Αποστολέας Θέμα: Τζουράς Πρώτη κατασκευή  (Αναγνώστηκε 13774 φορές)

johnykaralis

  • Jr. Member
  • **
  • Μηνύματα: 28
Τζουράς Πρώτη κατασκευή
« στις: Μάιος 31, 2015, 09:07:36 πμ »
Γειά σας αγαπητοι μου,

είμαι ερασιτέχνης μπουζουξής και εδώ και κάποιο διάστημα μου μπήκε η ιδέα στο μυαλό να φτιάξω ένα τζουρά και να μπώ ερασιτεχνικά στο μαγικό κόσμο της οργανοποιίας. Εχω διαβασει λίγο και εχω δεί αρκετά βιντεακια. Ο στόχος μου είναι να φτιάξω το πρώτο όργανο και να δω σιγα σιγά όλες αυτές τις διαδικασίες.
Σαν πρώτη προσπαθεια πήρα ένα έτοιμο σκάφος και με ξύλα κόλησα το μανίκι. Αύριο περιμένω κάποια εργαλεία και θα προσπαθήσω να κολλήσω το καράβολο με το μανίκι.
Εχω χαθεί λίγο με την προτεραιότητα των εργασιών.
για να κολλήσω το μανίκι στο σκάφος έχω δεί αυτο το λινκ http://www.luthier.gr/index.php?topic=2444.0
Η πρώτη απορία μου είναι εξής. Για να υλοποιήσω το παραπάνω πρέπει να έχω το καπάκι? Χρειάζεται κάποια προεργασία το χείλος του σκάφους γιατί τώρα είναι όπως βγήκε απο το καλούπι μάλλον και δεν είναι ευθυγραμισμένο.

Οποιαδήποτε συμβουλή δεκτή! Επισυνάπτω και τις φωτογραφίες των υλικών μου.

Μάνος Τουρπάλης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 3.117
  • Αριθμός κατασκευών: -
Απ: Τζουράς Πρώτη κατασκευή
« Απάντηση #1 στις: Μάιος 31, 2015, 10:39:25 πμ »
καλή μέρα και καλώς όρισες!

διάβασε κι αυτά εδώ, καταρχάς

http://www.luthier.gr/index.php?topic=485

http://www.luthier.gr/index.php?topic=43.0

http://www.luthier.gr/index.php?topic=630

επίσης ψάξε στο youTube για βίντεο του Δημήτρη Ανδρέου (το έχει κι εδώ αλλά δεν το βρήκα) που φαίνεται η διαδικασία.

Η σειρά των εργασιών στο σημείο που βρίσκεσαι, κατά τη δική μου γνώμη είναι:
- διαμόρφωση χείλους σκάφους
- διαμόρφωση μόρσου (αρσενικό + θηλυκό, όχι κόλλημα)
- διαμόρφωση κλίσης καράολα (αφού είσαι βέβαιος ότι έφτιαξες το μόρσο)
 
τώρα μπορείς είτε να κολλήσεις τον καράολα στο μπράτσο και όλο μαζί στο σκάφος (εγώ το προτιμώ γιατί αν κάτι δεν πάει καλά π.χ. στραβοκόλλημα καράολα έχω δυνατότητα επέμβασης ακόμα και για να ξανακάνω το αρσενικό μόρσο αν δεν μου πετύχει - αρκεί να έχω αρκετό μήκος μπράτσου), είτε να κολλήσεις το μπράτσο στο σκάφος και μετά τον καράολα. Για τον ίδιο λόγο δεν κόβω το περίγραμμα του καράολα, αλλά απλώς κολλάω το κομμάτι. αφού βεβαιωθώ ότι έιναι όλα με σωστές κλίσεις, κόβω το περίγραμμα και κάνω όποιες διορθώσεις και διαμορφώσεις. Την "μείωση πάχους" του καράολα (αν είναι "παλαιού τύπου" με τους άξονες των κλειδιών να τον "ξετρυπάνε") μπορείς βέβαια να την έχεις κι από πριν.


