Αποστολέας Θέμα: resonator guitar  (Αναγνώστηκε 23105 φορές)

ΖΑΡΚΑΔΑΣ ΚΩΣΤΑΣ

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 6.115
Απ: resonator guitar
« Απάντηση #15 στις: Σεπτέμβριος 17, 2016, 04:13:34 μμ »
ΚΑΙ ΘΑ ΓΙΝΩ ΠΙΟ ΣΑΦΗΣ.............................
ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΧΡΟΝΙΑ ΜΟΥ ΕΔΩΣΕ ΕΝΑΣ ΦΙΛΟΣ ΜΙΑ ΣΧΕΔΟΝ ΙΔΙΑ ΑΠΟ ΡΩΣΙΑ . ΚΑΝΕ ΟΤΙ ΘΕΣ ΛΕΕΙ ΚΙ ΑΝ ΔΕΝΓΙΝΕΙ ΤΙΠΟΤΑ ΒΑΛΤΗ ΦΩΤΙΑ.
ΤΗΝ ΠΑΡΕΛΑΒΑ ΞΕΒΑΜΕΝΗ ΚΑΙ ΣΕ ΔΥΟ ΚΟΜΑΤΙΑ. ΕΙΧΕ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΕΝΩΣΗ ΑΚΡΙΒΩΣ, ΚΙ ΑΡΧΙΣΑ ΝΑ ΦΤΙΑΧΝΩ.
Η ΚΙΘΑΡΑ ΕΓΙΝΕ ΤΕΛΕΙΑ, Ο ΦΙΛΟΣ ΧΕΣΤΗΚΕ ΑΠΟ ΧΑΡΑ,ΟΣΟΙ ΤΗΝ ΕΠΑΙΞΑΝ ΕΠΑΘΑΝ ΠΛΑΚΑ ΚΙ ΕΜΕΙΣ ΚΑΜΑΡΩΝΑΜΕ.
ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΜΕΡΕΣ ΟΜΩΣ ΤΗΝ ΒΡΗΚΕ ΜΕ ΠΛΑΤΗ ΨΙΛΟΞΕΚΟΛΗΜΕΝΗ, ΚΑΙ ΣΠΑΣΜΕΝΟ ΚΑΠΑΚΙ ΚΑΤΑ ΜΗΚΟΣ. ΜΗΝ ΤΑ ΠΟΛΥΛΟΓΟΥΜΕ ΤΗΝ ΠΗΓΕ ΣΕ ΟΡΓΑΝΟΠΟΙΟ ΝΑ ΜΑΣ ΠΕΙ ΤΙ ΚΑΝΑΜΕ ΛΑΘΟΣ.

ΛΑΘΟΣ ΠΡΩΤΟ. ΘΕΩΡΗΣΑΜΕ ΣΩΣΤΟ ΝΑ ΚΟΛΗΣΟΥΜΕ ΤΟ ΜΠΡΑΤΣΟ ΜΟΝΙΜΑ, ΚΑΙ ΝΑ ΜΠΕΙ ΚΑΙ ΒΙΔΑ ΓΙΑ ΣΙΓΟΥΡΙΑ.
ΛΑΔΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ.ΚΟΛΛΗΣΑΜΕ ΤΗΝ ΤΑΣΤΙΕΡΑ ΣΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΠΟΥ ΑΚΟΥΜΠΑΕΙ ΣΤΟ ΚΑΠΑΚΙ.
ΛΑΘΟΣ ΤΡΙΤΟ ΚΑΙ ΦΑΡΜΑΚΕΡΟ.........ΑΝΤΙ ΝΑ ΠΙΑΣΟΥΜΕ ΤΙΣ ΧΟΡΔΕΣ ΜΕ ΚΑΒΑΛΑΡΗ ΣΤΟ ΚΑΠΑΚΙ, ΕΜΕΙΣ ΑΠΟ ΦΟΒΟ ΜΗΝ ΤΟ ΣΗΚΩΣΕΙ , ΠΙΑΣΑΜΕ ΤΙΣ ΧΟΡΔΕΣ ΠΙΣΩ ΜΕ ΧΟΡΔΙΕΡΑ.

ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΕΙΠΕ Ο ΟΡΓΑΝΟΠΟΙΟΣ ΤΑ ΑΞΙΟΛΟΓΩ , ΤΑ ΦΕΡΝΩ ΣΤΟ ΜΥΑΛΟ ΜΟΥ ΑΛΛΑ ΕΝΑ ΔΕΝ ΤΟ ΠΙΑΝΩ ΜΕ ΤΙΠΟΤΑ. ΕΙΠΕ ΛΟΙΠΟΝ ΟΤΙ ΟΛΕΣ ΑΥΤΕΣ ΕΧΟΥΝ ΜΙΑ ΜΑΛΑΚΙΑ ΚΟΛΛΑ Η ΟΠΟΙΑ ΞΕΚΩΛΛΑΕΙ ΓΙΑ ΠΛΑΚΑ. ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΝ ΨΑΡΟΚΟΛΛΑ. ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΠΟΥ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΗΤΑΝ ΝΑ ΞΕΚΟΛΛΗΘΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΚΟΛΛΗΘΕΙ ΑΠ ΤΗΝ ΑΡΧΗ Η ΠΛΑΤΗ.ΚΙ ΑΦΟΥ ΑΝΟΙΞΟΥΜΕ ΒΑΖΟΥΜΕ ΧΕΡΙ ΚΑΙ ΣΤΑ ΚΑΜΑΡΙΑ ΤΗΣ ΠΛΑΤΗΣ ΠΟΥ ΜΑΛΛΟΝ ΚΑΔΡΟΝΙΑ ΕΙΝΑΙ.
ΕΙΠΕ ΑΚΟΜΗ ΟΤΙ ΑΥΤΕΣ ΕΧΟΥΝ ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΑ ΚΑΠΑΚΙΑ ΗΧΗΤΙΚΑ ΜΙΛΑΜΕ ΠΑΝΤΑ. ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΤΑ ΚΟΒΑΝΕ ΟΙ ΣΥΝΤΡΟΦΟΙ ΚΑΠΟΥ ΚΟΝΤΑ  ΣΤΟΝ ΒΟΛΓΑ ΠΟΤΑΜΟ ΚΑΙ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΙΑ.
ΕΙΠΕ ΑΚΟΜΗ ΟΤΙ ΤΙΣ ΚΥΝΗΓΑΕΙ ΣΑΝ ΤΡΕΛΟΣ, ΤΙΣ ΠΑΙΡΝΕΙ ΦΤΗΝΑ, ΚΑΙ ΤΙΣ ΦΤΙΑΧΝΕΙ ΜΕ ΑΓΑΠΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ.

