Η Πύλη των Ελλήνων Οργανοποιών
Παρουσίαση Οργάνων => Παρουσίαση κατασκευών => Μήνυμα ξεκίνησε από: Μάνος Τουρπάλης στις Ιανουάριος 09, 2020, 01:34:17 μμ
-
Όταν ρώτησα τον ΚαΠα μήπως έχει πληροφορίες για f holes, μου απάντησε το εξής: «Στρατηγέ, τι γύρευες στην Λάρισα, εσύ ένας Υδραίος;» ;D
η ιστορία όμως έχει ως εξής:
πέρισυ είχα ξεκινήσει ένα σκάφος από κόντρα πλακέ για την δεύτερη resonator. Είχα γυρίσει τα πλαϊνά και περίμεναν τοποθετημένα μέσα στο καλούπι να έρθει ο κώνος για να συνεχίσω με το καπάκι. Ο κώνος ήρθε, αλλά τσαλακωμένος από την μεταφορά (κακή συσκευασία) και τον ξανάστειλα πίσω. Δεν βρήκα άμεσα άλλον, κι έτσι χωρίς να το πολυκαταλάβω όλο το project μπήκε στο ψυγείο.
Μέχρι που τον περασμένο μήνα χρειάστηκα το καλούπι. Όμως δεν ήθελα να βγάλω από μέσα τα πλαϊνά με κίνδυνο να αχρηστευθούν - ή να τα στοιβάξω για "μελλοντικά σχέδια" και τελικά απλά να τα πετάξω. Και αφού στην resonator θα έκανα και πάλι f holes που μ' αρέσουν (στην πάνω καμπάνα), λέω "ε, δεν κάνεις και μια "κανονική" f holes να την βλέπεις να χαίρεσαι"? (πολύ μ΄αρέσουν οι f holes)
Βέβαια δεν είχα ιδέα (όχι ότι τώρα έχω) για την κατασκευή, ψάχνοντας άρχισα να βρίσκω δυο τρία βασικά πραγματάκια. Καταρχάς για το σχήμα των f holes:
Ένα καλό εκλαϊκευμένο άρθρο είναι αυτό παρακάτω. Περιέχει κι έναν σύνδεσμο για μια ενδιαφέρουσα μελέτη, που το πάει κι ένα βήμα παραπέρα (άρχισα να ανθίζομαι - να μην πω "καταλαβαίνω" γιατί οι ροζέτες ΔΕΝ κόβουν ήχο αναλογικά με το εμβαδόν που καταλαμβάνουν)
http://www.openculture.com/2016/01/why-violins-have-f-holes-the-science-history-of-a-remarkable-renaissance-design.html (http://www.openculture.com/2016/01/why-violins-have-f-holes-the-science-history-of-a-remarkable-renaissance-design.html)
Το δεύτερο βασικό είναι η κατασκευή του καπακιού. Υπάρχουν χοντρικά δύο "τύποι":
- καπάκι σκαλιστό που κατασκευάζεται σαν του βιολιού / κοντραμπάσου κτλ., ξεκινώντας με ένα μασίφ κομμάτι μεγάλου πάχους στο οποίο σκαλίζονται οι καμπύλες (συχνά και τα καμάρια) καταλήγοντας και στο επιθυμητό πάχος. Αυτές συνήθως ονομάζονται archtop, υποθέτω ακριβώς λόγω έντονης καμπύλης του καπακιού
- καπάκι επίπεδο (σε παλιότερα όργανα) ή περίπου επίπεδο (σε νεώτερα), στο οποίο η όποια καμπύλη δίνεται από τα καμάρια, συχνά με τη χρήση καλουπιού (όπως μάλλον στην ibanez που ανακατασκεύασε ο Κώστας εδώ: http://www.luthier.gr/index.php?topic=3725.msg66113#msg66113 (http://www.luthier.gr/index.php?topic=3725.msg66113#msg66113)).
Αυτές συνήθως ονομάζονται flat top, ακόμα κι αν το καπάκι δεν είναι εντελώς επίπεδο (flat).
Δεν ήθελα να μπλέξω ΚΑΙ με σκάλισμα καπακιού (μου αρκεί η Λάρισα, μην ανέβω και τον Όλυμπο) οπότε απόφάσισα να κάνω απλώς μια πιο έντονη καμπύλη στο καπάκι. Xρησιμοποίησα το radius disk που κάνω συνήθως στην πλάτη, κι έτσι καπάκι και πλάτη θα έχουν ίδια καμπυλότητα (R ~ 15 ft). Έβαψα κι από μέσα την πλάτη, μιας και θα βαφεί κι απέξω η κιθάρα.
Το σχήμα του σκάφους έχει επίσης διαφορές από τα επικρατούντα πλέον σχήματα κιθαρών με f holes (πιο μεγάλη καμπάνα και πιο στενή μέση). Θα μοιάζει όμως πιο πολύ στις πρώτες flat top (με επίπεδο καπάκι, εδώ μια του 1936)
Τα υλικά είναι γενικά φτηνά, μιας και δεν έχω ιδέα για το αποτέλεσμα και ήδη το σκάφος (θα) ήταν από κόντρα πλακέ. Αγόρασα κόντρες και βέργα για το μπράτσο, αφού οι τάσεις θα είναι αρκετά μεγάλες (65 κλίμακα), αλλά έβαλα το πιο φτηνό καπάκι του Σοφιανού (7 ευρώ) και για τα υπόλοιπα χρησιμοποίησα ό,τι είχα πρόχειρο.
Επίσης αποφάσισα να κάνω ένωση με βίδες από πίσω - σαν τα neck pocket των ηλεκτρικών - αλλά με ρυθμιζόμενη γωνία με σύστημα δικής μου εμπνεύσεως (αν υπάρχει, δεν το 'χω δει πουθενά ).
Τελικά μπορεί να μην ανέβω στον Όλυμπο, αλλά σε κάνα λοφάκι θα ανέβω.
-
Μέχρι εδώ ήταν εύκολα, αλλά άρχισε να μπλέκεται το πράγμα.
Καμάρια. Τι καμάρια ? ψάχνοντας γενικά, είδα ότι υπάρχουν κάποιες γενικές κατευθύνσεις αλλά και πληθώρα επιλογών - ειδικά αν βάλεις και τους ερασιτέχνες που πειραματίζονται με όλα.
Τα καμάρια πρέπει να δίνουν το σχήμα του καπακιού, να αντέχουν την πίεση των χορδών (ψηλός καβαλάρης με μεγάλη break angle) και να μην μπουκώνουν τον ήχο - όσο γίνεται.
Εδώ να πω δυο λόγια για τις βασικές επιλογές: γενικά γίνονται και με X και με παράλληλα καμάρια, αλλά πιο διαδεδομένα είναι τα παράλληλα (με μια ελαφριά γωνία σ΄ αυτό από την πλευρά των μπάσων). Στις archtop , ειδικά αν είναι σκαλισμένα, μπορεί να υπάρχουν μόνο τα διαμήκη. Στις flat top όμως χωρίς εγκάρσια (ή Χ) δεν μπορείς να δώσεις διπλή καμπυλότητα εκτός κι αν χρησιμοποιήσεις καλούπι και για το καπάκι, πράγμα που δεν κάνω εγώ.
Άρχισα να ψάχνω φωτογραφίες από flat top με καμάρια, συμβουλεύτηκα τους επαϊοντες εδώ (ευχαριστώ τον Νάσο και τον ΚαΠα που επιπλέον μου έστειλε κι ένα απόσπασμα από το βιβλίο του Benedetto για τα καμάρια σε archtop) και αλλού, ρωτώντας διάφορα στο internet. Μέσω facebook είχα μια ενδιαφέρουσα συζήτηση με έναν τύπο ο οποίος είναι μάλλον απογοητευμένος από τις δικές του προσπάθειες(αποκαλεί τις f holes "φονιάδες ήχου") και επίσης είχα μια συζήτηση με τον Γιάννη Παβέζα (γνωστός εδώ οργανοποιός, που εκτός από ακουστικές και ηλεκτρικές, κατασκευάζει και όργανα οικογένειας του βιολιού, δηλαδή με ειδικό ενδιαφέρον στην περίπτωση αυτή, ο οποίος μου συνέστησε για τα διαμήκη καμάρια διαστάσεις 20/8 χιλ.).
με παραλλαγές σε παλιές flat top
και συνοψίζοντας όλα τα παραπάνω, κατέληξα σ' αυτό το σχέδιο
με τα διαμήκη όχι σε σχήμα "Α" (που θα το 'θελα) αλλά "Η", λόγω του σχήματος του τάκου στην ένωση.
Από φόβο όμως μην κάτσει το καπάκι μάλλον υπερέβαλλα με τα καμάρια, οπότε είμαι σε διαδικασία αφαίρεσης υλικού για να αποκαταστήσω κάπως τη φωνή.
-
μέχρι να καταλήξω με τα καμάρια, να δείξω και την κατασκευή του μπράτσου με την οποία μέχρι στιγμής είμαι πολύ ευχαριστημένος - δεν είχα ξανακάνει τέτοιο.
Τα βασικά μέρη:
η εφαρμογή
και σχεδόν τελειωμένο, πρέπει να διαμορφωθεί λίγο στην ένωση και στον καράολα (αντε headstock)
-
Ρε συ καπετάνιε, μη μας ψαρώνεις!
