είχα ετοιμάσει αυτό το θέμα από καιρό και το είχα ξεχάσει. Με αφορμή την ερώτηση ενός φίλου το θυμήθηκα και το ανεβάζω.
Αφορά την κατασκευή ένθετης στο καπάκι
ξύλινης φιγούρας, από καπλαμάδες κολλημένους μεταξύ τους με τελικό πάχος 0,8 μμ.
Οι φωτογραφίες δείχνουν βήμα - βήμα όλη την διαδικασία για το
μπαγλαμίλιτα εργαλεία:
το σχέδιο και τα υλικά:
Αν αφήσουμε το σχέδιο στην άκρη, που είναι θέμα αισθητικής κτλ. του καθενός, το ζητούμενο είναι να υπάρχει ακρίβεια, που σημαίνει
1) να εφάπτονται όσο πιο καλά γίνεται όλες οι επιφάνειες (και των διαφορετικών υλικών της φιγούρας μεταξύ τους αλλά και η ίδια η φιγούρα στην επιφάνεια που εφαρμόζεται, π.χ. καπάκι, ταστιέρα, καράολας)
και έτσι ουσιαστικά
2) να μειωθούν τα στοκαρίσματα, τα οποία ναι μεν κλείνουν χάσματα ΑΛΛΑ τονίζουν την κακή εφαρμογή, γιατί πολύ σπάνια πετυχαίνει κανείς 100% το ίδιο χρώμα, ειδικά στα καπάκια που κατά κανόνα είναι και πιο ανοιχτόχρωμα και με πιο αραιά και "ενδοτικά" σε παραμορφώσεις αλλά και χρωματισμούς νερά (π.χ. έλατο και κέδρος σε σχέση με τα σκληρότερα / πυκνότερα υλικά της φιγούρας π.χ. παλίσανδρος εδώ).
Ο τρόπος που παρουσιάζεται εδώ δεν είναι αναγκαστικά ο “σωστός” απλά είναι ο δικός μου τρόπος.Δυο λόγια γενικά για να περιγράψω τους ορισμούς “κάτω” και “πάνω” που χρησιμοποιώ στη συνέχεια:
Κάθε φιγούρα που μπαίνει στο καπάκι αποτελείται από “στρώματα” υλικού. Αν υπάρχουν δύο ή τρία κτλ. υλικά, πάντα κάποιο μπαίνει “κάτω” κι ακολουθούν τα επόμενα, ανάλογα με το σχέδιο και το χρώμα ή σχήμα που θέλουμε να φαίνεται τελευταίο και να χαρακτηρίζει τη φιγούρα. Αυτό είναι το “πάνω” στρώμα. Ακόμα και αν η φιγούρα αποτελείται από ένα μόνο υλικό (π.χ. μια απλή πεναριά), αυτό το στρώμα είναι το “επάνω στρώμα” γιατί απλά μπαίνει επάνω στην βάση, στο καπάκι δηλαδή, που φυσικά είναι το “κάτω”.
Για να γίνει καλή επαφή, πρέπει απλώς να κόβεται υπό γωνία το σόκορο του "πάνω” υλικού - με τέτοιο τρόπο δηλαδή ώστε η πάνω του πλευρά να είναι ελαφρώς φαρδύτερη από την κάτω, και ίσια το σόκορο του "κάτω".
Αυτό είναι όλο.
-----------------------
Στο παράδειγμα, ένα απλό σχέδιο φιγούρας με δυο καπλαμάδες διαφορετικού χρώματος : βάση (φόντο) από σκούρο καπλαμά και σχέδιο (δυο μισοφέγγαρα) από ανοιχτόχρωμο καπλαμά. Για να κατασκευαστεί η φιγούρα, πρώτα κόβεται η “βάση”, ο σκούρος καπλαμάς στο επιθυμητό περίγραμμα.
Κατόπιν κόβονται τα "πάνω" κομμάτια, με το κοπίδι λίγο λοξά, με την μύτη να κοιτάει προς τα μέσα, στο “κέντρο βάρους” του κομματιού. Αν χρησιμοποιηθεί σέγα, μπορεί κανείς είτε να γείρει το πριονάκι ώστε να κόβει λοξά προς τα μέσα, είτε να κόψει κάθετα και να γιαλοχαρτάρει την περίμετρο κρατώντας το γιαλόχαρτο (σε τάκο) ή το ντρέμελ λοξά, ώστε η κάτω περίμετρος να είναι ελαφρώς στενότερη.
Αφού κοπούν τα κομμάτια που θα χωνευτούν και διαμορφωθεί η κλίση στο σόκορό τους (η κάτω επιφάνεια ελαφρώς μικρότερη από την πάνω σημαίνει κλίση στο σόκορο), στερεώνονται στην θέση τους πάνω στον καπλαμά της "βάσης" με χαρτοταινία έτσι ώστε να αφεθεί η μισή περίμετρος ελεύθερη για να μπορέσι κανείς να κόψει την κάτω επιφάνεια με οδηγό την πάνω. Αν το κομμάτι είναι πολύ μικρό και δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί χαρτοταινία, μπορεί να κρατηθεί και με το χέρι (με προσοχή να μην το σπρώξουμε με το κοπίδι που θα χρησιμοποιηθεί στο επόμενο βήμα και χάσουμε την θέση), αφήνοντας πάντα την μισή περίμετρο ελεύθερη για να σημαδέψουμε. Το σημάδεμα γίνεται μόνο με κοπίδι - κρατώντας το λοξά - με την μύτη προς το κέντρο του σχεδίου - ακολουθώντας όσο μπορούμε την κλίση του σόκορου του προς ένθεση κομματιού που έχουμε ήδη κόψει.. Έτσι τα περιγράμματα που αποτυπώνονται στην βάση είναι λίιιιγο μικρότερα από τις “πάνω” επιφάνειες.
[ Invalid Attachment ]
ΠΑΡΕΝΘΕΣΗ: Αυτό το σημείο - την κλίση στο κοπίδι - δεν μπορώ να το περιγράψω, πρέπει ο καθένας να το βρει μόνος του και να αποκτήσει αίσθηση στο χέρι. Οι αποτυχίες είναι προφανώς μέσα στο πρόγραμμα, αλλά μετά την πρώτη επιτυχημένη εφαρμογή όλα φαίνονται πιο εύκολα. ΚΛΕΙΝΕΙ Η ΠΑΡΕΝΘΕΣΗ