ΑΥΤΟ ΟΜΩΣ ΠΟΥ ΜΟΥ ΕΚΑΝΕ ΕΝΤΥΠΩΣΗ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΜΑΣ ΕΙΠΕ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ......................Η ΒΙΔΑ ΑΥΤΗ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΡΥΘΜΙΣΕΙ ΤΗΝ ΚΙΘΑΡΑ ΟΠΩΣ ΤΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ THRUST ROD........H  ΒΕΡΓΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΠΟΥΖΟΥΚΟΜΑΝΕΙΣ.
ΡΩΤΑΩ ΕΓΩ ΤΩΡΑ ΤΟΥΣ ΚΙΘΑΡΟΜΑΝΕΙΣ.................ΡΕ ΠΑΙΔΙΑ ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΑΥΤΟ? ΒΓΑΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΜΑΝΙΚΟ ΚΑΙ ΠΡΟΣΘΕΤΟΝΤΑΣ Η ΑΦΑΙΡΟΝΤΑΣ ΚΑΠΛΑΜΑΔΑΚΙΑ? ΠΩΣ?
Αφου μπορει αυτος, μπορω κι εγω...........................

Μάνος Τουρπάλης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 3.283
  • Αριθμός κατασκευών: -
Απ: resonator guitar
« Απάντηση #16 στις: Σεπτέμβριος 17, 2016, 10:16:46 μμ »
Νομίζω ότι ο άνθρωπος φτιάχνει μια resonator σαν αυτή που ενδιαφέρεσαι . Δεν μας φωτίζει σε διαστάσεις αλλά ίσως να βοηθήσει λίγο στην κατασκευή

www.youtube.com/watch?v=oj1niW5ZbvQ


Ιωσήφ και πάλι ευχαριστώ (το βίντεο βέβαια θα το δω από Δευτέρα). Δεν περίμενα να μην βρίσκω πληροφορίες σε Αμερικάνικα sites και να υπάρχουν Ισπανόφωνα (βέβαια δεν μπορώ και να ψάξω σε Ισπανικά, δεν ξέρω την τύφλα μου).
Αν και κάτι βρήκα επιτέλους σε ένα Αμερικάνικο φόρουμ, αλλά κι αυτό από Δευτέρα θα το δω. Τουλάχιστον αναφέρθηκε η γωνία της ένωσης που είναι πιο μεγάλη από την συνηθισμένη, όπως συχητήσαμε στην προηγούμενή σου ανάρτηση, οπότε βγαίνει συμπέρασμα και για την πίεση στο καπάκι και ίσως για τον κώνο.

Μάνος Τουρπάλης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 3.283
  • Αριθμός κατασκευών: -
Απ: resonator guitar
« Απάντηση #17 στις: Σεπτέμβριος 17, 2016, 10:34:20 μμ »
ΚΑΙ ΘΑ ΓΙΝΩ ΠΙΟ ΣΑΦΗΣ.............................


Κώστα το είχα δει τότε, αλλά κατόπιν εορτής... αφού την είχες φτιάξει δηλαδή την ένωση..  εμένα πάλι με ενθουσιάζουν οι δυνατότητες ρυθμίσεων γενικά, και αυτήν την λύση την θεωρώ κορυφαία απ' όσες έχω δει, τουλάχιστον για τα δικά μου γούστα και την απλότητά της. Άλλωστε δεν με ενοχλούν καθόλου οι βίδες κτλ. στα όργανα.
Για την επόμενη κιθάρα που ηδη είναι στο καλούπι (κυπαρίσσι - κέδρος με κολλητό καβαλάρη) είχα φτιάξει μια ιδιοκατασκευή, αλλά τελικά πήρα κι από Γερμανία την ειδική βίδα (καμμία σχέση με την Ανατολική πολύ κομψή και πολύ καλή δουλειά, τα έχουν προβλέψει όλα, θα δεις παρακάτω).
Stauffer και Legnani ήταν οι οργανοποιοί που ανέπτυξαν την ιδέα και την λύση (19ου αι.).  Αυτήν την σύνδεση χρησιμοποιούσαν οι παλιές Martin, για αυτό είναι διαδεδομένη ακόμα και σήμερα, και απ' ό,τι βλέπω την χρησιμοποιούν και την εξελίσσουν ακόμα και οργανοποιοί με πολύ μοντέρνες δουλειές, κυρίως σε archtop / jazz κιθάρες με χορδοκράτη, που "παίζουν" με μεγάλα ύψη στον καβαλάρη.

Παράθεση από: ΖΑΡΚΑΔΑΣ ΚΩΣΤΑΣ
ΡΩΤΑΩ ΕΓΩ ΤΩΡΑ ΤΟΥΣ ΚΙΘΑΡΟΜΑΝΕΙΣ.................ΡΕ ΠΑΙΔΙΑ ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΑΥΤΟ? ΒΓΑΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΜΑΝΙΚΟ ΚΑΙ ΠΡΟΣΘΕΤΟΝΤΑΣ Η ΑΦΑΙΡΟΝΤΑΣ ΚΑΠΛΑΜΑΔΑΚΙΑ? ΠΩΣ?


