αρχαιοι τροποι:
τσερο απο αυτα που θυμαμαι, οταν εισαι ρε-ρε ειναι φρυγιος, και οταν εισαι φα-φα σε υπολυδιο.
βασικα ειναι το τι θες να παιξεις, (κυριως το υφος του κομματιου, για να επιλεξεις και τον τροπο) και μετα κουρδιζεις αναλογα-να πω οτι οι αρχαιοι διναν σε καθε τροπο (σκαλα σημερα) διαφορες ιδιοτητες συναισθηματικου χαρακτηρα.
Δώριος απο μι σε μι (T-T-H-T-T-T-H) - Υπομιξολυδιος το ιδιο μια οκταβα χαμηλοτερα (απο μι σε μι)
Φρύγιος απο ρε σε ρε (T-H-T-T-T-H-T)
Λύδιος απο ντο σε ντο (H-T-T-T-H-T-T)
Μιξολύδιος απο σι σε σι (T-T-T-H-T-T-H)
Υποδώριος απο λα σε λα (Τ-Τ-Η-Τ-Τ-Η-Τ)
Υποφρύγιος απο σολ σε σολ (Τ-Η-Τ-Τ-Η-Τ-Τ)
Υπολύδιος απο φα σε φα (Η-Τ-Τ-Η-Τ-Τ-Τ)
τους χαρακτηρες δεν τους θυμαμαι, μονο τον φρυγιο που θεωρειτο μεγαλοπρεπης. πρεπει να τα ξαναξεσκονησω
μην ξεχναμε οτι ΚΑΤΕΒΑΙΝΟΥΜΕ στην κλιμακα, (απο την ψιλη νοτα πας στην χαμηλη) και το οτι ανεβαινουμε σημερα, οφειλεται στο βυζαντιο που κανανε αυτη την αλλαγη.
επισης μπορουμε να προσομοιασουμε εναν τροπο (δεν ειναι αναγκη να πας μονον απο ντο σε ντο για παραδειγμα και να κανεις εναν λυδιο) χρησιμοποιωντας αλλοιωσεις: ετσι π.χ. απο ρε για να παιξεις λυδιο, θα πρεπει οι νοτες να ειναι ΡΕ-ΝΤΟ#-ΣΙ-ΛΑ-ΣΟΛ-ΦΑ#-ΜΙ-ΡΕ
το συμπερασμα ειναι οτι με την ιδια ταση περιπου χορδων και με μια νοτα σταθερη (π.χ.ντο) μπορεις να παιξεις ΟΛΟΥΣ τους τροπους (τους 7-οχι αυτον που ειναι μια οκταβα χαμηλωτερα
).
επειδη και εγω φτιαχνω τωρα την κιθαρις, σκεφτηκα οτι πρεπει να βρω την καταλληλη ταση, και ετσι αν βρω την σι για παραδειγμα στην χαμηλοτερη χορδη, απο αυτην να κανω ενα πινακακι προς ευκολια, με ολους τους τροπους
καπως ετσι φανταζομαι οτι επαιζαν και οι αρχαιοι μουσικοι.
με τα κλειδια στο κουρδισμα θα ηταν λιγο ζορικα τα πραμματα