εν τω μεταξύ μπορείς να έχεις ήδη ασχοληθεί με το καπάκι που είναι ανεξάρτητη κατασκευή

- διαμόρφωση καπακιού (κόλλημα μερών, καμάρια)

αφού κολλήσεις το μπράτσο και καράολα

- διαμόρφωση χείλους σκάφους σύμφωνα με την κλίση του μπράτσου (ύψος καβαλάρη) και την εγκάρσια καμπυλότητα του καπακιού
- κόλληση  καπακιού
- κόλληση ταστιέρας

κτλ κτλ.

Το χείλος του σκάφους καλό είναι να το "φας" με γιαλόχαρτο να το φέρεις όλο επίπεδο (το νόημα να γίνει συνεπίπεδο είναι να μπορείς να μετρήσεις σωστά αργότερα, όταν θα πρέπει να δώσεις την καμπυλότητα που θα έχει το καπάκι) - για πρώτη κατασκευή, στις επόμενες πιθανόν να βρεις τον δρόμο σου κι αλλιώς.
Αυτό γίνεται κολλώντας γιαλόχαρτο (80άρι) σε μια ίσια επιφάνεια (μάρμαρο ή κάτι επίπεδο) η οποία πρέπει βέβαια να είναι μεγαλύτερη από το σκάφος. Το γιαλόχαρτο το κολλάς με βενζινόκολλα ή κολλητική ταινία διπλής όψης. Ένα κομμάτι δεν φτάνει, προσέχεις λοιπόν τα άκρα του γιαλόχαρτου να εφαρμόζουν καλά και να μην 'σηκώνονται" από το μάρμαρο. Γυρνάς το σκάφος "μπρούμυτα" και τρίβεις μέχρι να γίνουν όλα τα σημεία του χείλους συνεπίπεδα και συμμετρικά ως προς το βάθος (ελέγχεις με το μάτι με οδηγό τον μπροστινό τάκο). Αν το χείλος έχει αρκετά μεγάλες "ανισοσταθμίες" αρχικά μπορείς να το φέρεις ίσιο με το ροκάνι (πλάνη χειρός) για να μην παιδεύεσαι πολύ με το γιαλχαρτο. Αργότερα όταν θα έσεις πάρει τον αέρα θα μπορείς να το φέρεις όλο με το ροκάνι, με ελάχιστο γιαλόχαρτο, αλλα τώρα στην αρχή θέλει λίγο παίδεμα.

Η κόλληση του μπράτσου είναι από τις πιο σημαντικές δουλειές, μη βιαστείς. Σε αυτή τη φάση πρέπει να αποφασίσεις πως ακριβώς θα δώσεις την κλίση που θες (διαμορφώνοντας τον πάτο του θηλυκού μόρσου,"τρώγωντας" κατάλληλα το σκάφος, ή και τα δύο)

αυτά τα ...ολίγα, διάβασε τα λινκ και τα ξαναλέμε.
Καλή συνέχεια!

« Τελευταία τροποποίηση: Μάιος 31, 2015, 10:50:40 πμ από Μάνος Τουρπάλης »

johnykaralis

  • Jr. Member
  • **
  • Μηνύματα: 28
Απ: Τζουράς Πρώτη κατασκευή
« Απάντηση #2 στις: Μάιος 31, 2015, 10:49:56 πμ »
Ευχαριστώ πολύ για την απάντηση σου και τις πολύ χρήσιμες πληροφορίες!

θα διαβάσω και θα επανέλθω

Μάνος Τουρπάλης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 3.117
  • Αριθμός κατασκευών: -
Απ: Τζουράς Πρώτη κατασκευή
« Απάντηση #3 στις: Μάιος 31, 2015, 10:51:12 πμ »
ξαναδιάβασε, πρόσθεσα καναδυο διευκρινίσεις  ;D

johnykaralis

  • Jr. Member
  • **
  • Μηνύματα: 28
Απ: Τζουράς Πρώτη κατασκευή
« Απάντηση #4 στις: Μάιος 31, 2015, 11:03:31 πμ »
τέλεια τις είδα. Θα ξεκινήσω διαμορφώνοντας το χείλος του σκάφους.

