Αποστολέας Θέμα: Οριζόντιες αποστάσεις μεταξύ των χορδών  (Αναγνώστηκε 433 φορές)

stavrosa

  • Newbie
  • *
  • Μηνύματα: 4
  • Περιοχή: Αθηνα
Οριζόντιες αποστάσεις μεταξύ των χορδών
« στις: Οκτώβριος 29, 2023, 07:21:11 μμ »
Χαιρετώ!

Μετά από πειράματα με την αναζήτηση για να βεβαιωθώ, δεν κατάφερα να βρω πληροφορίες για τις αποστάσεις μεταξύ των χορδών σε ένα συνοπτικό θέμα. Εάν κάνω λάθος παρακαλώ ας μου στείλει κάποιος τον σύνδεσμο.

Έχω βρει πληροφορίες για την απόσταση χορδών από την ταστιέρα (12ο κλπ), για την διακύμανση του πλάτους της ταστιέρας (μερικά mm +/- στην ίδια κλίμακα νομίζω, κλπ. κλπ.

Θα ήθελα γνώμες για τις οριζόντιες αποστάσεις και κυρίως ποιες από αυτές "παίζουν" από ένα όργανο σε άλλο και ποιες είναι περισσότερο στάνταρ....
Η παρακάτω εικόνα ελπίζω να βοηθήσει να γίνουν πιο συγκεκριμένες οι ερωτήσεις μου.



 


Π.Χ.
Οι αποστάσεις των διπλών χορδών μεταξύ τους (Β) φαντάζομαι ότι από ένα σημείο και μετά εάν είναι πολύ κοντά θα "τσουγκρίζουν" οι ταλαντώσεις ;
Οι αποστάσεις ενός ζεύγους με το επόμενο (Γ) φαντάζομαι είναι θέμα κάποιων στάνταρ άρα και ευκολίας του παίχτη Με απλά λόγια, όταν έχεις μάθει π.χ. να παίζεις με την απόσταση Γ *περίπου* στα π.χ. 4.5 χιλιοστά, όταν αυτή γίνει 6.5 θα υπάρχει θέμα η συνηθίζεται γρήγορα;

Ποιες κατά την γνώμη, έρευνα και εμπειρία σας είναι οι ανοχές σε "περίπου" ποσοστά και στα 3 αυτές αποστάσεις Α, Β, Γ ;
Η είναι π.χ. στάνταρ το Β αλλά όχι το Α. κλπ.
Επίσης έχω παρατηρήσει ότι συνήθως οι Α και Δ δεν είναι ακριβώς οι ίδιες. Υπάρχει λόγος η και πάλι είναι κάτι σχετικό;

Κάποια σχόλια σας για άλλους παράγοντες που άπλα λόγω απειρίας δεν έχω καν σκεφτεί ;;;

Το απλούστερο παράδειγμα είναι η μετατροπή 4χορδου σε 3χορδο. ΔΕΝ εξετάζω εάν αξίζει!! απλά αναρωτιέμαι....

Άλλο παράδειγμα είναι προπολεμικά π.χ. Σταθοπουλου, με μερικά να έχουν 2-2-3 χορδές αλλά το πλάτος της ταστιέρας προς το καραολο μου φαίνεται πολύ πλατύτερο από ένα "σημερινό" που να μην δικαιολογεί την μοναδική έξτρα χορδή.

Ζητώ συγνώμη για τις πολλές ερωτήσεις αλλά φαντάζομαι οτι μάλλον όλες μαζί έχουν κοινή(ες) απαντήσεις βάση κάποιας λογικής κατασκευής και παιξίματος.

Ευχαριστώ!

steliosguitar

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 7.175
  • Αριθμός κατασκευών: #78
  • Περιοχή: Ελληνικό
Απ: Οριζόντιες αποστάσεις μεταξύ των χορδών
« Απάντηση #1 στις: Οκτώβριος 31, 2023, 08:02:17 μμ »
εχω την εντυπωση, οτι ολα ξεκινουν απο το παχος της ταστιερας στο πανω ζυγοκοκκαλακι
ας πουν ομως αλλοι που τα κετεχουν αυτα
τιποτε καλυτερο απο μια κιθαρα.
εκτος ισως απο δυο...

Μάνος Τουρπάλης

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 3.287
  • Αριθμός κατασκευών: -
Απ: Οριζόντιες αποστάσεις μεταξύ των χορδών
« Απάντηση #2 στις: Νοέμβριος 01, 2023, 08:38:48 πμ »
εχω την εντυπωση, οτι ολα ξεκινουν απο το παχος της ταστιερας στο πανω ζυγοκοκκαλακι
ας πουν ομως αλλοι που τα κετεχουν αυτα


κι εγώ αυτό νομίζω (και κάνω), αλλά κάνω πολύ λίγα όργανα (τύπους). Η ερώτηση είναι πολύ γενική και δεν μπορεί να έχει μία απάντηση, ούτε καν για ένα όργανο (π.χ. μαντολίνο μιας και μιλάμε για διπλές), πολύ περισσότερο να τα περιλαμβάνει όλα (μαντολίνα, μπουζουκοειδή, 12χορδες κιθάρες, για να μιλήσουμε μόνο για διπλές χορδές).


