Αποστολέας Θέμα: μήκος καλουπιων & θεδις καμαριων, καβαλαρι, τριπα (μπουζουκι)  (Αναγνώστηκε 637 φορές)

konsaw

  • Jr. Member
  • **
  • Μηνύματα: 82
Για σας πεδια,

Πσάχνωμαι ότι αφορά διαστάσεις.

Κάπου διάβασα (δεν θυμάμαι που) ότι το 18. τάστο κάθεται ακριβος στο σιμίο που ενώνετε το μανίκι με το σκάφος.

Το μήκος από εκεί εως το τέλος του καλουπιού το διαιρούμαι στα τρία και έχουμε τις θέσης για την τρύπα και του καβαλάρη.

ορεα λυπών...
Αν έχουμε, οπος διάβασα, στάνταρ 67ρα κλίμακα, είναι ι απόσταση από το 18. τάστο ως τον καβαλάρη 236,88mm.
2/3 είναι διλαδι 236,88 …. και ειναι τα 3/3  -->  355,32mm.

Αν θυμάμαι καλά είναι το σκάφος του vagges πάνο από 360mm και τα δυο μπουζούκια που έχω σπίτι είναι στα 376mm - ( 2*3mm) = 370mm.

Δηλαδή δεν είναι ι θέσει του καβαλαριου απαρετιτι στα 2/3;

Της θέσεις των καμαριών πως της βρίσκω;

(μην πσάχνεται τα ορθογραφικά μου  {music017}  )






χαιρετίσματα

Σάββας

Μάνος Τουρπάλης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 2.328
  • Αριθμός κατασκευών: -
καλώς ήρθες και καλές κατασκευές!
μιλάς νομίζω για τετράχορδο μπουζούκι, έτσι? δεν έχω μεγάλη εμπειρία (μόνο τρίχορδα έχω φτιάξει), αλλά όσα έχω δει έχουν ένωση στο 17ο τάστο και κλίμακα 67, οπότε οι υπολογισμοί σου μπορούν να αλλάξουν ελαφρώς : 17ο στα 419 χιλιοστά = 251 μέχρι τον καβαλάρη, άρα 2/3 = 251 και 3/3 = 376,5.
όσο για τον κανόνα των τρίτων (1/3 η τρύπα κτλ.) νομίζω ότι δεν είναι απολύτως δεσμευτικός. Επίσης νομίζω ότι κάποιοι αφαιρούν τον πίσω τάκο από τον υπολογισμό, οπότε για μένα δεν πολυβγαίνει άκρη.
Για τα καμάρια κάποτε είχα διαβάσει ότι διαιρείς τα δύο πάνω "τρίτα" (από την ένωση ως τον καβαλάρη) και έτσι προκύπτουν οι θέσεις των δύο καμαριών πάνω και κάτω από την τρύπα. Είναι ένας τρόπος, αλλά όπως είπα εγώ προσωπικά δεν ακολουθώ τον κανόνα αυτόν. Το καμάρι "της φωνής" δεν ξέρω να σου πω μπούσουλα για το που μπαίνει, εγώ το βάζω κατά μέσο όρο (από 2,5-3,5) 3 εκ. (αξονικά) από τον καβαλάρη.
Έχει διάφορα σχέδια πάντως εδώ, ψάξε λίγο και περίμενε να δεις τι θα πουν και άλλοι - ίσως πιο έμπειροι.

Γιάννης Καραβασίλης

  • Sr. Member
  • ****
  • Μηνύματα: 334
  • Αγαπημένο ξύλο: Μουριά
  • Αριθμός κατασκευών: 6

Γιάννης Καραβασίλης

  • Sr. Member
  • ****
  • Μηνύματα: 334
  • Αγαπημένο ξύλο: Μουριά
  • Αριθμός κατασκευών: 6
καλώς ήρθες και καλές κατασκευές!
μιλάς νομίζω για τετράχορδο μπουζούκι, έτσι? δεν έχω μεγάλη εμπειρία (μόνο τρίχορδα έχω φτιάξει), αλλά όσα έχω δει έχουν ένωση στο 17ο τάστο και κλίμακα 67, οπότε οι υπολογισμοί σου μπορούν να αλλάξουν ελαφρώς : 17ο στα 419 χιλιοστά = 251 μέχρι τον καβαλάρη, άρα 2/3 = 251 και 3/3 = 376,5.
όσο για τον κανόνα των τρίτων (1/3 η τρύπα κτλ.) νομίζω ότι δεν είναι απολύτως δεσμευτικός. Επίσης νομίζω ότι κάποιοι αφαιρούν τον πίσω τάκο από τον υπολογισμό, οπότε για μένα δεν πολυβγαίνει άκρη.
Για τα καμάρια κάποτε είχα διαβάσει ότι διαιρείς τα δύο πάνω "τρίτα" (από την ένωση ως τον καβαλάρη) και έτσι προκύπτουν οι θέσεις των δύο καμαριών πάνω και κάτω από την τρύπα. Είναι ένας τρόπος, αλλά όπως είπα εγώ προσωπικά δεν ακολουθώ τον κανόνα αυτόν. Το καμάρι "της φωνής" δεν ξέρω να σου πω μπούσουλα για το που μπαίνει, εγώ το βάζω κατά μέσο όρο (από 2,5-3,5) 3 εκ. (αξονικά) από τον καβαλάρη.
Έχει διάφορα σχέδια πάντως εδώ, ψάξε λίγο και περίμενε να δεις τι θα πουν και άλλοι - ίσως πιο έμπειροι.