Είπαμε ... άντε να πας μέχρι τη Λάρισα ... αλλά εσύ μάλλον τελικά δεν ανέβηκες απλά στον Όλυμπο, έχεις κάτσει για τα καλά στο Μύτικα και κάνεις παρέα στον νεφεληγερέτη!!!!! :13:
-
Μαιτρ, μας είχανε λείψει οι δημοσιεύσεις σου τελευταία!
Ευήλιες και ευάερες!!
Αναψυχή και γνώση!!!
-
Για σου ρε Μάνο,
Ορεω πρότζεκτ ξεκίνησες.
Πότε το άρχισες;
Δεν μοιάζει να ειταν σήμερα το πρωί 😂
-
μας πετσοκοψες κι εσυ ............................... {celebrate004}
-
Μαιτρ, μας είχανε λείψει οι δημοσιεύσεις σου τελευταία!
Ευήλιες και ευάερες!!
Αναψυχή και γνώση!!!
.........+1 :)
-
Μελέτη - κατασκευή φιλτραρισμένα από τον Μάνο !
Τέτοια χαρά , δεν αγοράζεται ... μόνο χαρίζεται και με κάνει να νοιώθω πλούσιος !!!
-
Τα λόγια είναι περιτά.
-
.............................................................
.............................................................
.............................................................
τι να πω, τι να πω....................................
το βρηκα! σπεσιαλε!
-
Τελικά Μάνο όταν δεν πολυγράφεις στο φόρουμ κάτι μαγειρεύεις εσύ.
Και όχι τίποτα άλλο, το μαγειρύεις και πολύ καλά.
Είναι εντυπωσιακό πόσο καλά συνδυάζεις την θεωρία, τον σχεδιασμό και την εκτέλεση.
Υψηλό επίπεδο κατασκευής.
Άμα ανέβω Θεσσαλονίκη για δουλειά θα σε πάρω τηλέφωνο μπας και πιούμε κανα τσίπουρο και δω τις όμορφες κατασκευές σου και από κοντά.
-
Άμα ανέβω Θεσσαλονίκη
παρε κ εμενα μαζι.
και στο πορτμπαγκαζ ταξιδευω......
-
Πά πά πά !!!!
Γίνονται καί τέτοια πράγματα ; !!!!!!!
-
Μπράβο μπράβο μπράβο...!!!!!!!!!!! Καλή συνέχεια Μάνο. {celebrate012}
-
Μπράβο Μάνο
Τα καμάρια μου φαίνονται χοντρά θα τα αφήσεις έτσι?
-
{celebrate016}
Δεν μοιάζει να ειταν σήμερα το πρωί 😂
όχι βέβαια, είπαμε το σκάφος άρχισε .. το 2018 ;D
μας πετσοκοψες κι εσυ ............................... {celebrate004}
γιατί βρε σας πετσόκοψα?
Άμα ανέβω Θεσσαλονίκη
παρε κ εμενα μαζι.
και στο πορτμπαγκαζ ταξιδευω......
σας περιμένω με ανοιχτές αγκάλες (και μεζέδες στις κουτάλες, χα! έκανα και ρίμα)
-
ftp://
Τα καμάρια μου φαίνονται χοντρά θα τα αφήσεις έτσι?
κι εμένα βαρειά μου φαίνονται (και είναι), με παρέσυρε αφενός ο benedetto (8 χιλ.) και αφού συμφωνούσε κι ο Παβέζας (8χ20) έγιναν ...χοντρόψηλα.
Παλεύω να το ελαφρύνω, τα έχω ήδη κοντύνει αλλά δεν μπορώ να τα λεπτύνω και πολύ (μόνο ψηλά). Αλλά το πάω σιγά σιγά γιατί δεν ξέρω τι μου γίνεται. Ό,τι ακούω κι ό,τι νοιώθω στο χέρι.
-
μια μικρή (αλλά χορταστική) πρόοδος με τη διαμόρφωση της φωλιάς του μπράτσου στον τάκο.
Σκεφτόμουν να το κάνω με το ρούτερ, αλλά η παραδοσιακή μέθοδος είναι ...αγχολυτική
μπαίνει πολύ ωραία, όσο σφιχτά χρειάζεται και κεντραρισμένο
στον τάκο φαίνονται και οι υποδοχές των καμαριών (διαμήκη). Αυτός είναι ο λόγος που το σχέδιο των καμαριών έγινε "Η" και όχι "Α", ήθελα τα καμάρια να πατάνε και στον τάκο του μανικιού. Όμως πρέπει επίσης να περνάνε κάτω από τα ποδαράκια του καβαλάρη οπότε δεν γίνεται να "ανοίξει" και πολύ η γωνία προς τον πίσω τάκο.
-
Εδώ θέλω τη γνώμη όσων ηλεκτρικών παρακολουθούν.
Το σχέδιο εξαρχής περιλαμβάνει την τοποθέτηση ενός μαγνήτη στο κάτω μέρος της ταστιέρας, βιδωμένου πάνω της με δυο λαμάκια, τέτοιου τύπου
το καλώδιο του μαγνήτη μπορεί εύκολα να περάσει μέσα από το θηλυκό μόρσο του τάκου, και το jack για το βύσμα επίσης μπορεί εύκολα να βγεί όπου θέλουμε πίσω στο σκάφος και εκ των υστέρων.
Για τα controls, στην αρχή σκεφτόμουν να τα βάλω πάνω στο pick guard όπως εδώ
οπότε δεν τρυπάμε καπάκι, ούτε το επιβαρύνουμε με το όποιο βάρος των controls - buttons κτλ. Δεν με πειράζει τόσο να το τρυπήσω, πιο πολύ σκέφτομαι ότι το καπάκι έχει ήδη "βαρειά" καμάρια κι αν βάλω κι άλλο πράμα επάνω δεν θα μείνει καπάκι να πάλλεται.
Ο φίλος που με βοηθάει με τα ηλεκτρικά όμως (μπασίστας που επισκευάζει και διάφορα ηλεκτρικά όργανα) έχει τη γνώμη ότι ακριβώς επειδή είναι βαρύ το καμάρωμα δεν θα επηρεαστεί από την τοποθέτηση των controls ειδικά κοντά στην περίμετρο, και συνιστά αυτό
οι βάσεις είναι περίπου έτσι, με δυνατότητα επιλογής "κανονικού" μεγέθους (Φ24) ή "mini" (Φ16,5) - τα κόκκινα κυκλάκια παραπάνω είναι Φ24
.... γνώμες ?
... εκτός από τις όποιες εκτιμήσεις για τον ήχο, με ενδιαφέρει και η γνώμη των "ηλεκτρικών" για το ποιά εκτιμούν ως πιο καλή θέση (εργονομικά)
-
Πολύ μου αρέσει αυτός ο τάκος που θα σφίξει στην αγκαλιά του το μανίκι και τα καμάρια !!! {celebrate012} {celebrate011} :13:
-
Εδώ θέλω τη γνώμη όσων ηλεκτρικών παρακολουθούν.
Το σχέδιο εξαρχής περιλαμβάνει την τοποθέτηση ενός μαγνήτη στο κάτω μέρος της ταστιέρας, βιδωμένου πάνω της με δυο λαμάκια, τέτοιου τύπου
το καλώδιο του μαγνήτη μπορεί εύκολα να περάσει μέσα από το θηλυκό μόρσο του τάκου, και το jack για το βύσμα επίσης μπορεί εύκολα να βγεί όπου θέλουμε πίσω στο σκάφος και εκ των υστέρων.
Για τα controls, στην αρχή σκεφτόμουν να τα βάλω πάνω στο pick guard όπως εδώ
οπότε δεν τρυπάμε καπάκι, ούτε το επιβαρύνουμε με το όποιο βάρος των controls - buttons κτλ. Δεν με πειράζει τόσο να το τρυπήσω, πιο πολύ σκέφτομαι ότι το καπάκι έχει ήδη "βαρειά" καμάρια κι αν βάλω κι άλλο πράμα επάνω δεν θα μείνει καπάκι να πάλλεται.
Ο φίλος που με βοηθάει με τα ηλεκτρικά όμως (μπασίστας που επισκευάζει και διάφορα ηλεκτρικά όργανα) έχει τη γνώμη ότι ακριβώς επειδή είναι βαρύ το καμάρωμα δεν θα επηρεαστεί από την τοποθέτηση των controls ειδικά κοντά στην περίμετρο, και συνιστά αυτό
οι βάσεις είναι περίπου έτσι, με δυνατότητα επιλογής "κανονικού" μεγέθους (Φ24) ή "mini" (Φ16,5) - τα κόκκινα κυκλάκια παραπάνω είναι Φ24
.... γνώμες ?
... εκτός από τις όποιες εκτιμήσεις για τον ήχο, με ενδιαφέρει και η γνώμη των "ηλεκτρικών" για το ποιά εκτιμούν ως πιο καλή θέση (εργονομικά)
Μάνο η αγαπημένη μου εταιρεία prs τα βάζει πίσω σε όλες τις κιθάρες της . Αλλά εκεί.μιλαμε για καθαρά ηλεκτρικές .
Εγώ επειδή δεν συμπαθώ τα pickguard θα τα έβαζα όπως η prs έτσι κι αλλιώς . Αλλά αν είναι να βάλεις pickguard τότε θα σου έλεγα επάνω του για δύο λόγους . Γλυτωνεις τρυπήματα στο καπακι και οποιαδήποτε αλλαγή επιρρεαζει ένα νέο pickguard. . .(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200116/af116c52fedeb0372021ea5ca7776e5e.jpg)
-
Θα σου πω τι έκανα εγώ στη χοντρή hollow body
Το βύσμα για το καλώδιο ήταν κοινό με το πιν που βάζεις για να κρεμάσεις την ζώνη της κιθάρας οπότε έγινε μόνο μία τρύπα στα πλαϊνά στο σημείο του πίσω τάκου και καμμία άλλη
Τα ποτς μπορείς να τα βάλεις πάνω στο pickguard αλλά από αυτά που ειναι δισκοειδή και μπαίνουν κρυμμένα πίσω από το pickguard και εξέχουν στην κάτω πλευρά για να ρυθμίζουν, δεν ξέρω αν καταλαβαίνεις ποιά εννοώ θα ανεβάσω φωτο
-
Το να εχεις δυο κουμπια πανω στο pickguard δεν ειναι και τοσο εργονομικο(υπαρχουν κιθαριστες που τους ενοχλει ο πενταθεσιος διακοπτης της Stratocaster)
Γνωμη μου ειναι να βαλεις τα pots που λεει ο Νασος,η στο καπακι σαν την PRS.Η θεση αναμεσα στα καμαρια για τα pots δεν νομιζω να επηρεαζει τον ηχο.
THUMBWHEEL POTS ειναι αυτα που ανεφερε ο Νασος.Καλη συνεχεια,αν και ειμαι σιγουρος για το αποτελεσμα. :)
-
ευχαριστώ ολους για το feedback!
Νάσο, Θάνο κατάλαβα ποιά εννοείτε, τα έχω δει αλλά δεν ήξερα όνομα για να τα ψάξω, εκτός από ebay που πιστεύω ότι θα βρω, υπάρχει και κάποιο μαγαζί εδώ ?
-
ευχαριστώ ολους για το feedback!
Νάσο, Θάνο κατάλαβα ποιά εννοείτε, τα έχω δει αλλά δεν ήξερα όνομα για να τα ψάξω, εκτός από ebay που πιστεύω ότι θα βρω, υπάρχει και κάποιο μαγαζί εδώ ?
Δεν νομίζω να τα βρείς εδώ ειναι λίγο σπάνια και δυσεύρετα
-
Μάνο καλημέρα.
Ο μαγνήτης σε ενδιαφέρει για να βγάλεις καθαρά ηλεκτρικό ήχο σαν ηλεκτρική ή για να μπορείς απλά να μεταφέρεις τον ήχο σε κονσόλα. Αν θες πιο πιστό ακουστικό ηχο γιατί δεν βάζεις μικρόφωνο ή πιεζοηλεκτρικό όπως οι ακουστικές κιθάρες;
https://www.ebay.com/itm/Acoustic-Guitar-Pickups-4-Band-EQ-LCD-Tuner-W-MIC-Equalizer-Preamp-Piezo-Pickup/323389465567?hash=item4b4b83a3df:g:cGoAAOSwEqhbvDkw (https://www.ebay.com/itm/Acoustic-Guitar-Pickups-4-Band-EQ-LCD-Tuner-W-MIC-Equalizer-Preamp-Piezo-Pickup/323389465567?hash=item4b4b83a3df:g:cGoAAOSwEqhbvDkw)
-
Κάτι τέτοιο για τι πρέπει να ειναι 500k ή 1ΜΩ
https://www.ebay.com/itm/POTENTIOMETER-500K-A500K-AUDIO-THUMBWHEEL-FOR-ACOUSTIC-JAZZ-CIGAR-BOX-GUITAR/282971066343?hash=item41e263cfe7:g:ekYAAOxyni9TAmXc (https://www.ebay.com/itm/POTENTIOMETER-500K-A500K-AUDIO-THUMBWHEEL-FOR-ACOUSTIC-JAZZ-CIGAR-BOX-GUITAR/282971066343?hash=item41e263cfe7:g:ekYAAOxyni9TAmXc)
-
θα μου πει καποιος πως το ζηταω αυτο? εχω μια ψευτικη less paul και δυο απο αυτα εσπασαν στο στελεχος που πιανει το κουμπακι.Τα δικα μου γραφουν Α500Κ
-
Το περιστρεφόμενο μέρος του ποτενσιομετρου έσπασε; Το A500 σημαίνει ότι είναι λογαριθμικο 500ΚΩ. Το Β500 είναι αντίστοιχα γραμμικής αύξησης της αντίστασης. Από εδώ θα πάρεις ή από ebay; Να προσέξεις μόνο να αντιστοιχεί το πάνω μέρος με τις εγκοπές στο αντίστοιχο που έχουν τα δικά σου.
-
συνέχεια...
λόγω του (ευτελούς αισθητικής) κόντρα πλακέ και όπως ίσως είδατε και στο "ημερολόγιο κατασκευών", έχω αποφασίσει να ζωγραφίσω την πλάτη της κιθάρας, μάλλον και το pickguard κτλ.
Τα πρώτα σχέδια ήταν με φυτικά μοτίβα, κάπως έτσι
αλλά οι πρώτες δοκιμές
δεν πήγαν όσο καλά θα ήθελα, και άλλαξα τρόπο αλλά και πάλι με φυτικά μοτίβα
σε κάτι τέτοιο, με περίπου αυτήν την χρωματική παλέτα
αλλά από τις δοκιμές φάνηκε ότι έπρεπε να αλλάξει και η κλίμακα - πιο μικρά μεγέθη - οπότε κατέληξα στο εξής
αποφασίζοντας ταυτόχρονα να αλλάξω και το κάλυμα των βιδών της ένωσης, από μεταλλικό που είχα στο μυαλό μου αρχικά σε ξύλινο, επειδή τα διαθέσιμα αυτή τη στιγμή δεν μου άρεσαν (από dimizparts), πιθανότατα δε να δείξει καλύτερα αν βαφτεί με τον ίδιο τρόπο
-
για να γίνει όμως το κάλυμα έπρεπε πρώτα να γίνουν οι τρύπες για τις βίδες (*), διαδικασία που με άγχωνε πολύ - μήπως ξετρυπήσουν παράκεντρα, ο τάκος στην "κάτω" βίδα έχει πάχος περίπου 5 εκ., ενώ οι καμπύλες πλάτης - καπακιού δεν επιτρέπουν "ασφαλή" ευθυγράμμιση στο κάθετο δράπανο.
(*) η στήριξη / ρύθμιση γωνίας θα γίνει με τρείς βίδες με πάσο : οι δύο "πάνω", ξετρυπώντας ελεύθερες τον τάκο θα τραβάνε το μπράτσο (θα βιδώνουν με μούφα στο μπράτσο) ενώ η "κάτω" προς το σκάφος θα το σπρώχνει (με μούφα στον τάκο), σε σημείο που θα ενισχυθεί με ένα κομματάκι χωνευτό μέταλλο για να μην πληγώνεται το ξύλο
Τελικά με αυτοσχέδια στήριξη με τάκους κτλ. στην καμπύλη της πλάτης, όλα πήγαν καλά και οι τρύπες στο μπράτσο βγήκαν ακριβώς στις θέσεις που έπρεπε
το κάλυμμα έγινε από ένα κομματάκι σφεντάμι... τώρα που ξαναβλέπω τις φωτογραφίες μου φαίνονται πολύ κοντά οι τρύπες του με τις τρύπες της στήριξης, ελπίζω να μην δημιουργηθεί πρόβλημα και αναγκαστώ να κάνω άλλο
οπότε βρίσκομαι εδώ, με το κάλυμμα πλέον μέρος της διακόσμησης
-
Σε θαυμάζω πολύ Μάνο γιατί ελέγχεις , δοκιμάζεις το θέμα από παντού , τεχνικά,
αισθητικά , το ψάχνεις , το ξαναψάχνεις , ...και το καταφέρνεις !
-
Συγκρατώ με δυσκολία τον ενθουσιασμό μου!!!
-
Εγώ πάλι δεν τον συγκρατώ καθόλου (άσε που ζηλεύω κιόλας). :13: :13: :13:
-
Να είστε όλοι ασυγκράτητοι....!!!! :undecided2:
Μπράβο Μάνο προχώρα ...!!!!!!!!!!
-
Πολύ μου αρέσει η εξέλιξη της κιθάρας.
Τα σχεδια πολύ ωραία.
Πιο πολύ όμως μου αρέσει που ξεφευγεις απο τα τετριμμένα.
Πολλά μπράβο Μάνο!
-
Πιο πολύ όμως μου αρέσει που ξεφευγεις απο τα τετριμμένα.
κάθε κάποιους μήνες με πιάνει μια ... "βαρεμάρα", να το πω, "ανησυχία", δεν ξέρω, πάντως θέλω να κάνω κάτι που δεν έχω ξανακάνει. Παραφράζοντας τον Χρηστάκη:
"από κιθάρα σε κιθάρα να πετάω" ;D
https://www.youtube.com/watch?v=20AFHadF8R8 (https://www.youtube.com/watch?v=20AFHadF8R8)
-
Μιά χαρά σε βρίσκω
Από κιθάρα σε κιθάρα!
-
το ΣΚ ασχολήθηκα λίγο με την ένωση. Τελικά όχι μόνο δεν απέφυγα τις ...πατάτες (οι ψυχαναγκαστικοί προσπεράστε τις φωτογραφίες) ;) αλλά μάλλον είχαν την τιμητική τους. Ο λόγος είναι ότι το καπάκι είναι καιρό με κολλημένα καμάρια και πρέπει να βιαστώ. Επιπλέον πριν το κολλήσω θέλω να έχω τελειώσει και την πλάτη, δηλαδή είμαι σε μια φάση "τρεχάτε ποδαράκια μου".