Εχω δεί ότι γύρω γύρω απο το χείλους βάζουν μια φέτα ξύλο και το κολάνε και υποθέτω ότι εκεί πρεπει να δημιουργηθούν εγκοπές για να ακουμπήσει το καπάκι με τα καμάρια του.

Γνωρίζεις αυτό τι ξύλο είναι και τι χαρακτηριστικά πρέπει να έχει.

Μάνος Τουρπάλης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 3.117
  • Αριθμός κατασκευών: -
Απ: Τζουράς Πρώτη κατασκευή
« Απάντηση #5 στις: Ιούνιος 01, 2015, 12:00:09 πμ »
διάβασε εδώ #41 τι λέει ο vasvasilis
http://www.luthier.gr/index.php?topic=2163.msg37354#msg37354

Τα καμάρια δεν στηρίζονται σε αυτά, τα "ξετρυπάνε" και χαντρώνουν στο σκάφος.

Λίγα σχόλια:
Όσα παλιά μπουζούκια έχω δει εγώ δεν έχουν τέτοια φιλέτα, και επίσης κάποιοι νεώτεροι εξακολουθούν να μην βάζουν.
Η "έλλειψη" αυτή συνδυάζεται και με λεπτά περιμετρικά διακοσμητικά κορδόνια βέβαια, 4-5 χλστ. μαξ.
Νομίζω ότι αλλάζοντας την φύση του μπουζουκιού και μαζί με αυτήν την διακόσμησή του και μεγαλώνωντας τα περιμετρικά κορδόνια, ίσως από ανασφάλεια (μην ξετρυπήσει το καπάκι) - ίσως από επιρροές "κιθαρίστικες", έγινε συνήθεια και στα μπουζούκια (στις κιθάρες πάντα έμπαινε, στα μαντολίνα επίσης, αλλά πολύ λεπτή "όρθια" φέτα από ελαφρύ ξύλο - όλα αυτά από ο,τι έχω δει ο ίδιος και πάντα σε παλιά όργανα. Στις νεώτερες κιθάρες μπαίνουν παχύτερα φιλέτα τριγωνικής συνήθως διατομής - kerfing το λένε).
Προσωπικά προσπαθώ και τα μειώνω σε πλάτος σε κάθε νέο όργανο με σκοπό να μην βάζω καθόλου στο μέλλον.
Από υλικό χρησιμοποίησα λεύκα, όσο γίνεται πιο ελαφρύ δηλαδή και όσο πιο στενό μπορώ - για να επηρεάζω τον ήχο όσο λιγότερο γίνεται.



john 2004

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.746
Απ: Τζουράς Πρώτη κατασκευή
« Απάντηση #6 στις: Ιούνιος 01, 2015, 12:14:21 πμ »
Μανο εγω θα ελεγα να μην τα καταργησεις, και οχι μονο αυτο αλλα να τα ενισχυσεις, δινοντας τους περισσοτερο υψος και βαζοντας ενα κατα πολυ σκληροτερο ξυλο απο την λευκα. Τον λογο τον εχεις ποσταρει εσυ παραπανω.

Μάνος Τουρπάλης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 3.117
  • Αριθμός κατασκευών: -
Απ: Τζουράς Πρώτη κατασκευή
« Απάντηση #7 στις: Ιούνιος 01, 2015, 12:27:51 πμ »
ξενυχτάς ?

γιατί το λες ? θέλεις sustain ?

john 2004

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.746
Απ: Τζουράς Πρώτη κατασκευή
« Απάντηση #8 στις: Ιούνιος 01, 2015, 12:35:52 πμ »
γιατι εσυ δεν θες?

σε τι? σε τζουρα? σε μπουζουκι? σε τι δεν θελουμε διαρκεια?

john 2004

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.746
Απ: Τζουράς Πρώτη κατασκευή
« Απάντηση #9 στις: Ιούνιος 01, 2015, 12:36:49 πμ »
ξενυχτάς ?


δεν ξενυχταω, τευτοια ωρα σχολαω καθε μερα....

Μάνος Τουρπάλης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 3.117
  • Αριθμός κατασκευών: -
Απ: Τζουράς Πρώτη κατασκευή
« Απάντηση #10 στις: Ιούνιος 01, 2015, 01:27:19 πμ »
γιατι εσυ δεν θες?

σε τι? σε τζουρα? σε μπουζουκι? σε τι δεν θελουμε διαρκεια?

εγώ προσωπικά δεν θέλω σε τίποτα απ' αυτά (σε άλλα θέλω  ;D ) αλλά περί ορέξεως...
και μιλάμε πάντα για επιπλέον sustain

john 2004

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.746
Απ: Τζουράς Πρώτη κατασκευή
« Απάντηση #11 στις: Ιούνιος 01, 2015, 02:53:04 πμ »
to επιπλέον δεν το καταλαβαινω.  Θες όμως να σου γυρναει πισω αμεσα ο ηχος. θεωρεις ότι με μια μαλακια περιφερεια μπορεις να το εχεις? Γιατι ψάχνετε ολοι οι μπουζουκοφτιαχτες να βρειτε την καταλληλη κολλα που να κανει ένα λεπτο στρωμα σαν γυαλι για καλυτερη μεταδωση του ηχου, αλλα οι περισσοτεροι στο σημειο της ενωσης βαζετε μαλακα υλικα σαν σφουγγαρι που απορροφουν μεγαλο μερος του ηχου? τι θες δηλαδή να γινεται μουντος όπως στο ουτι?  επιπλέον το σκληρο στεφανι θα αφησει κατά ένα μεγαλο ποσοστο το καπακι σου να παλεται ελευθερα χωρις να το συμπιεζουν οι χορδες με την φορα που τραβανε προς την ταστιερα, ειδικα στο πισω μερος (πισω από τον καβαλαρη) που από μονο του θα σου δωσει ενταση.     Σου εχω στειλει το πλεον μαλακο ξυλο για κατασκευη σκαφους. αφου το ηθελες για πεδιο πειραμάτων, κανε το πειραμα και όταν το κανεις σκαφος βαλτου ότι πιο σκληρο μπορέσεις να λυγισεις για περιμετρικο. Καπακωσε το, και μετα θα μου πεις.

Μάνος Τουρπάλης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 3.117
  • Αριθμός κατασκευών: -
Απ: Τζουράς Πρώτη κατασκευή
« Απάντηση #12 στις: Ιούνιος 01, 2015, 10:32:15 πμ »
εν τάξει, θα το κάνω το πείραμα.
Από την άλλη αυτό ακριβώς εννοώ "επιπλέον". Το (συγκεκριμένο) φλαμούρι είναι τόσο μαλακό που αν υποτεθεί ότι πιάσεις το σκάφος από τους τάκους και το περιστρέψεις (σαν βίδα) είμαι σίγουρος ότι θα παραμορφώνεται και θα ξαναγυρνά στη θέση του (πλαστικότητα). Επομένως ναι, σε τέτοιο σκάφος θα έβαζα κάτι σκληρό στην περιφέρεια. Σε σκάφος από παλίσανδρο και σφεντάμι, μάλλον όχι. Ή έτσι λέω τώρα.
Τέλος πάντων, η θέση μου πηγάζει κυρίως από μια κιθάρα στην οποία άλλαξα καβαλλάρη και μειώθηκε η διάρκεια. Για λαϊκή κιθάρα, η διάρκεια που είχε αρχικά ήταν πολύ ενοχλητική, έπρεπε οπωσδήποτε να αφήνεις τα δάχτυλα να "κόβεις". Μετά την αλλαγή, βελτιώθηκε πολύ - με την έννοια ότι αυξήθηκαν οι δυνατότητες χειριεμού σε ένα αποδεκτό για το είδος πλαίσιο. Και πάλι δεν είναι αυτό που θες για ρεμπέτικα. Βέβαια για άλλο ρεπερτόριο πιθανόν η διάρκεια να είναι "εκ των ων ούκ άνευ". Όμως νομίζω ότι  δεν είναι πάντα επιθυμητή - ούτε για όλα τα όργανα ούτε για κάθε ρεπερτόριο.
Τώρα τι κάνουν οι υπόλοιποι "μπουζουκοφτιάχτες" (του φόρουμ εννοείς φαντάζομαι) πραγματικά δεν ξέρω - άλλωστε  δεν χάνω ευκαιρία να αναφέρω πως ό,τι γράφω βασίζεται σε ό,τι έχω δει κι έχω ακούσει ο ίδιος - που με το πλήθος των οργάνων (τύπου και αριθμού) που κυκλοφορεί είναι πραγματικά ελάχιστα. Προσπαθώ να πλησιάσω τα δικά μου πρότυπα, ξέρεις ποια είναι.