Εγώ έμπειρος δεν είμαι. Μόνο τρίχορδα και τζουράδες έχω φτιάξει μέχρι σήμερα. Τώρα φτιάχνω το πρώτο τετράχορδο μετά από πάρα πολύ καιρό. Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου Μάνο...Δεν πολυβγαίνει άκρη με τις αποστάσεις ...τα 2/3 την ένωση σκάφους με τάστο κλπ...Έχω διαβάσει σχεδόν το 100% αυτών που έχουν γραφτεί εδώ μέσα για θέσεις καμαριών τρύπας και όλα τα σχετικά. όσα μπουζούκια έχω δει έχουν τον καβαλάρη περίπου 2,5 με 3,5 εκατοστά από το καμάρι της φωνής...Μετά αρχίζουν να παίζουν ρόλο οι ιδιότητες του καπακιού λένε...πόσο σκληρό είναι , τι πάχος έχει, αν τα καμάρια είναι σκληρά ή μαλακά και τρέχα γύρευε...Και κάπως έτσι πιστεύω ...(μπορεί να κάνω και λάθος) συντηρήθηκε ο μύθος για τα μυστικά κι όλη η παραφιλολογία που υπάρχει γύρω απ το θέμα αυτό. Μακάρι να υπήρχαν κάποιες σταθερές και μακάρι να μπορούσε κάποιος να μας πει κάποιες βασικές αρχές σχετικά με αυτά και για πιο λόγο ισχύουν αυτές. Προσωπικά όσο φτιάχνω όργανα αρχίζω κι αντιλαμβάνομαι κάθε φορά μικρά πραγματάκια για το πως λειτουργούν στον ήχο οι όποιες αλλαγές κάνω από κατασκευή σε κατασκευή. Ίσως κάποιοι παλιοί να μας πουν μερικά πράγματα παραπάνω.

Γιώργος Χ.

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 545
  • Ανεκπαίδευτος
  • Αγαπημένο ξύλο: μουριά, σφεντάμι
  • Αριθμός κατασκευών: θα δείξει...


 και τα δυο μπουζούκια που έχω σπίτι είναι στα 376mm - ( 2*3mm) = 370mm.

Δηλαδή δεν είναι ι θέσει του καβαλαριου απαρετιτι στα 2/3;



Όσα μπουζούκια τετράχορδα έχω μετρήσει(67 κλίμακα) έχουν την ένωση στο 18ο τάστο(Σολ#) και μήκος 37,6εκ.περίπου.
ΝΟΜΙΖΩ ότι το μήκος αυτό προκύπτει απ΄το εξής:

Αν χτυπήσεις με την πένα την χορδή ΡΕ μεταξύ καβαλάρη και χορδιέρας θα δεις ότι σου βγάζει την ΦΑ#.
Αν μετρήσεις την απόσταση απ' το πίσω μέρος του κόκκαλου του καβαλάρη μέχρι εκεί που ΕΛΕΥΘΕΡΩΝΕΤΑΙ Η ΧΟΡΔΗ ΑΠ' ΤΗΝ ΧΟΡΔΙΕΡΑ είναι 13,3 εκ, όση και η απόσταση απ' το 28ο τάστο(ΦΑ#) εως τον καβαλάρη, για την ακρίβεια 13,294 εκ.

Επαναλαμβάνω μετράμε πάντα ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΜΗΚΟΣ ΧΟΡΔΗΣ.

Να θυμίσω ότι η Φα# είναι η μεγάλη τρίτη στην κλίμακα ΡΕ που ειναι το μπουζουκι .

Οπότε  67 - 43,312(Σολ#) =23,688 εκ    ένωση- καβαλάρης

          67 - 53,706(Φα#)=  13,294 εκ    χορδιέρα- καβαλάρης

    κόκκαλο καβαλάρη    =  0,3 εκ
   γωνία χορδιέρας        = 0,35 εκ

                                  = 37,632 εκ.


Αυτή είναι η "δικιά μου εκτίμηση" για το πως προκύπτει το μήκος του σκάφους και η θέση του καβαλάρη.

Οσον αφορα τις θέσεις των καμαριών , ηχητικής τρύπας κτλ  δεν συνάντησα πουθενά μέχρι στιγμής απ' τις μετρήσεις που έκανα τον κανόνα των τρίτων 1/3 , 2/3 κτλ.
Μπορεί φυσικά να ήταν τυχαίο , πάντως οι μετρήσεις είναι απο κάποια όργανα "επώνυμων" οργανοποιών.

