Η Πύλη των Ελλήνων Οργανοποιών

Θεώρια,Έρευνα,Ιστορία => Έρευνα => Μήνυμα ξεκίνησε από: Blekos Kerkyra στις Δεκέμβριος 21, 2021, 12:37:13 μμ

Τίτλος: ΤΡΙΧΟΡΔΟ επισκευής (ίσως και κατασκευής) ΟΝΝΙΚ ΤΣΑΚΙΡΙΑΝ
Αποστολή από: Blekos Kerkyra στις Δεκέμβριος 21, 2021, 12:37:13 μμ
Όργανο επισκευής (ίσως και κατασκευής) Οννικ Τσακιριάν.
Ο ιδιοκτήτης δε θέλησε να το πουλήσει ούτε να το επισκευάσει...με άφησε όμως να πάρω μετρήσεις κι φωτογραφίες και τον ευχαριστώ!
Πάμε στο θέμα μας λοιπόν μιάς και έχουμε μπόλικα να πούμε και να δούμε!

Ας αρχίσουμε με τις διαστάσεις
Στις τιμές που εμφανίζεται * η μέτρηση δεν είναι απόλυτα ακριβής λόγω φθοράς του οργάνου.

Ολικό μήκος οργάνου: 95εκ

Μάνικο
Πλάτος άνω/κάτω: 2,5/3,4 εκ
Πάχος άνω/κάτω: 2,3/2,75 εκ
Κόντρα: 1 μάλλον έβενος η βέγκε
Μήκος καράολου: 16 εκ
Μήκος μάνικου: 43εκ +καράολο
Μήκος χορδής: 69 εκ
Κλειδιά: 8
Τάστο στην ένωση με σκάφος: 17o
Aριθμός τάστων:26
Επικάλυψη μάνικου με celuloid
Τσαμπουκάδες απο όστρακο με στοκάρισμα

Σκάφος
Μήκος: 37εκ
Πλάτος: 26εκ
Βάθος: 14εκ*
Πάχος διακοσμ. φιλέτου: 0,9 εκ
Μήκος εμπρος τάκου: 5,5εκ
Ύψος κολάντζας: 10εκ*
Μήκος περιμέτρου σκάφους: 96εκ
Μήκος καμπύλης χορδιέρα-ένωση με σκάφος: 50εκ*
Εσωτερική ενίσχυση: Χαρτί


Καπάκι
Υλικό: έλατο
Κέντρο τρύπας: περίπου 13,5 εκ
Διαστάσεις τρύπας max υψος/πλάτος: 7/10 εκ
Πάχος διακόσμησης τρύπας: 1,5 εκ (όστρακο και φιλέτα)
Θέση καβαλάρη: 26εκ
Φιγούρα max ύψος/μήκος: 6/21,5 εκ
Υλικα φιγούρας: πλαστικό, όστρακο
Αριθμός καμαριών: 3
Διαστάσεις καμαριών ύψος/πάχος:   -θέση καμαριού- 
1(τακος): 1.5/0.8 εκ             -9.5εκ-
2(τρύπα): 1.5/0.75 εκ          -18.5εκ-
3(καβαλάρης): 1.3/0.75 εκ   -22.5 εκ-
Υλικό καμαριών: έλατο
Ραφή καπακιού: αρκετα ογκώδης, έλατο
Πάχος καπακιού στην τρύπα: 0.55 εκ

Συνεχίζουμε με φώτο...