Δεν ξεσκεβρώνει το μάνικο (ούτε και η βέργα το ξεσκεβρώνει κατά την άποψή μου, κανονικά το relief ρυθμίζει νομίζω, απλώς το αποτέλεσμα βοηθάει και στο ξεσκέβρωμα και σου φαίνεται ότι πήγε όλο το μπράτσο πίσω - που δεν είναι δυνατόν αν το σκεφτείς, αυτό που κατά τη γνώμη μου κάνει είναι να ρυθμίζει την καμπυλότητα περιπου στο μέσον του μπράτσου).

Αυτό που μπορείς να κάνεις με την ένωση stauffer (και άλλες υπάρχουν βέβαια) είναι να ρυθμίζεις την γωνία της ένωσης με τη σκάφος και να αλλάζεις το action επιτόπου, σχεδόν καθώς παίζεις.






μπορείς εκτός από την αρχική ρύθμιση (π.χ. σε παλιά κιθάρα με φθορές ή αλλαγμένες γωνίες) να βάλεις ή να αφαιρέσεις υλικό (εγώ π.χ. για να μεγαλώσω την γωνία πρέπει να αφαιρέσω μια "σφήνα" από το τακούνι). Εδώ έχει βάλει κόκκαλο στο σκάφος και βίδες στο τακούνι για να αλλάξει τη γωνία



αυτή είναι η βίδα από Γερμανία





και εδώ ολόκληρη (εκτός από την ίδια την βίδα υπάρχει ένα ποτηράκι για την προστασία του τακουνιού, και ασφάλεια από μέσα από τον τάκο με διπλό πάσο μέσα - έξω στο στέλεχος που μπαίνει μέσα στον τάκο)



όσο για την αντοχή του σκάφους, σίγουρα θέλει ενίσχυση με χορδοκράτη. Στην resonator μάλλον θα υπάρχει ένωση τάκο με τάκο, ή κάτι τέτοιο

 [ Invalid Attachment ]


και πιο σύγχρονες εφαρμογές

« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτέμβριος 18, 2016, 12:29:34 πμ από Μάνος Τουρπάλης »

Ιωσήφ Τορρένς

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 3.207
  • Αριθμός κατασκευών: Λίγα πράματα
  • Περιοχή: Αθήνα Κυψέλη
Απ: resonator guitar
« Απάντηση #18 στις: Σεπτέμβριος 18, 2016, 09:28:58 πμ »
Οσο με βοηθάει η όραση, συμμερίζομαι τους τεχνικούς προβληματισμούς πάνω στο θέμα. Η ρύθμιση του μπράτσου με την κατάλληλη βίδα φαίνεται (και στα δικά μου μάτια) ότι βοηθάει πολύ στην επιλογή της "σωστής" γωνίας στην ένωση. Βέβαια ελέγχοντας την επιθυμητή γωνία με τη ρίγα χρειάζεται και κάποια μικροεπέμβαση στη γεωμετρία του τακουνιού.  Τουλάχιστον έτσι κατάλαβα βλέποντας έναν μερακλή Αμερικάνο στο παρακάτω βίντεο

www.youtube.com/watch?v=vdrck92KhDI


Ετσι για την εμψύχωση του Μάνου, για να γλυκαθούνε οι φίλοι μπλουζίστες , αλλά και εμείς , ακολουθεί ένας άλλος μερακλής Αμερικάνος που σέβεται, παίζει και σχολιάζει τον ήχο των παλιών ( 1930 ) dobro resonator guitars .

www.youtube.com/watch?v=fw5gg4WM-ko
 

Τίποτα δεν ισιώνει από μόνο του ... θέλει πολλή δουλειά ...
Να είστε όλοι καλά ! ... για να ισιώνετε τα "στραβά " ...

Ιωσήφ Τορρένς

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 3.207
  • Αριθμός κατασκευών: Λίγα πράματα
  • Περιοχή: Αθήνα Κυψέλη
Απ: resonator guitar
« Απάντηση #19 στις: Σεπτέμβριος 18, 2016, 10:06:18 μμ »
Εδώ παρακάτω έχουμε ένα βιντεάκι όπου δυο λαλίστατοι Ιταλοί ασχολούνται με μια chitarra resofonica .

(Οι παρατηρήσεις δεν αφορούν στην κατασκευή , αλλά στο παίξιμο )

Το ενδιαφέρον κατά τη γνώμη μου εντοπίζεται (στο 2:58 ... και μετά ) όπου παίζοντας ανοιχτά όλες τις χορδές η συγκεκριμένη κιθάρα

βγάζει μια ωραιότατη συγχορδία ΡΕ ματζόρε . Οι χορδές , ξεκινώντας από πάνω προς τα κάτω είναι κουρντισμένες σε :

ΡΕ, ΛΑ, ΡΕ, ΦΑ δίεση, ΛΑ, ΡΕ , ακριβώς για να παράγουν το παραπάνω ακόρντο. Αμέσως μετά μας λέει, οτι αυτό γίνεται για να μπορεί να

πιέζει με το κυλινδράκι στο δάχτυλο επάνω (και) στις έξι χορδές σε όποιο τάστο θέλει και να παίζει πλήρεις συγχορδίες ( νομίζω ματζόρε )

Εχοντας πάντα το κυλινδράκι στο δάχτυλο και οταν θέλει να παίξει μια νότα, πιέζει μια χορδή, σε ένα τάστο !