Καλωσόρισες κι απο εμένα και καλή συνέχεια!


......στις δικές μου κατασκευές ως προς το μήκος του σκάφους ενώ πρόσθετα το πάχος του κόκκαλου δεν πρόσθετα την χορδιέρα με αποτέλεσμα φυσικά να μου βγαίνει χτυπώντας την πένα (μεταξύ καβαλάρη χορδιέρας στην χορδή ΡΕ) η ΣΟΛ .
Γι' αυτό επαναλαμβάνω για άλλη μια φορά ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΜΗΚΟΣ ΧΟΡΔΗΣ.
Τώρα βέβαια τι διαφορά θα είχε ή αν θα είχε διαφορά  ο ήχος αν έβγαινε η ΦΑ# δεν γνωρίζω.......αυτή είναι και η μαγεία της οργανοποιοίας ;D

                                   

Γιώργος Χ.

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 545
  • Ανεκπαίδευτος
  • Αγαπημένο ξύλο: μουριά, σφεντάμι
  • Αριθμός κατασκευών: θα δείξει...
....αν μου επιτρέπεται να συμπληρώσω κάτι που ξέχασα και να απαντήσω και σε ερώτηση φίλου
 "η Σολ# στην ένωση , τι ρόλο παίζει; "

ΝΟΜΙΖΩ  ότι η Φα# είναι ο "μπουσουλας" ως προς την θέση του καβαλάρη κι από κει και πέρα ανάλογα το μήκος του σκάφους  η ένωση παίζει μεταξυ 17 ου έως 19 ου ταστου όπως έχουμε δει όλοι!

Τονίζω και πάλι όμως  ότι αυτή είναι προσωπική μου  γνώμη σύμφωνα με τα συμπερασματα που έβγαλα απ' τις μετρήσεις που έκανα κι απ' αυτά που έχουν γραφεί στο φόρουμ!

Ας απαντήσει και κάποιος άλλος!

konsaw

  • Jr. Member
  • **
  • Μηνύματα: 82
Καλιμερα,

Ότι αφορά τις διαστάσεις τον καμαριον μου έδωσε ένας κατασκευαστις μια βέργα που μου συμηοσαι τις διαστάσεις.
Είναι για μπουζούκι οχταχορδο. Μήκος σκάφους 37,5.
Μετρουμαι από την ένωση.
Και όντος το 18. ταστο βρίσκεται ακριβός στην ένωση. (67ρα κλίμακα)






Gesendet von iPhone mit Tapatalk
χαιρετίσματα

Σάββας

Γιώργος Χ.

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 545
  • Ανεκπαίδευτος
  • Αγαπημένο ξύλο: μουριά, σφεντάμι
  • Αριθμός κατασκευών: θα δείξει...

Και όντος το 18. ταστο βρίσκεται ακριβός στην ένωση. (67ρα κλίμακα)


Ρώτησα πρόσφατα κάποιον για το συγκεκριμένο θέμα , τον οποίο θεωρώ σπουδαίο κατασκευαστή, εξαιρετικό οργανοποιο και μου ανέφερε ότι:

Δεν υπάρχει κάποια "επιστημονική" απόδειξη των παρακάτω αλλά ΝΟΜΊΖΕΙ ότι συμβαίνει το εξής:

Η σολ#(18ο ταστο) στην ένωση έχει καθιερωθεί κατά παράδοση κι ο λόγος είναι καθαρά πρακτικός, να μπορεί το χέρι να φτάνει με σχετική άνεση και τα τελευταία τάστα.

Για την φα# που νόμιζα  ότι ήταν ο μπουσουλας , ως προς την θέση του καβαλάρη, ανέφερε ότι:

Δεν υπάρχει κάποιος μαθηματικός τύπος που να δίνει με απόλυτη ακρίβεια την θέση του καβαλάρη και ότι αν πάρουμε ως δεδομένο το 18ο ταστο (σολ#) στην ένωση, με ένα " λογικό" μήκος σκάφους από 37  έως 38,6 εκ , είτε 67 κλίμακα, είτε 68 χρησιμοποιήσουμε η θέση του καβαλάρη  έρχεται κατά προσέγγιση στο μέγιστο πλάτος του σκάφους!

Τα παραπάνω "επαληθεύτηκαν" μπαίνοντας συμπτωματικά στην σελίδα του κ.Σπουρδαλακη , ο οποίος δίνει διαστάσεις σκάφους (μήκος πλάτος) στα όργανα που κατασκευάζει και παρατήρησα ότι σε τρίχορδα πχ με 68 κλίμακα είτε 37 είτε 38 εκ μήκος σκάφους , η σολ# ήταν στην ένωση.......

« Τελευταία τροποποίηση: Ιούνιος 09, 2019, 11:40:37 πμ από Γιώργος Χ. »