οι βίδες της ένωσης- θεωρητικά - δουλεύουν όπως παρακάτω, οι δύο φρεζάτες πάνω σταθεροποιούν το μανίκι "τραβώντας" το πίσω, ενώ η κάτω (ακέφαλη) το σπρώχνει ώστε να δίνει την δυνατότητα ρύθμισης της γωνίας σε τυχόν διαταραχές στη γεωμετρία από την τάση των χορδών. Αρχικά είχα υπολογίσει όλες τις βίδες Μ6, αλλά μετά προσπαθώντας να απλοποιήσω τον χειρισμό η ακέφαλη βίδα έγινε Μ8, ώστε σε όλες να χρησιμοποιείται το ίδιο άλλεν - αυτό της βέργας.
Οι ατυχείς στιγμές:
Μετά το αρχικό ξετρύπημα του τάκου (4 χιλ.) που έχω ήδη ανεβάσει, συνέχισα τη δουλειά (άνοιγμα σε 6-8 χιλ.) με το χέρι, για να εξοικονομήσω χρόνο, θεωρώντας ότι το τρυπάνι θα ακολουθήσει την αρχική τρύπα. Λάθος εκτίμηση. Έπρεπε να είχα χρησιμοποιήσει το κάθετο δράπανο. Οι δύο από τις τρεις τρύπες ξεστράτισαν - κυρίως η μια από τις φρεζάτες. Πιστεύω ότι δεν παίζει ρόλο στην λειτουργία, αλλά βέβαια σκαλώνει το μάτι και με εκνευρίζει. Τέλος πάντων συνέχισα όπως ήταν.
Άλλο ένα σημείο ταραχής ήταν οι μούφες. Είχα πολλές για Μ6 αλλά μόνο μία για Μ8, κι αυτή με άλλο τρόπο βιδώματος : οι Μ6 βιδώνονται με άλλεν, η Μ8 με φαρδύ ίσιο κατσαβίδι - που δεν έχω. Επιπλέον δεν είχα προετοιμαστεί για την νέα διάμετρο, ήθελε τρυπάνι 11 mm το οποίο επίσης δεν έχω (όλα αυτά γίνονται Κυριακή)- και άνοιξα τη διάμετρο όπως να' ναι, πολύ άτσαλα. Τέλος πάντων την έβαλα, χρησιμοποιώντας μια ντίζα και κόντρα παξιμάδια, αλλά δεν μπορώ πλέον να την βγάλω για να περιποιηθώ λίγο τα χείλη της τρύπας. Όπως όταν πέφτει κάτι πίσω από το ψυγείο, "θα το βρούμε στην ανακαίνιση"
Τελευταία ταραχή (αυτό το ήξερα, μου είχε φύγει από την αρχή) είναι η κακή διαμόρφωση του μάνικου πίσω στην ένωση, ειδικά από τη μια πλευρά χάσκει. Μάλλον θα προσθέσω διάφορα κομματάκια να ισορροπήσει κάπως και θα το βάψω σκούρο, τουλάχιστον εκεί στο τελείωμα.
ένα μόνο πράγμα πήγε καλά, το περιμετρικό φιλέτο ABS, αλλά κι αυτό έχει προβλήματα. Ήθελα να βάλω το ίδιο φιλέτο και στο headstock, και δεν υπάρχει πλέον στο ίδιο χρώμα : είναι λίγο πιο κίτρινο, παλιά παρτίδα από τον Σοφιανό αλλά δεν έχει πλέον αντίστοιχο κομμάτι.
-
τα χει πει ο ζαρκαδας...
η μ@λ@κια παντα καραδοκει...
εσυ παλι ρε μανο γιατι κυριακατικο; πανε στη τουμπα λιγο να φωναξεις, ;D, και μετα απο δευτερα το σκαρπελο....
-
Ρε Μάνο αν σου λείπει κάτι χτυπά ένα τηλέφωνο ...
-
Είναι συναρπαστικός ο πυρετός της δημιουργίας ... είναι γοητευτική αλλά και πλανεύτρα η φλόγα του ...
Μάνο , είμαι βέβαιος ότι ως πολυμήχανος σύγχρονος Οδυσσέας , στο τέλος θα το καταφέρεις ! :)
-
Μάνο έχω παλιά ABS από Σοφιανό..... ;D
-
αυτα τωρα τι ειναι, δισκοφρενα; :-X
-
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Acrylonitrile_butadiene_styrene (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Acrylonitrile_butadiene_styrene)
Τσάμπα τα έχουμε τα πτυχία βρε Στέλιο ;D :-X
-
Μάνο έχω παλιά ABS από Σοφιανό..... ;D
Νάσο ευχαριστώ, τελικά βρήκα ένα κομμάτι που προφανώς το είχα "φυλάξει" (και μετά ξέχασα που το είχα βάλει, κλασικά)
.............
επι τη ευκαιρία, τι πάχος έχει το pickguard ?
-
Έχω φτιάξει pickguard από έβενο
Αρχικά ήταν 3,5 χιλ αλλά είχα θέμα γιατί λύγιζε με την πίεση του χεριού
Έφτιαξα νέο 5-6 χιλ και όλα ΟΚ
-
συνέχεια με την κατασκευή:
επιτέλους τελείωσα με την πλάτη ... παρά τις αρχικές δοκιμές, επειδή αφενός "εχθρός του καλού είναι το καλύτερο" και αφετέρου (όπως ξέρω καλά από τη δουλειά) όσο το ψάχνεις τόσο καλύτερο γίνεται, εξακολούθησα να δοκιμάζω διάφορες τεχνικές στις λεπτομέρειες ...
...κάποια πέτυχαν, κάποια άλλα όχι, αλλά κάποια στιγμή έπρεπε να κλείσει αυτό το θέμα της πλάτης για να προχωρήσει η κατασκευή... βελτιώσεις στο επόμενο....
δεν έχω ξανακάνει βέβαια ακριβώς ίδια εφαρμογή και έχει διάφορα θέματα... π.χ. μια από τις πρώτες απορίες ήταν: πότε μπαίνει το binding ? πρίν ή μετά το βάψιμο ? και ναι μεν βρήκα απαντήσεις / οδηγίες που θα μπορούσα (να δοκιμάσω) να εφαρμόσω, όπως αυτή
https://www.youtube.com/watch?v=TNbsZsSabPs&t=21s (https://www.youtube.com/watch?v=TNbsZsSabPs&t=21s)
αλλά βέβαια δεν είχα την υπομονή να κάνω έξτρα κομμάτια οπότε οι δοκιμές - εφαρμογές γίνονται κατευθείαν στο αντικείμενο και όσο νάναι υπάρχει λίγο άγχος.... εδώ "σβήνω" τις μολυβιές και τις μπογιές που βγήκαν πάνω στο binding με ξυράφι όπως στο βίντεο....
η πραγματική δυσκολία θα είναι το φαρδύ μέρος του binding (και τα πλαϊνά θα βαφούν, μονόχρωμα βέβαια), αυτό ήταν για την όρεξη... είπαμε ... βελτιώσεις στο επόμενο....
όσο γι αυτό
Βρες ένα σοβαρό βερνίκωμα για προστασια...
θα την πάω σε λουστραδόρο για βερνίκι πολυουρεθάνης, όπως όλα τα όργανα που κάνω πια (εκτός από τα μικρά που τα κάνω με 500άρι σπίτι)....
προς το παρόν άπλωσα ένα χέρι παχύ sealer για προστασία από χτυπηματάκια κτλ. εντός εργαστηρίου...
πριν την κόλληση του καπακιού κι όσο στέγνωνε το sealer ασχολήθηκα και με το headstock
οπότε είμαστε εδώ, με κολλημένο πια το καπάκι και έτοιμο για τα δικά του purfling + binding και το ταίριασμα του μπράτσου...
τώρα, βλέποντας το headstock χωρίς την πλάτη - κι επειδή πολύ μου αρέσει όπως βγήκε - πάλι αμφιταλαντεύομαι αν θα το βάψω κι αυτό ή θα το αφήσω έτσι...
-
τώρα, βλέποντας το headstock χωρίς την πλάτη - κι επειδή πολύ μου αρέσει όπως βγήκε - πάλι αμφιταλαντεύομαι αν θα το βάψω κι αυτό ή θα το αφήσω έτσι...
Η πρόσοψη έχει πολύ ωραίες γραμμές , αναλογίες , ήρεμη και ισορροπημένη αισθητική !
Η πίσω όψη είναι όλο χρώματα , κέφι , χαρά , ζωντάνια !
Στη μουσική , αλλά και στη ζωή υπάρχουν και οι δυο καταστάσεις !
Ας έχει η κάθε όψη τη δική της αυτοτέλεια !
-
Μπράβο Μάνο {celebrate011}
Μας φτιάχνεις την μέρα με τόσες ομορφιές.
Η ταστιέρα σου είναι κάτι σε ιρόκο ή με ξεγελά η φωτογραφία?
-
Ας έχει η κάθε όψη τη δική της αυτοτέλεια !
Σοφά λόγια γέροντα! Προσυπογράφω.
Ας κρατήσει η πλάτη το αποκλειστικό δικαίωμα της έκπληξης και της δημιουργίας ερωτηματικών (όπως αρέσκεται να κάνει η Τέχνη)
-
Μπράβο Μάνο {celebrate011}
Μας φτιάχνεις την μέρα με τόσες ομορφιές.
Η ταστιέρα σου είναι κάτι σε ιρόκο ή με ξεγελά η φωτογραφία?
ευχαριστώ Μάνο (χαχα ωραίο είναι αυτό)
ναι, νομίζω ιρόκο είναι - το ψάρεψα κάτι χρόνια πριν από τις φύρες του ξυλουργού του χωριού, για αυτό δεν είμαι σίγουρος 100% αλλά μοιάζει πολύ... ξαδερφάκι θα είναι σίγουρα
-
Ας έχει η κάθε όψη τη δική της αυτοτέλεια !
Σοφά λόγια γέροντα! Προσυπογράφω.
μη λες κακές λέξεις γέροντα
Ας κρατήσει η πλάτη το αποκλειστικό δικαίωμα της έκπληξης και της δημιουργίας ερωτηματικών (όπως αρέσκεται να κάνει η Τέχνη)
όπως έλεγε κι ένα παλιό ρητό
... ποιοι είμαστε ? ...που πάμε ? και το σημαντικότερο... ποιός πληρώνει τη βενζίνη ?
-
... ποιοι είμαστε ? ...που πάμε ?
Μέχρι εδώ καλά
ποιός πληρώνει τη βενζίνη ?
Τώρα πετάς τη μπάλα στην εξέδρα! Παραδέξου ότι έχεις ανεβάσει τον πήχη!!
-
Περασα να πω ενα μεγαλο μπραβο !!!!
Τι να πει κανεις για αυτο σου το μερακι !!!! {celebrate004}
-
Περασα να πω ενα μεγαλο μπραβο !!!!
Τι να πει κανεις για αυτο σου το μερακι !!!! {celebrate004}
γειά σου Σπύρο μερακλή {celebrate011} και ομοϊδεάτη!
-
ταμαμ!
να γω σενα..... ;D
-
Ζήτω το Τουρπαλέϊκο!!!!! :13: :13: :13:
-
ωχ με τσάκωσες!
....
συγκινητικό, ευχαριστώ Παναγιώτη!
-
... και κάτι που με προβληματίζει... τι είχε ο (τότε) γραφίστας στο μυαλό του και έβαλε σήμα εργοστασίου το ... προπατορικό αμάρτημα, μου λες σε παρακαλώ?
-
Απλούν! :banghead:
Μέχρι τότε ήταν γυμνοί! :undecided2:
Τους έντυσε το "Νηματουργείον Λόγγου & Τουρπάλη - Βραβευθέν εις Τέσσαρας Διεθνείς Εκθέσεις"! :king:
-
συνέχεια, μετά από καιρό (και δεν προβλέπεται να τελειώνει σύντομα)
...αφού λοιπόν έχουν "στηθεί" τα βασικά (σκάφος, μπράτσο) και πριν συνεχίσω με τις λεπτομέρειες (κορδόνια κτλ.) ήθελα να παίξει η κιθάρα ώστε να γίνουν τυχόν απαραίτητες αλλαγές - δεν έχω υπόψη κάποιο σχέδιο και προχωράω στα τυφλά.
Για να παίξει, έπρεπε να μπουν χορδές, άρα να περαστούν τάστα - nut και χορδοκράτης. Ο καβαλάρης θα είναι στην αρχή πρόχειρος, με σκοπό να μπει τελικά ένας ρυθμιζόμενος, σαν αυτόν που είχα βάλει στην (ακουστική έκδοση της) resonator
... σκόπευα να τον αγοράσω από Κίνα (~ 5 ευρώ) αλλά με τις πρόσφατες ...αναγούλες στα ΕΛΤΑ και την καθυστέρηση, μάλλον θα κάτσω να τον φτιάξω ... αν και θα προτιμούσα, ειδικά σε αυτό το project, να μην καταναλώσω χρόνο, δεν μου "βγαίνουν" οι επιλογές...
...όπως για τον χορδοκράτη, που από τεμπελιά είπα μήπως βολευτώ με μια ... σπάτουλα, γυαλιστερή - γυαλιστερή κι ωραία
αλλά βέβαια η σπάτουλα είναι φτιαγμένη να αντέχει, και το εγχείρημα στέφθηκε με ... αποτυχία, εκτός του ότι δεν τρυπιόταν με τίποτα, τσαλακώθηκε και έσπασε στο γύρισμα, οπότε μπήκε σε ενέργεια το plan B, μόνο που αυτό απαιτούσε περισσότερη δουλειά
το plan B λοιπόν αφορά κατασκευή από απλή λαμαρίνα, που τρυπιέται και γυρίζει για πλάκα, αλλά ακριβώς για αυτό έπρεπε να "ντυθεί" με κάτι πιο ανθεκτικό ώστε να μην παραμορφωθεί από τις χορδές... εξάλλου - όπως σημείωσε και ο Ιωσήφ στα "Εργαστήρια" που το συζητούσαμε -
Τουλάχιστον να πω μια ιδέα , αν δεν την έχεις σκεφτεί ήδη ... Αυτή τη μεταλλική επιφάνεια του χορδοκράτη που φτιάχνεις
μήπως έχεις κάποιο ξυλάκι να τη ντύσεις , σαν αυτό της ταστιέρας σου ... ή σαν αυτό που έχει η επάνω επιφάνεια του καράολου ?
Το "αισθητικό επιχείρημα" για μια τέτοια πρόταση - ας πούμε - είναι η τόσο επιτυχημενη ήδη αρμονία υλικών , χρωμάτων
και σχεδίου στη "πρόσοψη" , θα έδειχνε κάπως ασύμφωνη με την παρουσία μιας μεταλλικής επιφάνειας εκεί κάτω ... Νομίζω δηλ. ...
αυτή η προσθήκη θα κρύψει και την λαμαρίνα... αν τα είχα καταφέρει με την σπάτουλα, θα την άφηνα όπως είχε, αλλά αυτή η λαμαρίνα είναι κάπως αταίριαστη
τέλος πάντων, αυτή ήταν η βασική επιλογή, το ξύλο θα προτιμούσα να ήταν ιρόκο για να είναι ίδιο με την ταστιέρα αλλά μόνο καρυδιά είχα διαθέσιμη σε κατάλληλο μέγεθος
και με την πρώτη επεξεργασία έγινε έτσι
κάποια στιγμή είχα επίσης σκεφτεί να "χωνέψω" όλην την λαμαρίνα μέσα στο σώμα του ξύλου, ένθετη για να κρύψω τα σόκορα (η όψη που θα βγαίνουν οι χορδές δεν με πειράζει να είναι μεταλλική), αλλά ήταν πολύ περισσότερη δουλειά και αποφάσισα να βάλω φιλετάκια, και πάλι απ' ότι είχα διαθέσιμο ... φλαμούρι αυτή τη φορά, "κανονικά" θα επρεπε να είναι από το ίδιο κιτρινωπό ABS που έχει η ταστιέρα, αλλά δεν έχω ούτε απ' αυτό - και εξάλλου ακόμα και να είχα δεν θα έφτανε το φάρδος στο σημείο που περνάνε οι χορδές
και μετά απ' όλα αυτά ο χορδοκράτης είναι κάπως έτσι, περασμένος με νέφτι να φανούν τα χρώματα
με είχε απασχολήσει επίσης η ρύθμιση της break angle (κάποιοι χορδοκράτες έχουν άρθρωση στη γωνία με το σκάφος, ακριβώς για να προσαρμόζεται η γωνία στο ύψος του καβαλάρη), είχα βρει και κάτι μεντεσέδες κατάλληλους σε μέγεθος και ύφος, αλλά τελικά προτίμησα να αναλάβει αυτή τη δουλειά η ίδια η λαμαρίνα, αν χρειαστεί διορθώσεις βλέπουμε....
ούτως ή άλλως στο συγκεκριμένο όργανο τα αντιμετωπίζω όλα σαν "προσωρινά" {celebrate018}
-
Πολύ ὡραῖα ὅλα........!!!!!!!!!!
-
Πατέντας το εγκώμιον. Μάνο το πας υπέροχα.
-
Μου έχει δημιουργήσει εξάρτηση η κατασκευή αυτής της κιθάρας!!!
Ό,τι και να πω είναι λίγο...
-
Πολύ , πολύ ωραίος Μάνο !
Απολαμβάνω τη δημιουργική σκέψη , τα ικανότατα χέρια και όλη τούτη την ευρηματικότητά σου !
-
βλεπω η καρυδια του νικηφορου, εχει φτασει κ β ελλαδα ;D
μπραβο μανο! υπεροχος ο στρινκοκρατης!
-
Πολύ , πολύ ωραίος Μάνο !
Απολαμβάνω τη δημιουργική σκέψη , τα ικανότατα χέρια και όλη τούτη την ευρηματικότητά σου !
Προσυπογρφω!
Παντα απολαυστικός Μάνο!
-
λοιπόοοοοννννννν
η κιθάρα στήθηκε και δοκιμάζεται ...
έχει ανέλπιστα καλόν ήχο, αλλά προς το παρόν έχω άλλο θέμα, μια σημαντική ερώτηση προς τους κιθαροκατασκευαστές με εμπειρία στις βέργες....
πρώτη φορά έβαλα βέργα με ρύθμιση από το headstock και λόγω ανασφάλειας μην πάει η βέργα πολύ κάτω και μου βγει στον τάκο (είπαμε έβαλα ό,τι είχα, αυτήν την είχα πρόχειρη, 44 εκ.)
εδώ σε "γυμνή" φωτο
και εδώ η απόληξη
ενώ λοιπόν η ρύθμιση του action / γωνία μπράτσου με τις βίδες δουλεύει άψογα και κάνω ότι action θέλω στο λεπτό, έχω πρόβλημα με τη ρύθμιση του relief.
Έχω ταστάρισμα σε μεγάλη έκταση (όχι ακριβώς ταστάρισμα, buzzing νομίζω το λένε οι Αμερικάνοι, δεν είναι έντονο αλλά είναι ενοχλητικό και με νευριάζει).
Με ψηλότερο action (2+ mm) λύνεται αλλά θέλω χαμηλότερο (υπόψην δεν υπάρχει standard action γι αυτές, ο καθένας βάζει ότι θέλει ο πελάτης και επειδή συνήθως είναι τζαζίστες παίζουν διάφορα στυλ και δεν υπάρχει nominal).
Η βέργα δουλεύει, αλλά αντί να μου καμπυλώνει την ταστιέρα περίπου στη μέση, την καμπυλώνει ψηλά (3-4-5-6 τάστο) που δεν χρειάζεται relief.
Υποψιάζομαι όμως ότι δεν δουλεύει σωστά επειδή δεν είναι σωστά τοποθετημένη. Μήπως χρειάζεται να "συρθεί" προς τα κάτω (προς το σκάφος) ώστε στο nut να φαίνεται μόνο ο κύλινδρος / υποδοχή του άλλεν - ή κι ακόμα παρακάτω να κρυφτεί εντελώς και ο κύλινδρος κάτω από το Nut ?
Βέβαια μάλλον θα χρειαστεί να αλλάξω και βέργα (εκτός από το σπάσιμο βγάλε - βάλε τάστα, ταστιέρες, φιλέτα κτλ. τι να κάνουμε ας πρόσεχα)...
Δεν έχω εικόνα από αντίστοιχες κατασκευές κι από το ιντερνετ βλέπω διάφορα και δεν βγάζω ασφαλές συμπέρασμα.
-
Φίλε Μάνο , εἶναι φῶς - φανάρι ὅτι χρειάζεται νά συρθῆ πρός τά κάτω ἡ βέργα . Στήν " γυμνή " φωτό δέν φαίνεται ἄν ὑπάρχει συνέχεια στό κανάλι ὅπου αὐτή βρίσκεται , ἀλλά μᾶλλον ὑπάρχει . Ἄν συμβαίνει αὐτό , καί ὑπάρχει δυνατότητα νά προχωρήση ἡ βέργα πιό κάτω ( δέν εἶναι δηλαδή τόσο σφιχτά κρατημένη ἀπό τά γύρω της ξῦλα ) , μπορεῖς χτυπῶντας την μέ σφυρί καί κατσαβίδι πού νά ἔχη γιά μύτη τό ἀρσενικό allen τῆς βίδας τῆς βέργας , νά τήν κατεβάσης ὅσο χρειάζεται . Ἐπειδή ὅμως θά εἶναι πολύ βαθειά γιά νά τήν φθάνη τό συνηθισμένο κλειδί allen , ὑπάρχουν τέτοια κλειδιά μέ μεγαλύτερα ( ἴσα ) σκέλη , καί ἄν δέν βρεῖς τέτοιο , μπορεῖς νά στραβώσης σέ ὀρθή γωνία τό κατσαβίδι πού χρησιμοποίησες πρίν λίγο μετά τή χειρολαβή του , ἤ ὅπου κρίνεις καλύτερα , καί μέ τό ὑπόλοιπο ὠφέλιμο μῆκος του , νά φθάνης νά γυρίζης τήν βίδα τῆς βέργας .
Γιά νά μήν ξεκολλᾶς δηλαδή .
Πάντως ἔγινε πολύ ὡραία κιθάρα.......
-
Λογικά, θα πρέπει να κατεβει πιο κάτω. Ωστόσο η διαφορά από την μετακίνηση της μπάρας υποψιάζομαι πως δεν θα είναι τόση όσο θα χρειάζεται για την μετατόπιση του relief.
Εαν μπεις στην διαδικασία να ξηλώσεις το μπράτσο, δοκίμασε την λειτουργία της μπάρας, έτσι ώστε να δεις σε ποιο σημείο ασκει περισσότερη δυναμη, συνήθως αυτό είναι στο κέντρο της μπάρας. Επίσης θα πρέπει να λάβεις υπ` ὸψιν σου το γεγονός πως το ξύλο του μπράτσου έχει διαφορετική ακαμψία στο πάνω και κάτω μέρος.
Προς το παρόν θα σου πρότεινα να μην πειράξεις τίποτα και να δώσεις χρόνο στην βέργα να κάνει την δουλειά της, αφενός γιατί η επίδρασή της δεν είναι άμμεσα ορατή και χρειάζεται χρόνο, αφετέρου για να απαντήσουν και οι ηλεκτρικοί που έχουν μεγαλύτερη εμπειρία σε τέτοια θέματα.
-
Μπράβο Μάνο!
Τη βέργα τη βλέπω μια χαρά
Συνήθως το τέλος της ειναι εκεί στον τάκο και η αρχή της ειναι κάτω από το κόκκαλο στο καράολο δλδ η δική σου είναι 4-5 εκατοστά ποιό πάνω δεν νομίζω να επηρεάζει τόσο
Από την άλλη 2mm action είναι χαμηλό εκτός αν έχεις 12ρες χορδές, δώσε λίγο χρόνο, ανέβασε λίγο τον καβαλάρη, έλεγξε ξανά τα Τάστα τρία τρία με μικρό χάρακα :)
-
Συνήθως το τέλος της ειναι εκεί στον τάκο και η αρχή της ειναι κάτω από το κόκκαλο στο καράολο δλδ η δική σου είναι 4-5 εκατοστά ποιό πάνω δεν νομίζω να επηρεάζει τόσο
έγραψα ένα μήνυμα πριν αλλά χάθηκε, τέλος πάντων..
Νάσο 11άρες έβαλα, αλλά τι σημασία έχει η διατομή, δεν θα πρέπει κάθε φορά να προσαρμόζεις τo action ούτως ή άλλως ?
όταν λες 4-5 εκ. μήπως εννοείς χιλιοστά? με παίρνει να την κατεβάσω περίπου 10 - 12 χιλιοστά μέχρι να χωθεί η πλάκα κάτω από το nut, αν πρέπει να την κατεβάσω περισσότερο (να μην βλέπεις ούτε τον κύλινδρο) θα πρέπει να αλλάξω και βέργα γιατί αυτή θα μου βγει μέσα στο σκάφος
Από την άλλη 2mm action είναι χαμηλό εκτός αν έχεις 12ρες χορδές, δώσε λίγο χρόνο, ανέβασε λίγο τον καβαλάρη, έλεγξε ξανά τα Τάστα τρία τρία με μικρό χάρακα :)
2mm χαμηλό το βρίσκεις ? εμένα δεν με πειράζει (αλλά δεν παίζω και κιθάρα), μου ζητάνε όμως διάφορα, άλλος το βρίσκει χαμηλό (λαϊκός με βαρύ χέρι), άλλος ψηλό (μαθήτρια του προηγούμενου)και δε συμμαζεύεται, οπότε θα ήθελα γενικώς να μπορώ να το ελέγχω καλύτερα
-
αυτά που έγραψα και δεν τα βρίσκω, είναι
- Λάμπρο η βέργα είναι φαρδύτερη επάνω, επομένως δεν "σύρεται" προς τα κάτω, μόνο ξηλώνεται και ξαναμπαίνει
-Νάσο, Μάνο
όλοι οι έλεγχοι έγιναν πριν και μετά την τοποθέτηση (λειτουργία, τάστα ανά τριάδες κτλ).
Εν τω μεταξύ το συζήτησα και τηλεφωνικά με τον Παβέζα, η γνώμη του είναι ότι η "περίεργη" λειτουργία δεν είναι αναλογική αλλά ...απλώς ανεξέλεγκτη (δηλαδή αν τώρα μου καμπυλώνει την περιοχή του 4ου τάστου δεν σημαίνει ότι αν την βάλω 2 εκ. παρακατω θα καμπυλώσει το 5ο) επειδή κατά την γνώμη του δεν πατάει καλά το άνω άκρο.
Θα την κρατήσω καναδυο μέρες ακόμα (πάντως με δυσκολία κρατιέμαι να μην την ξηλώσω :banghead:) και βλέπουμε.
Πάντως όσες έχω βάλει, δούλεψαν άμεσα, δεν νομίζω να θέλει "στρώσιμο" αυτή ειδικά.
Προσεχώς θα ελαφρύνω το κλίμα με φωτοραφίες "καλλιστείων καβαλάρηδων" ;D
-
Στις κατασκευές μου το τελείωμα του Allen είναι κάτω από το κόκκαλο, άρα 3-4 εκατοστά χαμηλότερα
Αλλά επιμένω αυτό δεν ειναι θέμα
Μάνο ανέβασε σε παρακαλώ φωτο της βέργας αν έχεις τι ειναι αλουμίνιο σε προφίλ Π ?
-
"and the winner is...."
(μουσική ξεσηκωτική)
δοκίμασα με και χωρίς κόκκαλο (κέρδισαν οι "χωρίς"), πλήρεις ή με κενό από κάτω (κέρδισαν οι πλήρεις), από μαόνι (που είχα πρόχειρο), έβενο και ιρόκο που βρήκα ένα περίσσεμα από την ταστιέρα.
Ο έβενος ήταν ίσως λίιιιγο καλύτερος, αλλά τόσο λίγο που για λόγους ομοιομορφίας μάλλον θα μείνει το ιρόκο
όλοι είναι δουλεμένοι με λοξή κορυφή, το compensation είναι γενικά ικανοποιητικό, αν είχα ένα χιλιοστό περισσότερο (7 χιλ.) θα ήταν καλύτερο αλλά κι έτσι είναι απολύτως ικανοποιητικό (με λίγο φαρδύτερο ίσως έκανα αυτό το σύνθετο - χωριστά για κάθε χορδή αλλά στα 6 χιλ. φάρδος δεν με παίρνει)
Παρακάτω ο ρυθμιζόμενος που έκανα ειδικά για αυτήν. Οι άλλοι στην πρώτη φωτογραφία είναι από την πρώτη μου λαϊκή κιθάρα, τους δοκίμασα κι αυτούς αλλά ..."δεν"
αυτά τα τέλεια παξιμαδάκια μου τα είχε στείλει από τότε ο john2004 τον οποίο και πάλι ευχαριστώ. Ακόμα δεν έχω βρει τέτοια εδώ, είναι σούπερ χρήσιμα και πρέπει να βρω.
-
Στις κατασκευές μου το τελείωμα του Allen είναι κάτω από το κόκκαλο, άρα 3-4 εκατοστά χαμηλότερα
Αλλά επιμένω αυτό δεν ειναι θέμα
Μάνο ανέβασε σε παρακαλώ φωτο της βέργας αν έχεις τι ειναι αλουμίνιο σε προφίλ Π ?
δεν έχω πρόχειρη αυτήν την στιγμή (μπορώ να βγάλω αύριο από τις μη τοποθετημένες) πάντως είναι όμοια με αυτήν
εδώ δυο μαζί για να δείξω ότι είναι λίγο στραβές από τη μάνα τους και θέλουν ξυλογλυπτική
είναι σιδερένιες, διπλής ενέργειας, η διατομή τους είναι σχήματος "U" (σχηματίζεται από κάτω με κυλινδρική ράβδο και πάνω μια πλάκα οριζόντια), δες το PDF παρακάτω έχει τομή
-
Δοκίμασε βρε Μάνο μία από τις μή τοποθετημένες πρέπει να λυγίζει στη μέση αν τη σφίξεις
Μήπως το μπράτσο σου ειναι βράχος και δεν λυγίζει εύκολα?
Το πάχος του μπράτσου στο πρώτο και 10ο Τάστο πόσο είναι? Συνήθως έχουν 3-4 χιλ διαφορά
-
Την ίδια σκέψη με το Νάσο έχω κάνει κι εγώ.
Στο παρακάτω πολύ-πολύ χονδρικό σκιτσάκι, η κόκκινη γραμμή είναι η επιθυμητή καμπύλη του truss rod. Όμως στην περίπτωσή σου Μάνο φαίνεται ότι το μπράτσο λυγίζει σύμφωνα με τη μαύρη γραμμή. Ποιές είναι οι πιθανότητες; Πέρα από την περίπτωση χαλασμένου truss rod (μάλλον δύσκολο), η πιό πιθανή εκδοχή είναι ότι το μπράτσο αντιστέκεται στο να λυγίσει όπως πρέπει και επιτρέπει μόνο να λυγίζει στα πρώτα τάστα που συνήθως είναι πιό λεπτό.
-
Την ίδια σκέψη με το Νάσο έχω κάνει κι εγώ.
Στο παρακάτω πολύ-πολύ χονδρικό σκιτσάκι, η κόκκινη γραμμή είναι η επιθυμητή καμπύλη του truss rod. Όμως στην περίπτωσή σου Μάνο φαίνεται ότι το μπράτσο λυγίζει σύμφωνα με τη μαύρη γραμμή. Ποιές είναι οι πιθανότητες; Πέρα από την περίπτωση χαλασμένου truss rod (μάλλον δύσκολο), η πιό πιθανή εκδοχή είναι ότι το μπράτσο αντιστέκεται στο να λυγίσει όπως πρέπει και επιτρέπει μόνο να λυγίζει στα πρώτα τάστα που συνήθως είναι πιό λεπτό.
Απ το μυαλό μου περνάει ξανά μια προηγούμενη κουβέντα μας εδώ στο φόρουμ για τα τάστα...το πόσο σφιχτά μπαίνουν...κλπ. Θέλει ψάξιμο τώρα όλο αυτό Μάνο και ξεκίνα την αναδρομή προσπαθώντας να θυμηθείς όσο το δυνατόν πιο καλά όλες τις ενέργειες που έκανες με το μανίκι , τη βέργα, τα τάστα κλπ. Δεν μπορώ να σκεφτώ κάτι άλλο.Καλή επιτυχία σου εύχομαι φίλε Μάνο. Εντυπωσιάστηκα απ τους καβαλάρηδες. !!!! :sign0098:
-
ρε συ κονταροχτυπιεται το... ιππικο σου με αυτο του στεργιου...
καλα ελεγα εγω στρατεγκο ;D
ολα αξιοθαυμαστα, μπραβο μανο. :-*
τελικα η θεωρια ικανης φορτισης ισχυει και εβγαλες και συ το ιδιο συμπερασμα (για τους καβαλαρηδες που ακουμπανε μονον δεξια αριστερα)
(το αλλο που ειπες-το μηνυμα πως χαθηκε.... αν θες γραψε μου 2 κουβεντες στο σου-πσου-μου)
-
Την ίδια σκέψη με το Νάσο έχω κάνει κι εγώ.
Στο παρακάτω πολύ-πολύ χονδρικό σκιτσάκι, η κόκκινη γραμμή είναι η επιθυμητή καμπύλη του truss rod. Όμως στην περίπτωσή σου Μάνο φαίνεται ότι το μπράτσο λυγίζει σύμφωνα με τη μαύρη γραμμή. Ποιές είναι οι πιθανότητες; Πέρα από την περίπτωση χαλασμένου truss rod (μάλλον δύσκολο), η πιό πιθανή εκδοχή είναι ότι το μπράτσο αντιστέκεται στο να λυγίσει όπως πρέπει και επιτρέπει μόνο να λυγίζει στα πρώτα τάστα που συνήθως είναι πιό λεπτό.
Απ το μυαλό μου περνάει ξανά μια προηγούμενη κουβέντα μας εδώ στο φόρουμ για τα τάστα...το πόσο σφιχτά μπαίνουν...κλπ. Θέλει ψάξιμο τώρα όλο αυτό Μάνο και ξεκίνα την αναδρομή προσπαθώντας να θυμηθείς όσο το δυνατόν πιο καλά όλες τις ενέργειες που έκανες με το μανίκι , τη βέργα, τα τάστα κλπ. Δεν μπορώ να σκεφτώ κάτι άλλο.Καλή επιτυχία σου εύχομαι φίλε Μάνο. Εντυπωσιάστηκα απ τους καβαλάρηδες. !!!! :sign0098:
Πολύ ενδιαφέροντα όλα τούτα . Αρχικά βέβαια , ελληνικά διάβαζα , αλλά δεν μπορούσα ούτε μυρουδιά να πάρω .
Ομολογώ ότι το σχόλιο και το σκίτσο του ΚαΠα , μαζί με τις σκέψεις του Γιάννη , με βοήθησαν να μπω λίγο στο νόημα του προβλήματος .
Αδυνατώ βέβαια τεχνικά να συνεισφέρω στον προβληματισμό . Μπορώ όμως να πω δυο λόγια απ την καρδιά μου .
Η τεχνική σκέψη όταν γίνεται κατασκευή , με τις χαρές και τις λαχτάρες της , σε κάνουν δημιουργικό , νοιώθεις κάτι σα μικρός θεούλης !
Οσοι φίλοι καταφέρνουν να μην καβαλήσουν το καλάμι , να μην γιγαντώσουν το "εγώ" τους , να μη συμπεριφέρονται σαν ο καπετάν ένας
αλλά αντιθέτως
για κάθε σκαλοπάτι που ανεβαίνουν , για κάθε κορυφή που κατακτούν
καλούνε και τους φίλους τους να απολαύσουνε τη "θέα" ,
ή να μοιραστούνε "τα κακοτράχαλα τα βουνά" ...
αξίζουν το σεβασμό και την αγάπη μας !
-
Παρακολουθώ με ιδιαίτερο θαυμασμο!!! {celebrate014}
Αλλά έχω και άγνωστες λέξεις:
...η θεωρια ικανης φορτισης...
-
Δοκίμασε βρε Μάνο μία από τις μή τοποθετημένες πρέπει να λυγίζει στη μέση αν τη σφίξεις
Μήπως το μπράτσο σου ειναι βράχος και δεν λυγίζει εύκολα?
Το πάχος του μπράτσου στο πρώτο και 10ο Τάστο πόσο είναι? Συνήθως έχουν 3-4 χιλ διαφορά
22 χιλ. στο 1ο, 25 στο 12ο διάστημα, σύνολο (με 6 χιλ. ταστιέρα, δηλαδή 16+6 και 19+6)
Βράχος ? δεν ξέρω. Φλαμούρι είναι, με κόντρες βέγκε - σφεντάμι - βένγκε (η κεντρική έχει και το κανάλι της βέργας).
Είναι παχύτερο στο 1ο τάστο κατά μόλις 1 χιλ. από αυτά των άλλων (λαϊκών) που κάνω (15+6 ταστιέρα), ακριβώς επειδή είναι φλαμούρι κι όχι φεντάμι ή μαόνι.
-
Οι έμπειροι φίλοι , ασφαλώς το γνωρίζουν .
https://www.youtube.com/watch?v=SAg6Kvbr_OU (https://www.youtube.com/watch?v=SAg6Kvbr_OU)
Δεν γνωρίζω αν βοηθάει , έστω και λίγο .
-
Μάνο μια χαρά τα βρίσκω
Έλεγξες να βιδώσεις τη αχρησιμοποίητη βέργα αν στραβώνει στο κέντρο?
Ιωσήφ ωραίο βίντεο ευχαριστούμε!
-
Μανο κατα τη γνωμη μου εχεις βαλει τη βεργα πιο μπροστα.Μετρησα μια 44ρα βεργα και η καμπυλη της ειναι στο 7ο με 8ο ταστο αν ξεκιναει απο το nut.
Υπαρχει και η πιθανοτητα να εχει κατασκευαστικο λαθος η βεργα δηλ. να ειναι κολλημενο στραβα το κατω στελεχος και να κανει την καμπυλη που λεει ο Παναγιωτης. Καλη συνεχεια. :)
-
αυτά τα τέλεια παξιμαδάκια μου τα είχε στείλει από τότε ο john2004 τον οποίο και πάλι ευχαριστώ. Ακόμα δεν έχω βρει τέτοια εδώ, είναι σούπερ χρήσιμα και πρέπει να βρω.
Μάνο στο E-Vida εχει διάφορα σαν στρογγυλά με πατούρα σαν σαγρέ στρογγυλά με πατούρα και στρογγυλά κανελαζ χωρίε πατούρα
-
Μάνο στο E-Vida εχει διάφορα σαν στρογγυλά με πατούρα σαν σαγρέ στρογγυλά με πατούρα και στρογγυλά κανελαζ χωρίε πατούρα
ευχαριστώ xray!
αφήνω εδώ τα link για όποιον ενδιαφέρεται
https://e-vida.gr/product/%cf%83%cf%84%cf%81%ce%bf%ce%b3%ce%b3%cf%85%ce%bb%ce%ac-%ce%ba%ce%b1%ce%bd%ce%b5%ce%bb%ce%ac%ce%b6-%cf%87%cf%89%cf%81%ce%af%cf%82-%cf%80%ce%b1%cf%84%ce%bf%cf%8d%cf%81%ce%b1/
https://e-vida.gr/product/%cf%83%cf%84%cf%81%ce%bf%ce%b3%ce%b3%cf%85%ce%bb%ce%ac-%cf%83%ce%b1%ce%b3%cf%81%ce%ad-%ce%bc%ce%b5-%cf%80%ce%b1%cf%84%ce%bf%cf%8d%cf%81%ce%b1/
... αν και η μικρότερη συσκευασία είναι 50 τεμαχίων απ' ό,τι κατάλαβα..
-
Mια φωτογραφία για τον Γ. Καραβασίλη:
είναι οι καβαλάρηδες που είχα φτιάξει για την πρώτη μου κιθάρα, προσπαθώντας να μιμηθώ έναν παλιό που μου άρεσε πολύ (τέρμα δεξιά). Κάθε φορά που φτιάχνεις κάτι για πρώτη φορά, είναι λογικό να ψάχνεις ό,τι μπορείς. Οι μη-κολλητοί καβαλάρηδες προσφέρονται - το κακό είναι όταν χρειάζεται ψάξιμο και σε αντικείμενο που θεωρείς ότι κάτι ξέρεις, μπουζούκι ας πούμε, θα κάνω ένα σχετικό ποστ.
-
Ευχαριστώ όλους για τα παραπάνω σχόλια {celebrate004}
για την βέργα, μάλλον μου φαίνεται ότι δεν θα αποφύγω την εγχείρηση.
...και δεν είναι το μόνο που δεν απέφυγα. Κατεβαίνοντας στο εργαστήριο προχτές είδα αυτό
η (εποξική) κόλλα δεν μπόρεσε τελικά να κρατήσει το μέταλλο - αν και υποτίθεται ότι ήταν κατάλληλη, ίσως όμως να φταίει η γαλβανισμένη επιφάνεια - βγήκε όλη επάνω στο ξύλο, σαν γυαλί, χωρίς να μείνει ούτε ιδέα υπολείμματος στη λαμαρίνα
οπότε ακολούθησα το plan BB με βίδες + κόλλα (άλλη, "για μέταλλα και ξύλο", άντε να δούμε)
οι σφιγκτήρες κολλάνε ένα διακοσμητικό (σάντουιτς φλαμούρι καρυδιά) που θα κρύψει τα παξιμάδια
-
ακολούθησα το plan BB με βίδες + κόλλα...
Μάνος: Ο βελούδινος οδοστρωτήρας!
Οι μη-κολλητοί καβαλάρηδες προσφέρονται - το κακό είναι όταν χρειάζεται ψάξιμο και σε αντικείμενο που θεωρείς ότι κάτι ξέρεις, μπουζούκι ας πούμε, θα κάνω ένα σχετικό ποστ.
Το περιμένουμε πώς και τι! {celebrate011}
-
έφτασεεεεεεε.....
http://www.luthier.gr/index.php?topic=3948.0 (http://www.luthier.gr/index.php?topic=3948.0)
-
Mια φωτογραφία για τον Γ. Καραβασίλη:
είναι οι καβαλάρηδες που είχα φτιάξει για την πρώτη μου κιθάρα, προσπαθώντας να μιμηθώ έναν παλιό που μου άρεσε πολύ (τέρμα δεξιά). Κάθε φορά που φτιάχνεις κάτι για πρώτη φορά, είναι λογικό να ψάχνεις ό,τι μπορείς. Οι μη-κολλητοί καβαλάρηδες προσφέρονται - το κακό είναι όταν χρειάζεται ψάξιμο και σε αντικείμενο που θεωρείς ότι κάτι ξέρεις, μπουζούκι ας πούμε, θα κάνω ένα σχετικό ποστ.
Φίλε Μάνο σ ευχαριστώ πολύ...!!!!! Ειλικρινά θαυμάζω όποιον κάθεται και φτιάχνει τόσους καβαλάρηδες γιατί πραγματικά με κουράζει πολύ όταν κάθομαι να ασχοληθώ μαζί τους....αλλά δυστυχώς είναι απαραίτητο το σπορ αυτό. :021: :021: Πρώτα ο Στέργιος τώρα εσύ....ένα ένα μας τα βγάζετε στη φόρα τα καλούδια...Με πείσατε...θα ασχοληθώ παραπάνω....!!!!! {celebrate012}
-
μπραβο μανο! αθανατο το κανες!
άγνωστες λέξεις:
καπου το εχω το βιβλιο της φυσικης, θα το βρω τωρα που χω και ολοκληρες τις ωρες να ταχτοποιω πραγματα στο σπιτι. ;D
παντως βαλε με το μυαλο σου (απλοϊκα) ο ηχος ειναι σαν να οδηγεις το αυτοκονητο στην εθνικη οδο, και συναντας τα διοδια (καβαλαρης). οταν εχεις πολλα ανοιχτα περνας απροβληματιστα, οταν εχεις δυο (ενα αριστερα ενα δεξια-οι βασεις καβαλαρη) ολοι συνοστιζονται και αργεις πολυ.
-
λοιπόν συμβαίνουν περίεργα πράγματα... όταν έβαλα τον επιδιορθωμένο χορδοκράτη έφτιαξε αρκετά το τρίξιμο (με ίσια την βέργα), που με κάνει να σκέφτομαι ότι ίσως κάτι δεν πήγαινε καλά με αυτόν από την αρχή... μάλλον θα φτιάξω ακόμα έναν - ή θα βάλω κάποιον από τους έτοιμους για δοκιμή - αλλά θα ήθελα και τη γνώμη κάποιου κιθαρίστα (με αντίστοιχο ρεπερτόριο και όχι λαϊκό) για τη συνέχεια, γιατί πλέον μιλάμε για λεπτές διαφορές... το πρόβλημα είναι ότι με την καραντίνα κτλ. δεν μετακινείται κανείς... έτσι μέχρι νεωτέρας μάλλον το project θα μπει στο ψυγείο...
-
Δεν ξέρω αν φταίει ο χορδοστάτης αλλά τώρα είπες την μαγική λέξη:ίσια τη βέργα
Η ταστιέρα δεν πρέπει να ειναι ακριβώς ίσια
Από την πλευρά των πρίμων ειναι σχεδόν ίσια με ελάχιστη κλίση και από την πλευρά των μπάσων έχει μια εμφανή κλίση γιατί όπως ειναι γνωστό οι μπάσες στην κιθάρα τραβάνε με μεγαλύτερη δύναμη
Ακολούθησε αυτό
https://www.stewmac.com/How-To/Online_Resources/Learn_About_String_Action_and_Setup/How_to_Adjust_the_Action_on_an_Acoustic_Guitar.html (https://www.stewmac.com/How-To/Online_Resources/Learn_About_String_Action_and_Setup/How_to_Adjust_the_Action_on_an_Acoustic_Guitar.html)