( Δεν γνωρίζω ιταλικά , με τα ελληνικά , μια χαρά τα καταλαβαίνουμε όλοι μας ) 

Αραγε το παραπάνω κούρδισμα είναι γενικό για όλες αυτές τις κιθάρες ;

Ο λόγος στους γνώστες !

www.youtube.com/watch?v=HJkKPjzHiZw




Τίποτα δεν ισιώνει από μόνο του ... θέλει πολλή δουλειά ...
Να είστε όλοι καλά ! ... για να ισιώνετε τα "στραβά " ...

Ιωσήφ Τορρένς

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 3.207
  • Αριθμός κατασκευών: Λίγα πράματα
  • Περιοχή: Αθήνα Κυψέλη
Απ: resonator guitar
« Απάντηση #20 στις: Σεπτέμβριος 19, 2016, 09:24:26 μμ »
Ετούτος εδώ τα έχει τα χρονάκια του ... Στα νειάτα του υποθέτω ότι θα ήταν "τενεκεδοκρόταλος" ...  ;)

Είναι ευρηματικός, αγαπάει το είδος και έχει ασχοληθεί με home resonator κιθαροκατασκευές ...

προς το τέλος του βίντεο επισημαίνει (στα πεταχτά) το θέμα της γωνίας με την οποία συνδέεται το μπράτσο με το σκάφος .

www.youtube.com/watch?v=Iivip5ZWhcM
Τίποτα δεν ισιώνει από μόνο του ... θέλει πολλή δουλειά ...
Να είστε όλοι καλά ! ... για να ισιώνετε τα "στραβά " ...

Μάνος Τουρπάλης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 3.283
  • Αριθμός κατασκευών: -
Απ: resonator guitar
« Απάντηση #21 στις: Σεπτέμβριος 21, 2016, 02:04:15 πμ »
γειά σου Ιωσήφ! μαζί θα την κάνουμε μου φαίνεται....

λοιπόοοονν....
μετά από αρκετό (αλλά ποτέ ικανοποιητικά αρκετό) ψάξιμο στο δίκτυο, έχω καταλήξει στο ότι... δεν έχω καταλήξει..
Κυρίως έψαξα σε δυο κατευθύνσεις, προσπαθώντας να βρω πληροφορίες, πάντα εστιασμένες σε ξύλινα όργανα με μονό κώνο και biscuit καβαλάρη:
- προδιαγραφές (specs) από εταιρείες και
- συζητήσεις σε διάφορα forum

Παραθέτω γενικές πληροφορίες σαν αρχείο για πιθανό μελλοντικό ενδιαφέρον, αν και το τοπίο είναι ακόμα γενικά θολό:


ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΗΧΟΥ – ΚΑΠΑΚΙ – ΣΚΑΦΟΣ
Η αντίληψη είναι ότι ναι μεν το βασικό στοιχείο παραγωγής / ποιότητας ήχου είναι ο κώνος  (ο οποίος λειτουργεί σαν ηχείο), αλλά ταυτόχρονα το τελικό αποτέλεσμα επηρεάζεται και από όλα τα υπόλοιπα στοιχεία της κατασκευής (στα ξύλινα όργανα: είδος και σκληρότητα ξύλων, καμπυλότητα και οπλισμός πλάτης, άκαμπτο ή όχι σκάφος κτλ) - κανείς όμως δεν έχει σαφή άποψη για το πόσο και πως.
Απλώς ΔΕΝ ακολουθούν τις αρχές κατασκευής ηχείων (speakers) με άκαμπτο και βαρύ σκελετό και ενδεχομένως "παραγέμισμα" με αφρούς κτλ. Τα (ξύλινα) σκάφη είναι παρόμοια με μιας συμβατικής κιθάρας, λίγο υπερδιαστασιολογημένα (σε πάχη πλαίνών, πλάτης και καμαριών). Τα παλιότερα όργανα δεν έχουν καμπύλη στην πλάτη, ενώ τα νεότερα έχουν.
Το καπάκι είναι γενικά επίπεδο και άκαμπτο με ενισχύσεις στην περίμετρο του κώνου, προκειμένου να αντέξει τις κάθετες φορτίσεις των χορδών. Στο σκάφος οι περισσότεροι βάζουν διαφόρων τύπων ενισχύσεις : σε μεταλλικό σκάφος, οπωσδήποτε από τάκο σε τάκο. Σε ξύλινο (με biscuit όπου το soundwell δεν πατάει στην πλάτη) κάθετες στηρίξεις από το κάτω μέρος του soundwell στην πλάτη (σαν «ψυχές» σε δοξάρι – αλλά αν γίνεται όχι πάνω από δύο γιατί λένε ότι επηρεάζεται αρνητικά ο ήχος). Δεν αποκλείεται και η διαμήκης σύνδεση (τάκο με τάκο). Φυσικά γίνονται και άπειροι συνδυασμοί.

ΔΙΑΤΟΜΕΣ και ΤΑΣΕΙΣ ΧΟΡΔΩΝ
Συνηθέστερες διατομές χορδών:
(Από την National Resophonic Guitars και την D'addario)
Standard (round neck):  .013 .017 Silvered Steel .026 .036 .046 .056 Phos. Bronze Wound
Square neck: .016, .018 Silvered Steel .027 .039 .049 .059 Phos. Bronze Wound
Αυτό σημαίνει ότι για κλίμακα 65, με το ελαφρύτερο σετ (και πιο κοντινό στην δικιά μας αντίληψη round neck), θα έχουμε το διόλου ευκαταφρόνητο σύνολο των 87,5 kg περίπου.
Υπάρχουν και 12άρες για μικρότερες τάσεις, αν και αυτές είναι κυρίως για resoelectric – ηλεκτρικές ή ηλεκτρακουστικές δηλαδή. Πάντως πολλοί βάζουν 12άρες και σε παλιά όργανα. Δεν έχω δει ελαφρύτερες.

