμα από το μπουζουκι... το μπουζουκι είναι ένα ατελες όργανο δεν υπάρχουν δηλ στανταρ στην κατασκευή του και ο κάθε οργανοποιός κάνει ότι θέλει με ότι μέτρα θέλει βάζει ότι χορδες θελει βάζει ότι ξύλα θελει σου λέει και στο τέλος ότι θέλει λεει και για τον ευατό του στο ενδιάμεσο ότι θέλει και πάλι αυτό που θά έχεις στα χέρια σου μπουζουκι θα είναι.... το σετάρισμα ξεκινάει συνήθως από την ιδέα ..... τι όργανο θέλεις να φτιάξεις και για ποιον.... έπειτα το σχεδιάζεις ..... για μένα θα πρέπει να έιναι μοναδικό.... επειτα τα ξύλα..... το καπακι τα καμάρια το σκαφος το μάνικο το καράολο τα κοκκαλα οι χορδες τα κλειδια΄τα τάστα όλα παίζουν το ρόλο τους .....τι θα πει ευκολόπαιχτο ή όχι .... ο κάθε παιχτης εννοεί κάτι άλλο... έχω δει όργανο που κατασκεύασε ο μεγάλος βιρτουόζος του μπουζουκιού ο γιώργος ο τερζίδης που με βέργα δικής του κατασκευής κατεβάζει τη χορδή μεχρι που να μην αισθάνεσαι ότι πατάς τις χορδές και αυτό στην κυριολεξία... και το όργανο έπαιζε......δεν υπαρχουν μέτρα και σταθμά.... και όλα ξεκινούν από το καπακι......