Το ζαλίσαμε το θέμα - και τον johnykaralis - να πούμε στον admin να μεταφέρει τα σχετικά με την διάρκεια σε νέο θέμα ?
« Τελευταία τροποποίηση: Ιούνιος 01, 2015, 11:12:42 πμ από Μάνος Τουρπάλης »

johnykaralis

  • Jr. Member
  • **
  • Μηνύματα: 28
Απ: Τζουράς Πρώτη κατασκευή
« Απάντηση #13 στις: Ιούνιος 01, 2015, 10:17:24 μμ »
Ευχαριστώ και πάλι για τις πληροφορίες. Σε πρώτη φάση εφτιαξα το χείλος τους σκαφους μου και θα προσπαθήσω να τοποθετήσω όπως λέτε γύρω γύρω ενα σκληρό ξύλο. Παράλληλα σκέφτομαι να αρχίζω να διαβάζω και να υλοποιώ το καπάκι που απο ότι βλέπω είναι και αυτό επιστήμη. Αν υπάρχει και εκεί κάποιος οδηγός ευπρόσδεκτος.

Σχετικα με το σκάφος σε πιο στάδιο το κάνεις λείο το εξωτερικό κελυφος και πιθανώς τοποθετείς και κάποιο στολίδι-φιλέτο γύρω γύρο απο την κολάντα και τις ακρυανές δούγιες (μαθαίνω και ορολογία σιγα σιγά χαχαχα).

Καθότι και Φυσικός το πτυχίο μου (τώρα είμαι προγραμματιστής) έχω βρεί πολύ ενδιαφέρον πεδίο στην ακουστική και στα κύματα. :)

johnykaralis

  • Jr. Member
  • **
  • Μηνύματα: 28
Απ: Τζουράς Πρώτη κατασκευή
« Απάντηση #14 στις: Ιούνιος 07, 2015, 04:29:12 μμ »
Καλησπέρα και πάλι,


εχω φτιάξει το χείλος του καπακιου τέλειο ενώ τοποθέτησα εσωτερικά κάποια φιλέτα γύρω ΄γυρω από το σκάφος. Αγοράσα και ένα τριβείο και πέρασα εξωτερικά το σκάφος. με το τριβείο έδειξε πολύ ωραίο. Έχω τις εξής ερωτήσεις και ζητώ την βοήθεια σας.

Α. Θέλω να βάλω ένα διακοσμητικό ξύλινο φιλέτο γύρω ΄γυρο απο το πίσω μέρος του σκάφους (στα πλαινάρια και την κολάτζα αν τα λέω καλά). Που μπορώ να προμηθευτώ (μένω στην Αθήνα) και πως μπορώ να τα λυγίσω ώστε να μπούν σωστά.

B. Σχετικά με το καπάκι έχω δεί ότι μπορεί να είναι έλατος. Πρέπει να είναι δύο κομμάτια ? πόσο πάχος πρέπει να έχει. Τα κάμαρια τι διαστασεις πρέπει να έχουν.

Γ. Θέλω να ασχοληθώ παράλληλα με την δημιουργία ξύλινης φιγούρας για το καπάκι την ροζέτα και το καράουλο. Έχετε κάποιον Οδηγό ή καποιο λινκ. Τι παχος πρέπει να έχουν οι καπλαμάδες που θα προμηθευτώ.

Ευχαριστώ για την πολύτιμη βοήθειά σας.

Tags: τζουρας