Τίτλος: Απ: ΤΡΙΧΟΡΔΟ επισκευής (ίσως και κατασκευής) ΟΝΝΙΚ ΤΣΑΚΙΡΙΑΝ
Αποστολή από: Blekos Kerkyra στις Δεκέμβριος 21, 2021, 01:00:16 μμ
Μία πρώτη εικόνα του οργάνου...
Τίτλος: Απ: ΤΡΙΧΟΡΔΟ επισκευής (ίσως και κατασκευής) ΟΝΝΙΚ ΤΣΑΚΙΡΙΑΝ
Αποστολή από: Blekos Kerkyra στις Δεκέμβριος 21, 2021, 01:01:36 μμ
Μερικές εικόνες απο μάνικο και καράολο
Τίτλος: Απ: ΤΡΙΧΟΡΔΟ επισκευής (ίσως και κατασκευής) ΟΝΝΙΚ ΤΣΑΚΙΡΙΑΝ
Αποστολή από: Blekos Kerkyra στις Δεκέμβριος 21, 2021, 01:05:59 μμ
Φιγούρα και ετικέτα
Τίτλος: Απ: ΤΡΙΧΟΡΔΟ επισκευής (ίσως και κατασκευής) ΟΝΝΙΚ ΤΣΑΚΙΡΙΑΝ
Αποστολή από: Blekos Kerkyra στις Δεκέμβριος 21, 2021, 01:18:13 μμ
Εδώ έχουμε το πρώτο "παράδοξο" αυτού του οργάνου. Το καπάκι του, πίσω απο το τελευταίο καμάρι και κάτω ακριβώς απο τη θέση του καβαλάρη εμφανίζει μια αυλάκωση-κάψιμο ( ; ) σαν να πρόκειται για καπάκι με τσάκιση. Το καπάκι είναι ίσιο όμως, κι όπως εκτίμησα με την αφή δεν πρέπει να είναι πολύ λεπτότερο απο 3χιλ.
Τα καμάρια ωστόσο είναι σχετικά ογκώδη και όχι επιμελώς επεξεργασμένα....στρογγύλεμα κλπ.
Πολύ ογκώδης είναι επίσης και η ραφή στο πίσω μέρος του καπακιού....δε νομίζετε;

Υ.Γ.- Ναι, καλα βλέπετε, στο εσωτερικό κρύβεται μία παλιά σφηκοφωλιά, το όργανο χαρίστηκε στον τωρινό ιδιοκτήτη έτσι.
Τίτλος: Απ: ΤΡΙΧΟΡΔΟ επισκευής (ίσως και κατασκευής) ΟΝΝΙΚ ΤΣΑΚΙΡΙΑΝ
Αποστολή από: Blekos Kerkyra στις Δεκέμβριος 21, 2021, 01:31:46 μμ
Κι εδώ έχουμε το δέυτερο "παράδοξο". Στην περιοχή της κολάντζας δείχνει σαν να έχει τρείς κολάντζες, τη μία κολλήμενη πάνω στην άλλη. ίσως είναι αποτέλεσμα επισκευής ή αποτέλεσμα ξεφλουδίσματος του ξύλου με τον καιρο.
Πάντως η μία δέιχνει ιδιαίτερα λεπτή, σαν να είναι φτιαγμένη απο καπλαμά
Στη φώτο που φαίνονται οι δύο πιό χοντρές κολάντζες αρχικά σκέφτηκα οτι η εσωτερική έιναι το μεγάλο πλαινό του σκάφους...μα υπάρχει παρόμοιο περίτεχνο κόψιμο όπως στο σχέδιο της κολάντζας.
Παρατηρήστε τα σημεία που έχω επισημάνει, για πείτε καμιά γνώμη...
Τίτλος: Απ: ΤΡΙΧΟΡΔΟ επισκευής (ίσως και κατασκευής) ΟΝΝΙΚ ΤΣΑΚΙΡΙΑΝ
Αποστολή από: Μάνος Τουρπάλης στις Δεκέμβριος 21, 2021, 02:43:22 μμ
Δημήτρη για το πρώτο "παράδοξο" που λες, είναι συνηθισμένη εφαρμογή σε παλιότερα όργανα (60-70-80- ακόμα και σήμερα από μαστόρους που είχαν μαθητεύσει το 80-90).
Πρόκειται, απ΄όσο ξέρω, για μια - ας την πούμε "ψευδο-τσάκιση" - που γίνεται όπως σωστά παρατηρείς είτε με κάψιμο είτε με χάραγμα (είτε με συνδυασμό) και ναι μεν δεν είναι "κανονική" τσάκιση τύπου μαντολίνου ή πρώϊμων μπουζουκιών αλλά δίνει μια μικρή κλίση και λαμβάνεται υπόψη και στην διαμόρφωση των χειλέων του σκάφους για να ταιριάξει.
Τείνει να εγκαταλειφθεί, αλλά και σήμερα ακόμα χρησιμοποιείται από τους παλιότερους μαστόρους, κάτσε να βάλω και κανα δυο φωτογραφίες

κατασκευή 1964-65, Θεσσαλονικιός μάστορας (αλλά δεν ξέρουμε ποιός)

 


 


δεκαετία '80, ίσως και '90