δεν κατάφερα να βρω πληροφορίες για τις αποστάσεις μεταξύ των χορδών σε ένα συνοπτικό θέμα. Εάν κάνω λάθος παρακαλώ ας μου στείλει κάποιος τον σύνδεσμο.


ψάξε συγκεκριμένα για το όργανο που θέλεις. Μόλις διάβασα το Post σου έψαξα για μαντολίνο, επειδή είναι από τα πιο παλιά και "στανταρισμένα" όργανα. Παρακάτω συζήτηση στο mandolincafe γι αυτό το θέμα, βλέπεις ότι οι αποστάσεις είναι ελαφρώς διαφορετικές μεταξύ διαφορετικών κατασκευαστών

https://www.mandolincafe.com/forum/threads/153914-Mandolin-bridge-spacing

Θα ήθελα γνώμες για τις οριζόντιες αποστάσεις και κυρίως ποιες από αυτές "παίζουν" από ένα όργανο σε άλλο και ποιες είναι περισσότερο στάνταρ....
Η παρακάτω εικόνα ελπίζω να βοηθήσει να γίνουν πιο συγκεκριμένες οι ερωτήσεις μου.



 


Π.Χ.
Οι αποστάσεις των διπλών χορδών μεταξύ τους (Β) φαντάζομαι ότι από ένα σημείο και μετά εάν είναι πολύ κοντά θα "τσουγκρίζουν" οι ταλαντώσεις ;


δυσκολεύει και το παίξιμο αν είναι πολύ μεγάλη (>2,5 mm) ή πολύ μικρή (<1,5 mm). Επίσης ο κάθε παίκτης πιθανόν έχει άποψη ή συγκεκριμένη απαίτηση. Είναι ένας λόγος που κάποιοι προτιμούν κάποιον κατασκευαστή από κάποιον άλλον.


Οι αποστάσεις ενός ζεύγους με το επόμενο (Γ) φαντάζομαι είναι θέμα κάποιων στάνταρ άρα και ευκολίας του παίχτη

Με απλά λόγια, όταν έχεις μάθει π.χ. να παίζεις με την απόσταση Γ *περίπου* στα π.χ. 4.5 χιλιοστά, όταν αυτή γίνει 6.5 θα υπάρχει θέμα η συνηθίζεται γρήγορα;

Ποιες κατά την γνώμη, έρευνα και εμπειρία σας είναι οι ανοχές σε "περίπου" ποσοστά και στα 3 αυτές αποστάσεις Α, Β, Γ ;
Η είναι π.χ. στάνταρ το Β αλλά όχι το Α. κλπ.
Επίσης έχω παρατηρήσει ότι συνήθως οι Α και Δ δεν είναι ακριβώς οι ίδιες. Υπάρχει λόγος η και πάλι είναι κάτι σχετικό;


το πρώτο (Γ) αποστάσεις ζευγών μεταξύ τους και πάλι δεν είναι ίδιο ούτε μεταξύ κατασκευαστών, ούτε η απόσταση είναι ίδια μεταξύ όλων των ζευγών (όλα=Γ). Υπάρχει η λεγόμενη "αναλογική" διαίρεση (proportional) που έχει να κάνει με την εργονομία, ευκολία δηλαδή να "πετύχεις" τη χορδή και να σου είναι και φυαική η κίνηση/αίσθηση.
Εδώ σελίδα του stewmac με χαρακάκι αναλογικής διαίρεσης για την χάραξη ζυγού (και καβαλάρη) για κιθάρα

https://www.stewmac.com/video-and-ideas/online-resources/learn-about-guitar-nut-and-saddle-setup-and-repair/using-the-string-spacing-rule-for-guitars-and-mandolins/

