Xριστο (Κεδρος), η βιολολυρα υπαρχει απο την εποχη του μεσοπλεμου περισοτερο στον νομο Ηρακλειου. Ξακουστος παιχτης βιολολυρας και μεγαλος συνθετης, ηταν ο Λευτερης Μανασακης (ειναι περισοτερο γνωστος ως Γαλιανος) απο τη Γαλια Ηρακλειου. Το οργανο δεν επικρατησε τελικα, αλλα φτιαχνεται και παιζεται ακομα απο καποιους. Υπαρχουν πολλες βιολολυρες σκαφτες, χωρις πλα'ι'να και ποιο κοντα στο σχημα της λυρας αλλα "δαγκωμενες" στα πλαγια. Επισης παλιοτερα με σκαφος ποιο κοντα προς το βιολι, και βιολια με αλλαγμενο το μανικο για να παιζωνται στο γονατο με το νυχι. Η δικια μου προσεγγιση, ειναι καπου στη μεση. Ποιο στενα πλα'ι'να απο του βιολιου και ποιο βαθεια πλατη. Επισης πολυ ποιο χαμηλος καβαλαρης απο το βιολι, αλλα ποιο λεπτο καπακι και μικροτερη κουρμπα.
Νασο, πρεπει να εχι λιγακι οξυ ηχο αλλιως θα ηταν βιολι. Επισης να πω οτι με ενα κινητο που γραφουμε τα οργανα μας, δεν ειναι δυνατον να αποδωθει ο πραγματικος ηχος του οργανου. Αν καταφερω να την γραψω στο σπιτι του Βαγγελη Βαρδακη που εχει μηχανηματα, (χωρις να φτιξουμε τον ηχο, απλα καλο μικροφωνο) θα φανει πιστευω η διαφορα.
Στελιο, η ψιχη κανει την ιδια δουλεια οπως και στη λυρα. Ειναι ενας "αγωγος" που μεταφερει τις δονησεις απο το καπακι στο σκαφος.
Χωρις την ψιχη, αυτο που θα ακουσεις και απο τη λυρα και απο το βιολι, ειναι μια σανιδα με τεντωμενες χορδες.
Ξερεις τι λενε στην Κρητη για τον στύλο (ετσι λεμε εδω την ψιχη); Ο Θεος εφτιξε τη λυρα, και ο διαολος της εβαλε το στύλο!

chris, ετσι την εβαλα και γω τελικα. Τροχισα ενα χοντρο συρμα και το εκανα μυτερο στην ακρη, το καρφοσα στην ψιχη και με αλλο ενα κοματι συρμα ως μοχλο την εβαλα στη θεση της. Οταν βρηκα τον τροπο (αφου πρωτα αδειασα ενα τσουβαλι γαμωσταυρα) εκατσε με την μια.