ΓΩΝΙΑ ΕΝΩΣΗΣ ΜΑΝΙΚΟΥ – ΣΚΑΦΟΥΣ (neck joint angle)
Ορμώμενος από τα link που ανέβασε ο Ιωσήφ, όπου φαίνεται σε δύο περιπτώσεις να υπάρχει έντονη γωνία, έψαξα λίγο περισσότερο. Δεν βρήκα καμμία σαφή αναφορά σε εργοστασιακές ρυθμίσεις. Βρήκα μία αναφορά από οργανοποιό σε μια συζήτηση, για γωνία 4°. Ψάχνοντας περισσότερο, βρήκα πολλές αναφορές / συγκρίσεις μεταξύ vintage οργάνων (πριν τον Β' παγκόσμιο πόλεμο) “με γωνίες αντίστοιχες της συμβατικής κατασκευής ακουστικής κιθάρας” (~ 1,5°) και για “νέες” ρυθμίσεις σε σύγχρονα όργανα “με γωνίες αρκετά πιο “απότομες”. Υποθέτω ότι εκεί αναφέρεται η γωνία 4°, όπως και η γωνία καβαλάρη – χορδοκράτη 15° που αναφέρεται παρακάτω.
Έκανα επίσης και μερικές αποτυπώσεις από φωτογραφίες (όσες κατάλληλες βρήκα) και φαίνεται ότι ο κανόνας είναι μάλλον οι μικρές (~ 1,5°) παρά οι μεγάλες (~ 4°) γωνίες (πάντα για biscuit κώνο). Η φωτογραφική αποτύπωση έχει βέβαια μεγάλο περιθώριο λάθους, αλλά απ' όσα μάζεψα φαίνεται να είναι «κανονική» η γωνία, πράγμα που βοηθά στην μείωση της πίεσης στο καπάκι.

ΓΩΝΙΑ ΧΟΡΔΩΝ ΠΡΟΣ ΧΟΡΔΟΚΡΑΤΗ (break angle)
και πάλι, μία μόνο αναφορά (ερώτηση στην ίδια σελίδα σε άλλη συζήτηση) για 15°, ο οργανοποιός όμως απαντά ότι δεν υπάρχει καθορισμένη προδιαγραφή κι ότι κάθε όργανο μπορεί να διαφέρει, αρκεί η γωνία να είναι αρκετά μεγάλη ώστε να μην υπάρχουν τριξίματα και να φορτίζεται ικανοποιητικά ο καβαλάρης ώστε να διεγείρεται ο κώνος.



Οι γωνίες ένωσης και break angle, σε συνδυασμό με την τάση των χορδών δίνουν την πίεση στον καβαλάρη, όπως έχει αναλύσει ο georgei εδώ παλιότερα: http://www.luthier.gr/index.php?topic=2149.0

Έκανα κι εγώ ένα .xls το οποίο ανεβάζω κι εδώ για κάθε χρήση.

Αν έκανα σωστά το .xls,  βάζοντας γωνία στην ένωση = 4° και break angle =15°, με τις τάσεις που ανέφερα (87,5 kg) το αποτέλεσμα είναι περίπου 28.5 kg. Η ανιψιά μου είναι εννιά χρονών και ζυγίζει λιγότερο. Ίσως ο spider καβαλάρης με soundwell που πατάει στην πλάτη να αντέχει, αλλά ένας κώνος biscuit δεν νομίζω – και βέβαια μπράτσο και καπάκι δεν ξέρω πως πρέπει να γίνει.
Με γωνία στην ένωση = 2°, break angle = 9° με 12άρες (73 Kg) και κλίμακα 65 η φόρτιση πέφτει στα 14 κιλά. Αν κατέβει η κλίμακα πέφτει κι άλλο η φόρτιση, αλλά θέλει δοκιμές. Οπωσδήποτε στην συγκεκριμένη κιθάρα βοηθάει η ένωση stauffer, και ίσως σκεφτώ κάτι και για ρυθμιζόμενο χορδοκράτη (να αλλάζει το break angle). Δοκιμές με περιμένουν πάλι.


Στην συγκεκριμένη κατασκευή δεν έχω σκοπό βέβαια να ξανα-ανακαλύψω τον τροχό, απλώς να βγάλω έναν λίγο αξιοπρεπή ήχο κάνοντας το κέφι μου λαμβάνοντας υπόψη ό,τι διαβάζω. Κι επειδή θέλω να έχει custom χαρακτήρα, αρχικά σκοπεύω να αυτοσχεδιάσω ξεκινώντας από το να βρω κάτι για κώνο και μεταλλικό καπάκι. Τηρώντας όμως τις διαστάσεις "εμπορίου", ώστε να μπορώ ανά πάσα στιγμή να βάλω έναν "κανονικό" κώνο.
Από κει θα ξεκινήσω, και για την υπόλοιπη κατασκευή μια σύνθεση όσων συνοπτικά περιέγραψα παραπάνω. Πλάτη και καπάκι από κόντρα πλακέ (με καπλαμά ή κάποιο άλλο υλικό, σκέφτομαι διάφορα - από κολλάζ εφημερίδων μέχρι ταπετσαρία - αλλά εξαρτάται από το καπάκι του κώνου). Ενισχύσεις όπου μπορώ - και όπου υποτίθεται ότι δεν επιδρούν αρνητικά στον ήχο – και «απάνω τους μάγκες» που έλεγε κι ο μάγκας στο τραγούδι του Γιοβάν Τσαούς (ή του Παπάζογλου? τέτοιαν ώρα τέτοια λόγια).
Προς το παρόν, έχω ήδη βρει μια εναλλακτική για κώνο και περιμένω την απάντηση ενός τύπου εδώ που φτιάχνει διάφορες κατασκευές (καπάκια για διάφορες συσκευές ΗΜ και εξοπλισμό καταστημάτων). Αύριο πάω εκδρομή στα παλιατζίδικα να ψάξω κάτι για να χρησιμοποιήσω για κώνο – αν είμαι τυχερός - και κυρίως μεταλλικό καπάκι.

steliosguitar

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 7.121
  • Αριθμός κατασκευών: #78
  • Περιοχή: Ελληνικό
Απ: resonator guitar
« Απάντηση #22 στις: Σεπτέμβριος 21, 2016, 06:47:51 πμ »
Απλώς ΔΕΝ ακολουθούν τις αρχές κατασκευής ηχείων (speakers) με άκαμπτο και βαρύ σκελετό και ενδεχομένως "παραγέμισμα" με αφρούς κτλ.
ναι, γιατι ειναι αναποδα...
το "δωματιο" που ακουμε μουσικη, ειναι τωρα στο εσωτερικο χωρο της κιθαρας, και η "καμπινα η παραγεμισμενη" των ηχειων, ειναι τωρα ο εξωτερικος χωρος...
και αν κανεις με βαρυ σκελετο, θα πας και στις αρχες του σμολμαν {celebrate018}
τιποτε καλυτερο απο μια κιθαρα.
εκτος ισως απο δυο...

Ιωσήφ Τορρένς

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 3.207
  • Αριθμός κατασκευών: Λίγα πράματα
  • Περιοχή: Αθήνα Κυψέλη
Απ: resonator guitar
« Απάντηση #23 στις: Σεπτέμβριος 21, 2016, 07:42:45 πμ »
Καλημέρα !

Μάνο, Στέλιο , άλλοι φίλοι που τυχόν ενδιαφέρονται, νομίζω ότι τα παρακάτω σκαριφήματα δίνουν ένα πρώτο βήμα ...

Αν έχω καταλάβει σωστά ,  αυτή η πρώτη περίπτωση είναι που ενδιαφέρει τον Μάνο.
(ο κώνος στηρίζεται σε ένα ξύλινο στεφάνι, που κι αυτό κολλιέται κάτω από το καπάκι )



Υπάρχει και αυτή εδώ όπου το "στεφάνι" είναι ένας κυλινδρος με τρύπες που εδράζεται στην πλάτη, ο κώνος και το καπάκι στήνονται διαφορετικά .

 [ Invalid Attachment ]  

Τίποτα δεν ισιώνει από μόνο του ... θέλει πολλή δουλειά ...
Να είστε όλοι καλά ! ... για να ισιώνετε τα "στραβά " ...

Ιωσήφ Τορρένς

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 3.207
  • Αριθμός κατασκευών: Λίγα πράματα
  • Περιοχή: Αθήνα Κυψέλη
Απ: resonator guitar
« Απάντηση #24 στις: Σεπτέμβριος 25, 2016, 07:39:25 μμ »
Για το Μάνο , αλλά και όποιον άλλο φίλο τυχόν ενδιαφέρεται . Γράφοντας στο google στα ισπανικά "πώς φτιάχνουμε μια κιθάρα resonator" ... ( como hacer una guitarra resonadora ) και πατώντας στις εικόνες βγαίνουν τα παρακάτω :

www.google.gr/search?q=como+hacer+una+guitarra+resonadora&newwindow=1&espv=2&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjrmMLD96rPAhV

κάποια από αυτά έχουν εμφανισθεί κι εδώ.
« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτέμβριος 25, 2016, 07:53:14 μμ από Ιωσήφ Τορρένς »
Τίποτα δεν ισιώνει από μόνο του ... θέλει πολλή δουλειά ...
Να είστε όλοι καλά ! ... για να ισιώνετε τα "στραβά " ...

loukasfilm

  • Jr. Member
  • **
  • Μηνύματα: 60
Απ: resonator guitar
« Απάντηση #25 στις: Σεπτέμβριος 26, 2016, 12:32:28 πμ »
Μάνο καλησπέρα,
βρήκα αυτά εδώ τα links σχετικά με resonator guitars με bisquit. Δεν ξέρω αν τα γνωρίζεις αλλά ίσως να σε βοηθήσουν.
Εδώ είναι ένα pdf από την StewMac:  https://www.stewmac.com/freeinfo/i-5291/i-5291.pdf
Εδώ είναι μια εταιρία που δίνει συμβουλές για το σετάρισμα μιας τέτοιας κιθάρας:
http://www.littlebrotherblues.com/Gear/National-EN-Setup/index.html
Και εδώ ο τύπος δίνει το ύψος των χορδών στο δωδέκατο τάστο, δεν ξέρω αν αυτό σε βοηθάει καθόλου:
http://tomsguitarservice.blogspot.gr/2010/09/1934-national-duolin-resonator-guitar.html
Ελπιζω να βρεις κάτι που θα σε βοηθήσει.

Μάνος Τουρπάλης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 3.283
  • Αριθμός κατασκευών: -
Απ: resonator guitar
« Απάντηση #26 στις: Σεπτέμβριος 26, 2016, 03:38:43 μμ »
Μάνο καλησπέρα,
βρήκα αυτά εδώ τα links ....
Ελπιζω να βρεις κάτι που θα σε βοηθήσει.

lukasfilm ευχαριστώ! τα έχω δει, όπως και πολλά άλλα (κάποια στιγμή θα ανεβάσω, αλλά πρέπει να τα τακτοποιήσω κάπως πρώτα)...

Έχω ψιλο-αποφασίσει τι θέλω να κάνω, συλλέγοντας από δω κι από κει ό,τι νομίζω πως ταιριάζει στην περίπτωση.
Σχετικά με τις γωνίες κτλ, θα πάω για μικρότερη γωνία (από 4°) και action ακουστικής, ίσως λίγο "τσιμπημένο" προς τα πάνω.
Προς το παρόν με απασχολούν παράλληλα δύο πράγματα (από τα οποία βέβαια εξαρτάται και το set up, οπότε γίνεται λίγο "μύλος")
- ο κώνος
- η στατικότητα

Για τον κώνο, αν και μπαίνω στον πειρασμό να παραγγείλω έτοιμο, αποφάσισα να παραμείνω στο DIY σχέδιο της "κατσαρόλας".
Εδώ τα αποτελέσματα της (πρώτης) εκδρομής στα παλιατζίδικα



και εδώ έχω δώσει καμπυλότητα σε ένα από τα ταψιά πίτσας (0,2 ε) για cover plate.



Δεν αντιστάθηκα στον πειρασμό να δω πως θα φαίνεται



εν τω μεταξύ συνεχίζω να ψάχνω για κώνο αλουμινίου - αύριο θα κατέβω στην αγορά.
 Έμαθα ότι τέτοιο κώνο μπορείς να φτιάξεις σε ειδικό εργαλείο που λέγεται "μασγαλότορνος" και θέλει τέχνη και κατάλληλο καλούπι, αλλά δυστυχώς ο κοντινότερος απέχει καμμιά πενηνταριά χιλιόμετρα και δεν κάνει λίγα κομμάτια.

Τα καπάκια που έχω βρει (για πληροφόρησή σας αν αναρωτιέστε, όλα πλην ενός αν τα χτυπήσεις συντονίζουν σε Φα# ή Σολ. Ένα που έχει τρομερό sustain είναι σε Ντο) είναι αυτά (επάνω ο εργοστασιακός κώνος)

 [ Invalid Attachment ]




Έχω μαζέψει τέσσερα - πέντε καπάκια από κατσαρόλες που είναι κοντά στις διαστάσεις που θέλω (θα πρέπει το πηγάδι να δέχεται και "εργοστασιακό" κώνο αν χρειαστεί) και προσπαθώ να σχεδιάσω ένα πηγάδι που να δέχεται όλες τις μικροαλλαγές σε συνολικό ύψος και διαμόρφωση χείλους του κώνου.


loukasfilm

  • Jr. Member
  • **
  • Μηνύματα: 60
Απ: resonator guitar
« Απάντηση #27 στις: Σεπτέμβριος 26, 2016, 04:22:24 μμ »
Μάνο κρίμα που δεν σε βοήθησαν αυτά.
Κοίτα να δεις, για στατικότητα απ΄ότι είδα έχουν δύο τρόπους να στηρίζουνε τον κώνο αν αυτό είναι που σκέφτεσαι.
Ο πρώτος είναι με ένα μπράτσο μέσα στο σκάφος (crossbar), που δένει με το μπράτσο της κιθάρας και φτάνει μέχρι το μπροστά τάκο. (φωτό 1, 2, 3).
Και ο δεύτερος είναι με ποδαράκια περιφερειακά του κώνου. (Φωτό 4,5)
Λογικά πρέπει να τα έχεις δει αυτά.
Και το crossbar σε ποδαράκια στηρίζεται.

Μάνος Τουρπάλης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 3.283
  • Αριθμός κατασκευών: -
Απ: resonator guitar
« Απάντηση #28 στις: Σεπτέμβριος 26, 2016, 10:44:31 μμ »
όντως έχω δει πως τις φτιάχνουν, αλλά μου συμβαίνουν δύο πράγματα:
1)   θέλω να γίνει όσο ελαφρύτερη γίνεται, και
2)   έχω μια (ανεξήγητη) αντιπάθεια για τα soundposts (που δεν είναι soundposts, μάλλον τα λένε έτσι παρασυρμένοι από το βιολί).
Οι κατασκευές που βλέπω μέχρι στιγμής πρέπει να είναι πάααρα πολύ βαρειές –
Δες αυτήν που είναι ξύλινη για biscuit cone:



Απ’ ό,τι λέει ο κατασκευαστής, το καπάκι είναι μασίφ μαόνι σχεδόν 6 χιλ. (όσο να πατάει το binding) κι από κάτω έχει αυτό το κόντρα πλακέ (1,5-2 εκ., ?? ) για να πιάσει το «πηγάδι», το οποίο επιπλέον θα πατάει στην κατά μήκος ενίσχυση (τάκο με τάκο) που κι αυτήν τερατώδη την βλέπω.
Δεν ξέρω πόσο θα ζυγίζει τέτοια κατασκευή.

Πριν λίγο καιρό πήγα να παίξω και μια resonator με μεταλλικό σκάφος. Στην αρχή δεν μπόρεσα να την σηκώσω απ’ το stand, δεν ήμουν προετοιμασμένος για τόσο βάρος (πριν αρχίσω να ψάχνω, μετά κατάλαβα).


Από την άλλη, τα sound posts (ή dowels) τα αντιπαθώ χωρίς να έχω κάποιο συγκεκριμένο λόγο, απλώς μου φαίνεται ότι «δένοντας» καπάκι και πλάτη θα «μπουκώνουν» το σύστημα (κάπου το έχω διαβάσει αυτό, θα βρω το link).

Βέβαια δεν είμαι σίγουρος, μπορεί να είναι μέρος της φιλοσοφίας για πρόσθετη ακαμψία του πλαισίου και να πρέπει να γίνει. Αλλά νομίζω ότι είναι περισσότερο από ανασφάλεια.

Τέλος πάντων, παρακάτω θα περιγράψω τι κατασκευή σκέφτομαι, αλλά πρώτα να πω τι καταλαβαίνω μέχρι στιγμής (προς συζήτηση):

Το καπάκι δεν συμμετέχει, ή συμμετέχει πολύ λίγο (και απροσδιόριστα πόσο) στην παραγωγή του ήχου, αφενός λόγω διάτρησης στην «κρίσιμη» περιοχή - τι διάτρηση δηλαδή, δεν υπάρχει καπάκι με την έννοια που του δίνουμε εμείς, αυτό που μένει είναι μόνο για περιμετρική στήριξη του κώνου - και αφετέρου λόγω αυξημένου πάχους και ισχυρού οπλισμού.
Νομίζω ότι τα μασίφ ξύλα τα βάζουν περισσότερο για αισθητικούς λόγους, τουλάχιστον οι ερασιτέχνες και ημι-επαγγελματίες που γράφουν και κάτι στο ιντερνετ, από εργοστάσια δεν βρήκα τίποτα.

Αυτό για μένα σημαίνει δυνατότητα επιλογής κόντρα πλακέ (3-4 χιλστ.) και για το καπάκι, εκτός της πλάτης. Με σχεδιασμό ενός «καλού» χωροδικτυώματος για οπλισμό, προκειμένου να αποφύγω έστω λίγο βάρος, νομίζω ότι μπορεί να δουλέψει και χωρίς sound posts. Πάντως θα λάβω υπόψη δυνατότητα εκ των υστέρων τοποθέτησης, με τα καμάρια της πλάτης σε κατάλληλες θέσεις.

Για την (διαμήκη) ενίσχυση των τάσεων του χορδοκράτη, θα ήθελα να προσπαθήσω ένωση του πάνω και κάτω τάκου σε σχήμα ρόμβου, με ράβδους που πατάνε στους τάκους και σε ειδικά διαμορφωμένες γι αυτόν τον σκοπό προεξοχές στα πλαϊνά στο ύψος της «μέσης». Δεν ξέρω πως λέγεται αυτό το σύστημα, συνήθως το βλέπω με ράβδους carbon. Το πρόβλημα βέβαια είναι το ύψος, ανάμεσα στα καμάρια της πλάτης και στην κάτω επιφάνεια του «πηγαδιού». Θεωρητικά χωράει, τι θα βγάλει στην κατασκευή δεν ξέρω.
Αν δεν μου βγει για οποιοδήποτε λόγο αυτό, λέω να βάλω ένα διαμήκες καμάρι στην πλάτη και να «πιάσω» τον πίσω τάκο με την κάτω καμπάνα σε κάποιο σημείο.
Αυτά πρέπει να τα δω πριν κολλήσω την πλάτη κανονικά, ίσως με μια πρόχειρη κόλληση.
Τα σχέδια μέχρι στιγμής είναι αυτά:

Όψη και τομή. Δεν έχω αποφασίσει αν θέλω f holes ή στρογγυλές τρύπες με μεταλλικά τελειώματα (σιφωνάκια νεροχύτη είναι ό,τι πρέπει)



Και εδώ με όλα τα καμάρια, πηγάδια, ρόμβους και συμπαραμαρτούντα.




Για να καταλάβω καλύτερα τι θα γίνει, έκανα και 3d. Ο οπλισμός του καπακιού είναι ένα δεύτερο «πηγάδι» - έξω από αυτό του κώνου, το οποίο ενώνεται με ακτινικά καμάρια με τα πλαϊνά. Αυτό ίσως μου δώσει την δυνατότητα να φτιάξω «ανταλλακτικά» πηγάδια ανάλογα με τον κώνο – αντί για ένα με πάτο «πασπαρτού» – τα οποία θα βγαίνουν χωρίς να διαλυθεί το καπάκι. Αυτά αν σκεφτώ κάποια καλή ένωση χωρίς τριγμούς και με μεταφορά δονήσεων.




Ταυτόχρονα προχωράω με πειραματισμούς για την διαμόρφωση των κώνων, ελλείψει πρέσσας με σφυριά και αυτοσχεδιασμούς στη μόρσα



αυτόν τον κατέστρεψα...



και δοκιμές για την κατασκευή του πηγαδιού στο κατάλληλο καλούπι  ;D



ντύσιμο της πλάτης, το δεύτερο πέτυχε

 [ Invalid Attachment ]





loukasfilm

  • Jr. Member
  • **
  • Μηνύματα: 60
Απ: resonator guitar
« Απάντηση #29 στις: Σεπτέμβριος 26, 2016, 11:18:08 μμ »
Καταρχήν να πω ένα μπράβο για την μεθοδικότητά σου. Να τα πάρουμε οσο μπορούμε ένα ένα τώρα.
Στην ταινία Resonate που σου έστειλα το λινκ, οι κατασκευαστές λένε ότι το καπάκι δεν παίζει κανένα ρόλο στον ήχο και όλη την δουλειά την κάνει ο κώνος. Δεν θυμάμαι ακριβώς το σημείο αλλά το λέει ξεκάθαρα.
Δεύτερο είναι ότι χρησιμοποιούσαν όντως κόντρα πλακέ γιατί σύμφωνα με τα λεγομενά τους δεν υπήρχε λόγος να χρησιμοποιήσουν ακριβά ξύλα πέραν του αισθητικού κομματιού.
Γενικά πιστεύω ότι η λογική της κατασκευής ταιριάζει με τα λεγόμενα cigar box που στην ουσία έχεις ένα κουτί με ένα μπράτσο. Μια ράβδος κατά μήκος του κουτιού - ηχείου αναλαμβάνει τα στατικά προβλήματα.
Από τις ιδέες που σκέφτεσαι, για μένα (και χωρίς απαραίτητα να είναι το σωστό), προτιμότερη είναι η λύση που δίνεις με τις ράβδους σε ρόμβο. Ειδικά αν στις ράβδους αυτές πατάει και το πηγάδι του κώνου. Η σκέψη που έχεις για την ενίσχυση που παρουσιάζεις με το 3D την θεωρώ πολύπλοκη αλλά οπωσδήποτε πιο όμορφη και καλλιτεχνική.