για τον ίδιο λόγο (εργονομία και ανάλογα με το παίξιμο) διαφέρουν τα offset (Α και Δ).
π.χ., τι όργανο αφορά ? σε ηλεκτρική κιθάρα υπάρχει το bending, δεν ξέρω τι απόσταση απαιτείται (δεν έχω φτιάξει ποτέ ηλεκτρική) αλλά φαντάζομαι ότι θα θέλει "ένα τσικ" παραπάνω από ακουστική στο οφφσετ. ίσως και όχι, δεν ξέρω. Έπειτα, υπάρχουν τα μπαρέ (και στην ακουστική, στην κλασική δεν ξέρω, στο μπουζούκι σπανίζουν, τουλάχιστον στο τρίχορδο) : αν ο παίκτης "επιτίθεται" στις χορδές με μπαρέ, η μπάσα τείνει να φύγει έξω από την ταστιέρα. Για αυτό έλεγα ότι εξαρτάται και από τον παίκτη, το "δικό μου" στανταρ ας πούμε (ως παίκτης τρίχορδου) είναι περίπου 2,5 -3 mm για Α και Δ και κάτι λιγότερο ανάμεσα στα ζεύγη (μεταξύ 2 και 2,5 ας πούμε, δηλαδή Β = 2,3  - αν κι οι αποστάσεις αυτές είναι πρακτικά πολύ δύσκολο να εφαρμοστούν με ακρίβεια με το χέρι, χάριν της συζήτησης τα βάζω).
Τα υπόλοιπα (για μένα) βγαίνουν όπως λέει ο Στέλιος: από το επιλεγμένο μήκος ζυγού (για τρίχορδο μ΄αρέσει 26 mm) αφαιρώ Α και Δ όπως παραπάνω και μετά μοιράζω με Β = (-) 2,5. Πάντως αυτές οι αποστάσεις που αρέσουν σ΄εμένα, σε άλλους δεν αρέσουν. Έχω διορθώσει δηλαδή κανά δυο φορές ζυγό και καβαλάρη επειδή μου ζήτησαν να στενέψω τις αποστάσεις μεταξύ χορδών, που εμένα μου φαίνονται σωστές και δεν μπορώ να παίξω (καλά) με στενότερες.

Για τις κιθάρες έχω έναν οδηγό παρόμοιο με του stewmac και δεν μετράω, χαράζω με τον οδηγό. Πάντως μου φαίνεται λογικό ότι δεν μπορεί να είναι ίδιες οι Γ, ειδικά σε πολλές χορδές και με διαφορετική κατασκευή (στην κιθάρα εννοώ, plain και wounded) και διαμέτρους

Κάποια σχόλια σας για άλλους παράγοντες που άπλα λόγω απειρίας δεν έχω καν σκεφτεί ;;;

Το απλούστερο παράδειγμα είναι η μετατροπή 4χορδου σε 3χορδο. ΔΕΝ εξετάζω εάν αξίζει!! απλά αναρωτιέμαι....

Άλλο παράδειγμα είναι προπολεμικά π.χ. Σταθοπουλου, με μερικά να έχουν 2-2-3 χορδές αλλά το πλάτος της ταστιέρας προς το καραολο μου φαίνεται πολύ πλατύτερο από ένα "σημερινό" που να μην δικαιολογεί την μοναδική έξτρα χορδή.

Ζητώ συγνώμη για τις πολλές ερωτήσεις αλλά φαντάζομαι οτι μάλλον όλες μαζί έχουν κοινή(ες) απαντήσεις βάση κάποιας λογικής κατασκευής και παιξίματος.
Ευχαριστώ!


δεν ξέρω αν σε μπέρδεψα περισσότερο, η γνώμη μου είναι ότι δεν υπάρχει έτοιμη λύση. Ακόμα και οι έτοιμες δηλαδή (σε βιομηχανικά όργανα εννοώ) μπορεί κάποιους να τους ξενίζουν και να προτιμούν κάτι άλλο. Βλέποντας και κάνοντας (φτιάχνοντας) θα καταλήξεις - αν καταλήξεις δηλαδή, αυτή η δουλειά δεν τελειώνει ποτέ, απλώς αλλάζεις προοπτική.
Δεν μπορώ να φανταστώ κάποιον "μαθηματικό τύπο" που να τα λύνει όλα αυτά αυτομάτως και ταυτόχρονα (υλικά, εργονομία κτλ.). Υποθέτω ότι οι στανταρισμένες αποστάσεις σε όργανα μαζικής παραγωγής ή καταξιωμένων οργανοποιών που έχουμε ως αναφορά/ές, είναι αποτέλεσμα όσμωσης και συλλογικής εμπειρίας δεκάδων - να μην πω εκατοντάδων - ετών.

Τα περί 2-2-3 κτλ. ούτε να τα σκεφτώ δεν θέλω - σαν μαθηματικά εννοώ, ευχαρίστως θα έφτιαχνα κάτι τέτοιο αλλά χωρίς να με απασχολεί η απόσταση των χορδών, στο φινάλε αν δεν σου αρέσει αλλάζεις δυο κοκκαλάκια, ή περισσότερα μέχρι να καταλήξεις (εννοώ σε πρώτες "παρθενικές" κατασκευές, μετά έρχεται)
« Τελευταία τροποποίηση: Νοέμβριος 01, 2023, 08:53:11 πμ από Μάνος Τουρπάλης »

Tags: